رئیس کمیته ملی المپیک ،پیشگیری از هرگونه بحران را نیازمند سامان اجتماعی دانست و گفت: نمی‌توان بدون توجه به نهادهای مدنی از بروز وقایع جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سیدرضا صالحی امیری امروز سه‌شنبه-21 خرداد ماه-در افتتاحیه دوره‌های تخصصی راهبردی و مسئله محور از طریق وبینار (سمینار برخط) در مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری استان قزوین افزود: همانطور که گسل‌های جغرافیایی در دنیا به تکانه‌های شدید و زمین لرزه منجر می شود، وجود برخی گسل‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه نیز به تکانه‌ها و بحران های متعددی دامن می زند.

وی با بیان اینکه جامعه ایران در بسیاری از مواقع به جای سیاست اعلامی، سیاست اعمالی را انجام می دهد، اظهار داشت: رفتارهای موجود در دوران انتخابات و پدیده‌های اجتماعی جامعه ایران بیان می کنند که ایران جامعه‌ای قابل پیش بینی نیست و همواره امکان اعلام برنامه و سیاست‌ها وجود ندارد.

صالحی امیری همچنین گفت: فقدان برنامه‌ریزی های زیربنایی در حوزه جامعه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سبب شده تا بحران‌های اجتماعی فراوانی را تا سال ۱۴۰۰ تجربه کنیم.

این مسئول با بیان اینکه هنوز در جامعه ما مرز بین شورش و اعتراض مشخص نشده است، اظهار داشت: تبدیل هرگونه اعتراض به شورش و اعمالی مانند وندالیسم (تخریب اموال عمومی) سبب شده تا امروز شهروندان جامعه از داشتن حق طبیعی اعتراض محروم باشند و متاسفانه هیچ سامانی برای جایگاه واقعی اعتراض‌ها تبیین نشده است.

وی همچنین گفت: کارگر، معلم، پرستار و دانشجویی که برای مشکلات معیشتی اعتراض صنفی در پیش می گیرد می خواهد حرفش را به گوش مسئولان برساند و این حق طبیعی در همه جوامع دنیا وجود دارد که ما هنوز آن را به درستی یاد نگرفتیم.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، به اعتراضات مشهد، قزوین، اسلامشهر، تهران و خرمشهر در ۲۰ ساله اخیر ایران پرداخت و گفت: در همه این موارد مشکل و معضلات فقر بسیار پررنگ است و از نظر علمی با لشگر فقر نمی‌توان با گفتار درمانی صحبت کرد بلکه امروز حل مشکلات معیشتی باید سرلوحه اقدامات قرار گیرد.

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: جامعه ایران برای پیشگیری از هرگونه بحران نیازمند سامان اجتماعی است و بدون توجه به نهادهای مدنی نمی توان از بروز وقایع جلوگیری کرد.

صالحی امیری تصریح کرد: بررسی‌های استراتژیک و راهبردی نشان می دهد که مشکل مردم نظام و انقلاب نیست و ایرانیان از سوء مدیریت‌ها و شفافیت لازم در تصمیم گیری های کشور گله‌مند هستند.

وی در ادامه سخنان خود ناامیدی را کانون بحران در جامعه عنوان کرد و گفت: نهادهای مدنی، صدا و سیما، احزاب و رسانه‌ها وظیفه خودشان را در انعکاس صدای مردم به درستی ایفا نمی کنند و همین موضوع سبب می شود که جامعه با ناامیدی فراوانی مواجه شود.

این مسئول به آموزش هرچه بیشتر برای صدا و سیما تاکید کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی امروز مرز بین بحران‌ها و اعتراضات در یک استان و شهر را شکسته‌اند و در سریع ترین زمان ممکن اتفاقات مخابره می شود که لازم در این حوزه یک برنامه ریزی مدون صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل‌های جامعه ایران نشان می دهد که اولویت مطالبات مردم در چهار سطح به ترتیب اقتصادی و معیشتی، عدالت اجتماعی و امید به زندگی، آزادی سیاسی و دسترسی آزاد به اطلاعات و ساختار شکنی است.

صالحی امیری ریاست کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور، عضویت در شورای اجتماعی کشور و شورای اطلاع‌رسانی دولت و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامهٔ خود دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.