ایسنا منطقه قزوین، یادداشت میهمان، موسی مداح، استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، در بیان ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب به‌صورت خلاصه می‌توان گفت: مطالبات مردم در این بیانیه به‌طورجدی و موشکافانه موردتوجه جدی قرار گرفته و ضمن تأکید بر تلاش جهت تأمین این مطالبات راهکارهای تحقق آن‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌های مختلف مادی و معنوی به‌درستی مورد مداقه واقع شده است.

در این بیانیه بیش از هر موضوع دیگری و با توجه به نیاز روزافزون انقلاب اسلامی نقش جوانان و نیروهای تازه‌نفس در عرصه‌های مختلف اجرایی و مدیریتی مورد تأکید قرار گرفته است و به مسئولین امر نیز تأکید دارد که زمینه انتقال تجربه و واگذاری میدان را به جوانان بیش‌ازپیش فراهم نمایند.

در بیانیه گام دوم انقلاب بار دیگر پایبندی نظام به اصول و مبانی دینی و انقلابی مورد تأکید بوده و از منظر مقام معظم رهبری مبانی و شعارهای انقلاب کهنه شدنی نیست بلکه روزبه‌روز نوشونده و تازه است و در قالب زمان و مکان محبوس نیست از آن‌ها به‌عنوان امهات و اصول لایتغیر و درعین‌حال در حال تکامل یاد شده است.

ضمن اینکه در این بیانیه از مردم‌سالاری و مشی نه شرقی- نه غربی انقلاب اسلامی به‌عنوان اصول خدشه‌ناپذیر و مبتنی بر فطری بودن این اصول یاد شده‌اند.

معظم له معتقدند توجه به پدیده‌ها و موقعیت‌های جدید و درک درست این شرایط و مقتضیات موجب تحرک و پیش برندگی ارکان مختلف انقلاب و نظام اسلامی خواهد بود.

بیانیه گام دوم نوعی بازخوانی تاریخ چهل ساله انقلاب است که در آن ضمن پرداختن به توفیقات و نقاط ضعف آمادگی خود را برای اصلاح ضعف‌ها و پذیرش نقدهای ناصحانه اعلام کرده است.
 
بنابر اذعان قریب به‌اتفاق صاحب‌نظران این بیانیه بسیار جامع‌الاطراف و همه‌جانبه است هم به چشم‌انداز نظام نظر دارد و هم با شجاعت تمام به سوء تدبیرها پرداخته و با تکیه‌بر ظرفیت‌های مختلف موجود در کشور افق روشن و آینده امیدواری را ترسیم می‌نماید و نگاه خوش‌بینانه‌ای به آینده دارد و معتقد است بدون نگاه خوش‌بینانه هیچ قفلی باز نمی‌شود و این را یک امید صادق و متکی به واقعیت‌های عینی می‌دانند در حقیقت نوع زندگی آینده در نظام جمهوری اسلامی به‌صراحت بیان‌شده است و این حجم از آینده‌نگری نشان از فهم و تحلیل دقیق وعمیق مناسبت‌های مختلف ملی-منطقه ای و بین‌المللی دارد.

دفاع منطقی در برابر هجمه‌های مختلف استکبار برای حفظ کیان انقلاب اسلامی و استمرار این مسیر را امری لازم و اجتناب‌ناپذیر می‌داند و معتقد است مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن نسبت به مذاکره در هر شرایطی موجب استحکام نظام با پرداخت هزینه کمتری است لذا نسخه دفاع مقتدرانه و همه‌جانبه از کشور را با حفظ روحیه انقلابی گری و جهادی میسر می‌دانند.

انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین حادثه قرن بیستم و آغازگر عصری جدید بود انقلاب به‌عنوان نماد حقانیت در تقابل با دنیای استکبار با یورش بر مبانی اعتقادی مارکسیسم و لیبرالیسم خود را به دنیا عرضه کرد و بقا و دوام خود را در تبعیت از اسلام ناب محمدی و در تعارض با اسلام آمریکایی و استقامت و استواری در این میدان سخت متجلی ساخت و معتقد بود فقط در سایه تمدن اسلامی مفاهیمی مانند آزادی، عدالت، عزت، استغنای ملی، جامعه پیشرفته در مقیاس‌های متعدد، همه‌جانبه و پویا اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی عینیت پیدا خواهد کرد.

