رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: برای فضای سالم باید از نظرات نخبگان به طور شبکه ای استفاده کرد چرا که دوره روابط عمومی هایی که مداح یک طرفه باشند به پایان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در شورای اداری استان که با حضور مسئولان استانی در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد بیان کرد: در این عصر شاهد تحولات منختلفی هستیم اما در دوره فضای مجازی، هم شدت و هم میزان تحولات بسیار زیاد است و در تمام شئون زندگی شاهد این تحولات هستیم که تمام امور اجتماعی را در بر می گیرد.

وی گفت: در حوزه سیاسی شاهد بروز قدرت و مدیریت قدرت نرم هستیم. در این عرصه واژه ای بنام مرز وجود دارد که مفهوم آن متحول می شود. همچنین واژه دولت و ملت را داریم که دارای حقوق بین الملل هستند و ظهور و بروز جهانی شدن حاکمیت دولت و ملت و مرز را به چالش کشیده است.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار کرد: موضوع بعدی، تاثیر فضای مجازی بر حوزه اقتصاد است. در عصر فضای مجازی، عنصر اصلی اقتصادی، خدمات خواهد بود و در این عصر، شاهد صنعت چهار خواهیم بود که دولت کالایی را که تولید می کند در زنجیره حاکمیت خود حفظ کند و در این راستا عقود شرطی ایجاد می شود.

فیروزآبادی عنوان کرد: با توجه به اقتصادی که پیش آمده مدل های جدید از اقتصاد مانند اقتصاد توجه را داریم که بنا به تعداد پلت فرمی و فالوئرها، کانال ها و گروها در فضای مجازی نرخ خواهد یافت.

وی افزود: اقتصاد دیگری که ایجاد شده و می توان گفت پایه همه اقتصادهای بیان شده است، مدل پلت فرمی فضای مجازی است که مدیریت و مالکیت این بازار مورد توجه قرار می گیرد.

این مسئول کشوری با اشاره به تاثیر فضای مجازی در امور اجتماعی اضافه کرد: در بحث اجتماعی، شاهد این هستیم که همه مردم به هم متصل می شوند و این امر به صورت تعاملی خواهد بود که اتصال کنش گرایانه به صورت شبکه ای ایجاد می شود و بن مایه فضای مجازی همین اتصال است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به موضوع همه چیر شدن ستفاده از فضای مجازی در سطح جهان تصریح کرد: هفت میلیارد موجودیت مرتبط انسانی در فضای مجازی در دنیا شکل گرفته که قرار است بر روی این اتصال، اتصال انسانی با خمیر مایه اقتصادی و با شکل پلت فرمی در جهان خلق شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه رسانه ای، رسانه های اجتماعی شکل می گیرند که مقدمه ای برای نظام جهانی پلت فرمی است که برای واقعیت بخشیدن به قدرت نرم هستند و به دنبال این امر، تمام نظام بانکی، پولی، آموزشی، کشاورزی، بهداشتی و غیره را در بر می گیرد. بنابراین نگاه ما به پیام رسان ها یک نگاه مبنایی است.

دبیر شورای عالی مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به تاثیر فضای مجازی در حوزه تکنولوژی ادامه داد: در حوزه تکنولوژی شاهد بروز تکنولوژی های اجتماعی مانند هوش مصنوعی هستیم که تلاش می کند سلطه انسان را بر طبیعت بهینه سازی نماید و بهره وری ما از طبیعت را بهینه و روابط انسان و اشیا را برقرار نماید که اشیا بنا به اقتضائات، رفتاری انسان گونه داشته باشند.

فیروزآبادی بیان کرد: در حوزه قانون نیز نیاز به بازتعریف حریم خصوصی در فضای مجازی داریم و شاهد بروز معاملات و دارایی های معنوی بزرگی هستیم. در این فضا شاهد هستیم قانون گذاری دیگر فقط از سوی حکومتها انجام نمی شود و کنسرسیوم های پرقدرتی از نخبگان شروع به استانداردگذاری و در آینده نزدیک قانون گذاری در فضای مجازی می کنند.

وی گفت: از منظر حکومت، نقش یک دولت و ملت باید بازتعریف شود و چون بازیگران اصلی این فضا که از طریق اینترنت شکل گرفته، به دنبال جهانی شدن هستند، کشورها بعنوان پاسبانهای محلی عمل کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: جهانی شدن یک پروسه طبیعی است که از ده هزار سال پیش آغاز شده و باید تشخیص دهیم که چه بخشی از این جهانی شدن ذاتی و چه بخشی از آن عرضی است. جهانی و اجتماعی بودن خصلت ذاتی این فضا است. با نقض جهانی بودن، فضای مجازی تقض می شود.

وی یادآور شد: ما نمی توانیم بپذیریم که بازارهای ما، محل کسب و کار توییتر، گوگل، تلگرام و غیره باشد و این فضاهای اجتماعی هرگونه که خواستند و بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ما رفتار کنند.  

فیروزآبادی عنوان کرد: برخی معتقدند که جغرافیا در فضای مجازی معنا ندارد. اولین گام ما در فضای مجازی باید این باشد که حداقل مرزهای ما منطبق بر مرزهای جغرافیایی باشد. یک بشارت بزرگ وجود دارد که در فضای مجازی مرزی بزرگتر از مرز جغرافیایی داشته باشیم و این مرز می تواند مرزهای دینی ما باشد.

دبیر شورای عالی ملی فضای مجازی کشور اظهار کرد: اگر در فضای مجازی نسبت به امور ملی و ملیتی بی توجه باشیم، زمانی متوجه می شویم که ما بردگان پلت فرم‌های جهانی به دست صاحبان صنایع در دنیا هستیم. بنابراین یک نگاه مبنایی داریم که باید حتما به سمت پلت فرم‌های ملی رفته و همه اپلیکیشن‌های ما ایرانی باشد.

وی ادامه داد: هرچند که شبکه توزیع متوازن در کشور وجود ندارد اما ضریب نفوذ خوبی حتی در روستاها ایجاد شده و پدیده هایی همچون دی جی کالا و غیره خدماتی را رائه می دهند که در هیچ کجای منطقه شاهد آن نیستیم و هزاران شغل در این زمینه ایجاد شده که خود، پایه گذار هزاران شغل دیگر است.

فیروز آبادی اضافه کرد: یکی از مشکلات فضای مجازی در حوزه انتخابات و بحث شفافیت است. تهمت و شایعات در این فضا موجب ایجاد مشکلات برای نمایندگان می شود که اگر سواد استفاده از فضای مجازی ایجاد شود، چنین مشکلاتی پیش نمی آید.

وی گفت: بحث بعدی، مشارکت دادن مردم در حکومت است. به دلیل ضعف در حوزه گمنامی در فضای مجازی، دروغ و شایعات در این فضا ایجاد می شود. برای فضای سالم باید از نظرات نخبگان به طور شبکه ای استفاده کرد چرا که دوره روابط عمومی هایی که مداح یک طرفه باشند به پایان رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.