به گزارش ایرنا، در سال های اخیر با افزایش سن ازدواج و یا حتی کاهش تمایل دختران و پسران به این موضوع از یک سو و افزایش موارد ناباوری از سوی دیگر شاهد کاهش موالید در کشور هستیم.
امروزه دیگر حتی زوج های جوان یا به خاطر داشتن شغل بیرون از خانه و یا به دلیل مسایل مالی کمتر تمایلی به داشتن بیشتر از 2 فرزند دارند و حتی بسیاری از آنها مصرانه به تک فرزندی معتقدند.
همچنین در میان متولدین دهه شصت که بیشترین تعداد موالید ایران در یکصد سال اخیر در همین دهه اتفاق افتاده امروزه شاهد تعداد بسیار بالایی از پسران و دختران مجردی هستیم که از سنین ازدواج و باروری فاصله گرفته اند و در بین جمعیت میانسالان کشور جای گرفته اند.
در کنار این ها آمار بالای طلاق هایی که پس از چند سال زندگی مشترک اتفاق می افتد و همچنین حوادث و سوانحی که سالانه تعداد زیادی از مردان جوان را به کام مرگ می کشد نیز خود بر روند کاهش موالید اثرگذار بوده است.
همه اینها نشان می دهد جمعیت ایران از جمله استان قزوین در 2 دهه آینده به سمت میانسالی و پیری می رود و جمعیت مولد، بالنده و پویای آن کاهش می یابد، وضعیتی که می تواند آثار منفی بر تولید و توسعه کشور بگذارد.
به نظر می رسد برای کنترل این وضعیت علاوه بر تمهیدات لازم جهت تشویق ازدواج جوانان، باید برای سالمندان آینده هم که تعداد قابل توجهی خواهند بود از هم اکنون اقدامات رفاهی و بهزیستی لازم انجام شود.

** افزایش تعداد سالمندان در قزوین
مدیرکل ثبت احوال قزوین در ارتباط با موضوع این گزارش گفت: سال 97 تعداد هشت هزار و 233 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/6 درصد کاهش داشته است.
حسن وفایی افزود: از ابتدای دهه 90 متاثر از گذار متولدین نیمه اول دهه 60 از سن ازدواج، ازدواج روند کاهشی داشته است که با توجه به ساختارسنی جامعه طبیعی بوده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته 97تعداد 2 هزار و 860 واقعه طلاق در قزوین به ثبت رسید که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشتیم.
وفایی ادامه داد: قزوین مرحله اول گذار سنی یعنی کودکان و نوجوانان زیر 15سال و همچنین از سال 75 تا 90 مرحله جوانی یعنی 15 تا 29 سال را سپری کرده و از سال 1390 تا 1425 مرحله سوم انتقال جمعیتی یعنی افــزایش تعداد میانسالان 30-64 سال در آن آغاز شده است به گونه ای که که در حال حاضر 46 درصد از جمعیت استان را میانسالان تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد الگوی سنی سالخوردگی یعنی افراد بالای 65 سال از سال 1425 به بعد بر ساختمان سنی جمعیت چیره خواهد شد.
به گفته وفایی بیشترین ولادت های استان اوایل دهه 60 به ثبت رسیده است که اکنون در ساختار سنی جمعیت به سوی میانسالی تأثیر مستقیم داشته است و با توجه به گذار سنی متولدین نیمه اول دهه 60 از سال های فرزند آوری روند کاهشی در ولادت های سال های آتی را شاهد خواهیم بود و به همین نسبت نرخ رشد جمعیت نیز کاهش خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در طی سال های 90 تا 97 تعداد 99 هزار و 302 نفر به جمعیت استان اضافه شده است، افزود: به طور متوسط سالانه 14 هزار و 186 نفر افزایش جمعیت داشته ایم که می توان گفت طی این مدت میزان رشد جمعیت در استان 1/17 درصد و در کشور 24.1 درصد بوده است.
مدیرکل ثبت احوال قزوین با بیان اینکه افزایش امید به زندگی و کاهش باروری منجر به سالخوردگی جمعیت می شود،افزود: همزمان شدن این 2 عامل در روند افزایش جمعیت سالمند استان موثر بوده است.