انقلاب در میان دوگانه‌های شرق و غرب، اسلام و استکبار، توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته و جنوب و شمال پدیدار شد و امروز همه آن نظام‌های غربی و شرقی را پشت سر گذاشته است وجهان چندقطبی در حال شکل‌گیری است و تنها عامل عزت و سربلندی خود را مدیریت جهادی و روحیه انقلابی می‌داند.

به اعتقاد «میشل فوکو» انقلاب ایران شورشی بزرگ علیه نظام‌های زمینی و مدرن‌ترین قیام بود و بنابر تعبیر «اسکاچپل» انقلاب ایران به یک شگفتی ناگهانی برای ناظرین خارجی تبدیل شد و چپ و راست مدرنیته را به چالش کشید و «جوزف نای» اظهار کرد جهان در سپهر سیاسی آینده خود دو تغییر مهم انتقال و انتشار قدرت از غرب به شرق را تجربه خواهد کرد.

انقلاب بلوغ و بالندگی خود را شروع کرده و به مرزبندی خود با رقبا پای بند است و از نظریه نظام انقلابی دفاع می‌کند و به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌های خود فاصله نمی‌گیرد و به رکود و سستی دچار نمی‌شود و چون در جبهه حق علیه باطل در نبرد است ظرفیت تولید قدرت و خلاقیت را دارد.

 نظام سازی به رکود و رخوت دچار نشده و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری وجود ندارد از این منظر اصل نظام اسلامی تا ابد قابل دفاع بوده و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نیست و چون پدیده‌ای زنده است برای بهبود ساختارهای خود نیازمند ساختن و پایش شبانه‌روزی است.

شناخت دقیق گذشته تضمین‌کننده گام‌های استوار برای آینده است بررسی و مطالعه تاریخ باهدف عبرت گیری و شناخت بهتر احوال گذشتگان می‌تواند در غنای تمدن نوپای حاصل از انقلاب اسلامی مؤثر باشد و آینده بهتری را برای رهپویان این طریق به ارمغان بیاورد. (آیات مبارکه 176 سوره اعراف-111 سوره یوسف-137 سوره آل عمران) تأکیدی بر کسب اطلاع از شرح‌حال تمدن‌های گذشته و اندیشه در احوال آنان است.

انقلاب اسلامی توانست دگرگونی وسیعی را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در سطح جهان رقم بزند و همگان اعتراف دارند قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در نیم‌قرن اخیر در منطقه خاورمیانه بی‌سابقه بوده است و تاکنون هیچ‌یک از راهبردهای ایالت متحده قادر نبوده است نفوذ منطقه‌ای ایران را کاهش دهد.

رمز تداوم انقلاب اسلامی پای فشردن به اصول ارزش‌های اخلاقی و الهی نهفته در آن است تا مادامی‌که مدیریت حاکم بر جامعه و نظام اجتماعی در پی تقویت ایمان و انجام عمل صالح باشند برکات و آثار آن به مصداق آیه اول سوره شریفه فاطر هویدا و روشن خواهد شد که چیزی جز پاکی و خیرات نیست و چنین نظامی پاک‌ترین نظام‌های موجود جهانی خواهد بود که در این جامعه خدمت به مردم رنگ و بوی الهی می‌گیرد و تقدس می‌یابد و هرگونه تلاش و مجاهدت فکری منجر به تولید فکر و علم در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری خواهد شد و اگر توأم با تقوا و معرفت به خدا باشد عزت و اقتدارمی را در پی خواهد داشت. (سوره اعراف 96)

بی‌تردید بیانیه گام دوم انقلاب برای آحاد جامعه نقشه راهی برای پیمودن راه انقلاب و به‌مثابه اتمام‌حجتی است برای همه‌کسانی که انقلاب را تمام‌شده تلقی می‌کنند و خواب‌های آشفته می‌بینند و احیاناً با دشمن هم‌نوا هستند.

