فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: آزاد سازی خرمشهر حادثه ای مهم‌ و قابل افتخار برای ملت و نیروهای مسلح است و از روزهای نادر در ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، سردار حسن شاهوارپور پیش از ظهر پنجشنبه ۲ خرداد ماه در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح مستقر در استان و همایش مقاومت رمز پیروزی (گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر) با گرامیداشت یاد شهدا خصوصا شهدای آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر حادثه بسیار مهمی بود که نیروهای مسلح و ملت به این روز افتخار می کنند و از روزهای نادر 40 ساله انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر لزوم گرامیداشت روز سوم خرداد به دلیل اهمیت و جایگاه بسیار بالای آن در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، افزود: خرمشهر شهر زهر خورده ای بود که برای نیروهای مسلح و رهبری انقلاب اسلامی بسیار سنگین بود که این شهر در تعرض دشمن باشد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان تصریح کرد: با حضور شهدای گرانقدر بسیاری از جمله امیر صیاد شیرازی، جهان آرا، فلاحی و نامجو که قبل و حین عملیات به شهادت رسیدند، عملیات آزادسازی خرمشهر را به نتیجه رساندیم؛ عملیات با ریسک بسیار بالایی طراحی شد چون بیش از پنج هزار کیلومتر را باید آزاد می کردیم.

شاهوارپور با اشاره به اینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر عمده قوا باید از رودخانه کارون عبور و جنگ در دشت را انجام می دادند، عنوان کرد: خرمشهر به عنوان برگ برنده صدام و ارتش او بود و در عین حال برای ما یک نقطه استراتژیک و مهم محسوب می شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 130 گردان پیاده در این عملیات حضور داشتند، ادامه داد: رزمندگان دلاور ایران در این عملیات باید با یگان های زرهی و تانک های دشمن مبارزه می کردند.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به اینکه عبور از رودخانه و رسیدن به جاده خرمشهر از ریسک بالایی برخودار بود، گفت: از دو طرف دو پهلوی بسیار عمیق دشمن را شکاف زدیم که ریسک بسیار بالایی بود و با روحیه جهادی همخوانی داشت.

شاهوارپور یادآور شد: عملیات در شب نیز یکی دیگر از شاخص های عملیات بیت المقدس و کار بسیار دشواری است که در آموزه های نظامی توصیه نمی شود، چون این اقدام بسیار سخت و امکان هماهنگی یگان ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: فتح المبین، طریق القدس و ثامن الائمه سه عملیات قبلی بودند که در کمتر از 6 ماه انجام شد و رزمندگان خستگی و جراحت های بسیاری از آنها داشتند؛ شاید نیروها هنوز آمادگی کامل را نداشتند، ولی روحیه جهادی بالای آنها منجر به انجام عملیات های مداوم شد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به اینکه چهار قرارگاه بزرگ باید در این عملیات شرکت می کردند، ادامه داد: آنها بازسازی و استراحت را برای خود درنظر نمی گرفتند و اجرای عملیات به صورت آشکار و مداوم انجام شد.

شاهوارپور با اشاره به اینکه رزمندگان در سه عملیات قبل تجارب خود را تجمیع و برای نقشه راه این عملیات استفاده کردند تا تلفات کمتری داشته باشند، گفت: عراقی ها از ضربات وارد شده به آنها در عملیات های قبلی مستأصل شده بودند؛ فرماندهی حضرت امام و همچنین اجماع مشترک ارتش و سپاه از جمله رمزهای موفقیت در آزادسازی خرمشهر بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود کثرت نیرو و تجهیزات مناسب شکست در روحیه نیروهای عراقی به شدت دیده می شد و اسارت نیروهای عراقی صحنه های افسانه ای را رقم زد، افزود: آزادسازی خرمشهر یک مطالبه عام بود که حضرت امام، مردم و رزمندگان خواستار آن بوده و زخم سقوط خرمشهر را تحمل نداشتند و می خواستند که به دامان ایران برگردد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان عنوان کرد: در آن دوره همه امکانات مردمی کمک های بسیار خوبی بود که در کنار تلاش های رزمندگان جواب داد و پیروزی برای ملت ایران رقم خورد.

WhatsApp Image 2019-05-23 at 1.18.54 AM(1)

WhatsApp Image 2019-05-23 at 1.18.55 AM(1)

WhatsApp Image 2019-05-23 at 1.18.55 AM(2)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.