**بهزیستی برای افزایش نسل سالم و نگهداری سالمندان برنامه دارد
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی قزوین در این خصوص گفت: سازمان بهزیستی با توجه به گذار جمعیتی کشور از جوانی به سالمندی و همچنین به منظور جلوگیری از تولد نوزادان معلول و گسترش نسل سالم برنامه های مختلفی را به طور مستمر اجرا می کند.
زهرا غلامرضایی افزود: توسعه مراکز نگه داری از سالمندان یکی از همین برنامه ها برای گروه های در حال افزایش سالخوردگان است که علاوه بر مراکز شبانه روزی، در راستای فعال نگه داشتن آنان امروزه مراکز روزانه یا مهد سالمندان را نیز به منظور جلوگیری از روند کهولت، افسردگی و فعال نگه داشتن این افراد در استان راه اندازی کرده و مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: همچنین به منظور کاهش طلاق از سال گذشته سامانه تصمیم با همکاری دستگاه های مربوط بهره گیری از ظرفیت مراکز مشاوره بهزیستی در استان تاسیس شد و در کاهش آمار طلاق های سال 97 قزوین تاثیر بسیاری به ویژه برتقاضای طلاق های توافقی گذاشت.
غلامرضایی همچنین ادامه داد: مرکز مشاورژه ژنتیک و غربالگری بهزیستی استان نیز ظرفیت موثر دیگری برای افزایش موالید سالم است که تنها در سال 96 توانست از تولد 91 نوزاد معلول جلوگیری کند.
وی همچنین از آموزش های پیش از ازدواج برای زوج ها نیز خبر داد و افزود: این آموزش ها که به مدت 16 تا 24 ساعت انجام می شود ماهیتی متفاوت از ماهیت دوره های حین ازدواج دانشگاه علوم پزشکی داشته و بیشتر به دنبال کمک به انتخاب همسر مناسب برای افراد است.

*** وام ازدواج به 15 هزار متقاضی در قزوین پرداخت شد
میرکل ورزش و امور جوانان قزوین گفت: در راستای تشویق جوانان به ازدواج در سال گذشته وام ازدواج به 15 هزار متقاضی با سود چهار درصدی پرداخت شد.
عباس علایی مقدم افزود: این تسهیلات در سال جاری به 300 میلیون ریال افزایش یافته و با بهره چهار درصدی به متقاضیان ارایه می شود.
وی اضافه کرد: از بانک های عامل انتظار می رود تا وام تمامی متقاضیان را در اسرع وقت پرداخت کنند تا به این وسیله زمینه ازدواج جوانان بیش از پیش فراهم شود.
علایی مقدم ادامه داد: گرچه در شرایطی فعلی با وجود افزایش میزان تسهلات همین هم برای شروع زندگی کافی نیست اما پیگیری و اقدام بانک های عامل نسبت به تسهیل و تسریع در پرداخت این کمک هزینه حداقلی و برداشتن موانع اعطای آن می تواند تا حدی راهگشای موانع اقتصادی ازدواج جوانان باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین توجه به مسائل تأثیر گذار بر شکوفایی و تأمین رفاه جوانان را از دغدغه های اصلی این اداره کل عنوان کرد و افزود: رصد پدیده ازدواج و طلاق، بیمه ازدواج، اشتغال، اوقات فراغت و تسهیلات وام ازدواج از جمله حوزه هایی است که به صورت مداوم در حال ارزیابی و پایش این اداره کل است.

*** آموزش های پیش از ازدواج باید جدی تر گرفته شود
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: در سال گذشته با راه اندازی سامانه تصمیم، کار جمعی و هم افزایی خوبی برای کاهش طلاق در استان انجام شد که همین می تواند با تداوم زندگی این زوج ها در تمایل آنها به فرزند آوری موثر باشد.
مریم بیدخام با بیان اینکه متاسفانه با کاهش آمار طلاق در استان، آمار موالید و ازدواج افزایش نیافته است افزود: انتظار می رود مانند تجربه موفق سامانه تصمیم، در آموزش های پیش از ازدواج هم با یک عزم و همکاری بین دستگاهی شاهد افزایش ازدواج در سال های آینده باشیم.
وی اضافه کرد: امسال در همکاری با سمن ها این آموزش ها به ویژه در منطق محروم استان در اولویت قرار می گیرد تا آمار ازدواج هم به موازات کاهش طلاق بالا رود.