نکته دیگری که یادآوری آن لازم به نظر می‌رسد آن است که بیانیه گام دوم افق روشنی را توأم با امید و آرمان‌گرایی و آینده‌نگری باز نموده است و ضمن برخورداری از استحکام و پیوستگی اجزاء مختلف و تبیین چشم‌انداز نقطه عطفی در سپهر انقلاب اسلامی است که نسخه‌ای شفابخش با اتکا به ظرفیت‌های داخلی برای حل معضلات ارائه کرده است و می‌تواند در صورت اجرای درست و دقیق ضعف‌های گذشته را محو کند و برای همه مردم التیام‌بخش باشد و فصل جدیدی از زندگی و حیات جمهوری اسلامی را رقم بزند و به تعبیر دقیق‌تر بیانیه را باید هم‌وزن و هم سنگ خود انقلاب تفسیر کرد.

امیدواری نسبت به آینده کلید حل مشکلات است و آرمان بزرگ انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است و به‌ناچار برای دستیابی به این مقوله مهم باید بتواند خود را در قالب الگویی قابل‌فهم ارائه کند تا دنیا را به خود جلب نماید قطعاً کانون توجه و مرکز ثقل این الگو مبانی غنی دینی و الهی هست که مبتنی بر فطرت خداجوی بشریت است.

راه رسیدن به تمدن نوین وعده داده‌شده و بسترسازی برای رسیدن به جامعه مطلوب و آمادگی برای ظهور در گرو پیاده‌سازی و توجه تام به ابعاد این بیانیه است و مادامی‌که نتوان این منشور را در غالب گفتمان پیاده‌سازی کرد چه‌بسا مانند دیگر فرمایشات ایشان درکش و قوس‌های سیاسی همراه با تحلیل‌های ضعیف و بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری و دیوان‌سالاری دچار روزمرگی شده و به فراموشی سپرده شود.

لازم به یادآوری است تنزل بیانیه به توصیه ظلم آشکاراست بنابراین درک حساسیت موجود در بیانیه و اشرافیت بر تمامی وجوه آن‌که زحمات زیادی برای تهیه‌اش کشیده شده است و رهبری خود نیز به‌عنوان مبدع و عنصر خلاق انتشار این برنامه راهبردی و اساسی پیگیر نتایج حاصل از آن خواهند بود امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

اگر کلیت نظام اسلامی اعم از سیاسیون، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه، فرهنگیان، سیاست‌گذاران، متولیان امور فرهنگی و همه دغدغه‌مندان به انقلاب اسلامی خود را مخاطب این بیانیه ندانند و از ظرفیت‌های مختلف برای اجرای آن تلاش نکنند بی‌شک نشانه بی‌تدبیری و نوعی ظلم به مجموعه کشور تلقی می‌شود. روشن است که عمل به گام‌های مختلف بیانیه با ساختارهای فعلی و وجود عناصر منفعل و واداده و دل در محبت غرب سپرده میسور نیست شاید بتوان توجه ویژه رهبری به واژه پرتکرار جوانان را در همین راستا رمزگشایی کرد که از آنان می‌خواهند شانه‌های خود را زیر بار سنگین انقلاب اسلامی این مسئولیت سنگین الهی بدهند و با عمل انقلابی و روحیه جهادی و در صورت لزوم آتش به اختیار به سمت اهداف و قله‌های پیروزی پیش بروند.

دین اسلام اهتمام خاصی به جوانان دارد و معتقد است راه تعالی و تکامل را باید در برابر جوانان کشور و با برنامه‌ریزی جهت هدایت آنان کارهای بزرگ را به این نیروی کارآمد واگذار کرد و رهبر معظم انقلاب با این نگرش از همه مسئولین می‌خواهد تا در برابر جوان احساس مسئولیت نموده و آنان را برای کاردی بزرگ مهیا کنند و جوانان نیز با حضور در عرصه‌های مختلف آماده پذیرش کارهای بزرگ باشند زیرا آینده انقلاب محتاج شور و شعور جوانی و ابداع و خلاقیت آن‌هاست.

سرمایه انسانی فرصت بی‌نظیری در اختیار کشور قرار داده است و بر اساس گزارش کارشناسان بانک جهانی ایران مخزنی از استعدادهای استفاده‌نشده است و بر اساس پتانسیل بالقوه سرزمینی فرصت‌های بی‌بدیلی در پیش رو دارد، طبعاً در صورت شکوفا کردن این استعداد و به فعلیت رساندن این سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی ایران به نقطه‌ای از مطلوبیت در سطح جهانی ازنظر اقتصادی، سیاسی و علمی دست پیدا خواهد کرد.

توجه به جوانان به‌منزله نادیده گرفتن دیگر سرمایه‌های انقلاب نیست اما این نکته به‌درستی به مسئولین گوشزد شده است که انقلاب باید برای ادامه مسیر خود پوست‌اندازی کند و شهامت لازم را برای واگذاری مسئولیت به نیروی جوان پا بکار و تازه‌نفس داشته باشد و کفه ترازوی اجرا را به نفع جوانان و عناصر نوپدید تغییر دهد و نیز امکانات و بستر ورود نیروهای جوان انقلابی مؤمن و خودساخته را به‌درستی و با سعه‌صدر فراهم نماید تا آنان بتوانند همانند نسل انقلاب و دفاع مقدس شایستگی‌ها و توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

جوانان انقلابی و در تراز انقلاب باید دارای شاخصه‌هایی چون دین‌داری و انقلابی بودن، همت والا، اندیشمندی و محقق بودن امیدوار بر آینده، پرتلاش و باانگیزه داشتن مرزبندی مشترک با دشمن، اعتقاد به اقتصاد تاب آور و درون‌زا و غیرقابل نفوذ، آگاهی بخشی و مطالبه گری، دشمن‌شناسی، توان تحلیل شرایط پیچیده و بصیر بودن، مقاوم در برابر تکبر استکبار، پیشگام بودن در شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و مقابله با جنگ روانی استکبار، باشد تا قابلیت به دوش کشیدن این مسئولیت بزرگ را پیدا کند و جهت‌گیری کلی کشور را بر اساس آن شکل دهند گره زدن اقدامات اجرایی بیانیه گام دوم به نسخه‌های غیربومی پیاده کردن تئوری‌های لیبرال و نئو لیبرال و نسخه‌های نخ‌نما شده غربی نمی‌تواند طریق مناسبی برای تحقق اهداف بیانیه باشد.

استفاده از ظرفیت‌های درونی و معطل‌مانده بالقوه و با جامع‌نگری تام و پرهیز از هرگونه منفعت‌طلبی و جناح‌بازی و محافظه‌کاری از الزامات حرکت در جهت تحقق منویات مطروحه است و جوانان محور و کانون توجه این پیام هستند امروز نسل جوان باهوش و با فراست به‌درستی دریافته است که صرف تکیه‌بر سازوکارهای موجود برای به مقصد رساندن چنین تحول شگرفی بدون خلاقیت و ابداع و تصور بن‌بست در انقلاب نوعی عدم شناخت و توهم زدگی است لذا اگر مورد وثوق و اعتماد قرار بگیرید همانند دوران پرافتخار دفاع مقدس در این میدان مقدس جهاد نیز می‌تواند برگ زرین افتخار دیگری بر تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی بیفزایید و باصلابت و استقامت علیرغم بی‌مهری دنیای زر و زور مغرض آنان قد علم کند.
 
به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب ما هنوز در حال انقلابیم و انقلاب را نباید در سطح جناح‌های مختلف (اصولگرا و اصلاح‌طلب) تنزل داد انقلاب زنده و پویاست و هر پدیده در حال حیات با چالش‌های متعددی روبرو بوده اما در راه هدف جریان دارد لذا برای هدایت و همراهی با این جریان فعال و توفنده و به‌سرعت درحال حرکت خستگی و انفعال در عرصه مدیریت کشور فاقد هرگونه استدلال منطقی و عقلی خواهد بود بنابراین حضور نیروهای فعال و پر جنب‌وجوش و دارای دغدغه در چنین میدان سختی از الزامات شرایط امروز است و انتظار رسیدن به قله‌های موفقیت باوجود مشکلات فراوان مسیر باکار معمولی و روزمرگی امری محال بوده و قطعاً جهش همراه با عقلانیت از لوازم آن هست.

ضروری است عرصه مدیریت کشور برای حضور افرادی با مختصات فوق آماده شود و انقلابی در عرصه مدیریت کشور شکل بگیرد و مسئولین فعلی نیز با کمال افتخار ضمن انتقال تجربیات ارزشمند خود نسل حاضر را مورد وثوق قرار داده و صحنه را برای حضور جوانان پرشور و با نشاط که میراث داران انقلاب اسلامی و شهدای عزیزهستند بیارایند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.