***در کنار تمام تدابیر و اقداماتی که برای افزایش جمعیت و جلوگیری از روند رو به گسترش جمعیت سالمندان نسبت به جوانان و کودکان انجام می شود، افزایش کیفیت جمعیت نیز باید مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران قرار گیرد در غیر اینصورت با آمار بالای تک یا دو فرزندی در خانواده های طبقه تحصیلکرده و متمول جامعه از یک سو و گسترش موالید در خانواده های حاشیه نشین و بزهکار، وضعیت کشور در آینده به مراتب بدتر از امروز خواهد بود، موضوعی که رییس دانشگاه علوم پزشکی همواره به آن تاکید داشته و نسبت به آن هشدار داده است.

***رشد جمعیت در استان و کشور باید به شکل متوازن دنبال شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص گفت: رشد جمعیت در استان و کشور باید به شکل متوازن و در همه طبقات جامعه دنبال شود تا در آینده شاهد تشدید آسیب های ناشی از تولد کودکان در خانواده های دارای مشکل نباشیم.
دکتر منوچهر مهرام افزود: سیاست های افزایش جمعیت در حالی در کشور اجرا می شود که معمولا فرزند آوری و رشد جمعیت به شکل نامتوازن در بین خانواده های با سطح اقتصاد پایین تر اتفاق می افتد و در مقابل، نخبگان ما در حال مهاجرت هستند و این حقیقت نگران کننده در آینده تبعات جبران ناپذیری در کشور خواهد داشت.
وی در خصوص پیشگیری از بارداری نیز گفت: هم اکنون تعداد زیادی نوزادان ناخواسته و سرراهی در اثر محدودیت در پیشگیری از بارداری و هزینه های گران پیشگیری در کشور و استان متولد می شوند که هزینه های زیادی برای کشور دارند بنابراین ما باید پیشگیری از تولد نوزادان ناخواسته را جدی تر پیگیری کنیم.
مهرام همچنین ادامه داد: سن باروری زنان و مردان و فاصله گذاری بارداری ها هم از موارد دیگری است که با دخالت افراد ناوارد و غیر متخصص مساله ساز شده و ما هم اکنون آمار نامناسبی از زایمان زنان زیر 16سال در کشور و استان داریم که عواقب جسمی برای این مادران و کودکان آنها خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین زایمان های در سنین بالاتر از 35 سال نیز خطر تولد نوزادان دارای اختلالات کروموزومی از جمله سندرم دان را افزایش می دهد.
مهرام اضافه کرد: هم اکنون حدود 70 درصد جامعه دانشگاهی ما را زنان تشکیل می دهند و سطح تحصیلات آنها که تا حد دکترا هم ادامه دارد بر روی میزان ازدواج تاثیر گذار است.
وی ادامه داد: گاهی زیاده روی در دفاع از حقوق زنان اثرات معکوس اجتماعی هم می گذارد به این شکل که تعداد زیادی از دختران با تحصیلات بالا مجرد باقی می مانند و تمایلی به ازدواج پیدا نمی کنند.
مهرام همچنین تبدیل برنامه ریزی نشده روستاها به شهر بدون هیچ گونه تمهیدات قبلی را نیز از دیگر مسایل فرهنگی در مسایل جمعیتی عنوان کرد و افزود:هرگاه صحبت از آموزش رفتارهای جنسی به زوجین می شود با برخی واکنش های منفی مواجه می شویم در حالی که آمارها نشان می دهد 70 درصد طلاق های عاطفی به خاطر فقدان روابط جنسی منظم و منطقی بین زوج ها است.
در حال حاضر کودکان صفر تا 14 سال 23 درصدف افراد 15 تا 29 سال 25 درصد، افراد 30 تا 64 سال 46 درصد و مردان و زنان بالای 65 سال 6 درصد جمعیت قزوین را تشکیل می دهند.
7388
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.