به گزارش ایرنا، دکتر احمد خاکی شامگاه چهارشنبه در حاشیه ضیافت مهربانی مرکز شیرخوارگاه و نوباوگان شهید ثمین تاب زنجان در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به چگونگی واگذاری فرزندان به خانواده ها افزود: طبق شرایط اعلام شده زن و شوهری که پنج سال از زندگی آنها می‌گذرد و صاحب فرزند نشده‌اند، دختران و زنان مجرد طبق شرایط سنی تعیین شده صرفا فرزند دختر و کسانی که متقاضی فرزند دوم هستند، سه اولویت متقاضی فرزند خواندگی را شامل می شوند.
وی اظهار داشت: هم اکنون گرایش بیشتر خانواده ها پذیرش فرزندان دختر به عنوان فرزند خوانده است و در این میان پسران سهم کمتری دارند که به این مهم باید توجه کرد.
این مسئول ادامه داد: تفکر گذشته برای فرزند خواندگی را بیشتر نوزادان تشکیل می داد که امروزه این روند تغییر یافته و کودکان در سنین بالاتر نیز انتخاب می شوند و در این میان خانواده ها، متقاضی فرزندانی هستند که پرونده پزشکی و نیاز به درمان دارند.
وی اضافه کرد: مراکز نگهداری زیرپوشش بهزیستی با رنج سنی مختلفی طبقه بندی می شوند، یعنی از صفر تا سه سال در مراکز شیرخوارگاه (دولتی) و سه تا 6 سال، 6 تا 12 سال، 12 تا 18 سال نیز در گرو‌ه های دختر و پسر توسط مراکز دولتی و غیردولتی مدیریت می شوند.
معاون دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: سیاست این دفتر واگذاری مراکز به بخش غیردولتی، هیات امنایی و مراکز خیریه است و در این ارتباط افراد با لیاقت، مسئولیت پذیر، عاشق و توانمند برای انجام این کار مهم انتخاب می شوند.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس به دنبال کاهش کودکان در مراکز نگهداری هستیم و اینکه کودکان بی سرپرست نیز زندگی طبیعی در کنار یک شبهه خانواده داشته باشند و هریک مسئولیتی بپذیرند.
خاکی افزود: سیاست‌ بهزیستی بر مرکزداری نیست و واگذاری فرزندان برای فرزندخواندگی به خانواده ها بصورت دائم و امین موقت پیگیری می شود و در این ارتباط تعامل خوبی بین قوه قضائیه، بهزیستی و ثبت‌احوال وجود دارد و همین امر موجب شده که واگذاری فرزندان روز به روز روند طبیعی و بهتری را طی کند.
وی اضافه کرد: سال گذشته رشد 10 تا 12 درصدی واگذاری فرزندخواندگی در کشور به وقوع پیوست که این امر در سایه تعامل و همکاری ها حاصل شد و در برخی استانها عملکرد خوبی به ثبت رسید بطوری که بین 300 تا 400 فرزند به خانواده ها واگذار شد.
معاون دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ادامه داد: مراقبت فرزندان در خانواده‌های زیستی نیز از دیگر مسائل مورد توجه بهزیستی کشور است به این معنا که به جای ورود کودکان به مراکز بهزیستی یکی از وابستگان خانوادگی متقاضی با همکاری قوه قضائیه و نظارت بهزیستی انتخاب می شود و در قبال نگهداری از کودک، سازمان بهزیستی هزینه آنها را پرداخت می کند.
این مسئول همچنین از اجرای طرح جدید 'امین موقت' خبر داد و گفت: در این طرح نیز فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست بصورت موقت تا زمانی که خانواده توانمند شود، در صورت صلاحیت واگذار می شوند.
وی اظهار داشت: افرادی که برای فرزندخواندگی انتخاب می شوند از تمامی جوانب مورد بررسی قرار می گیرند چرا که فرزندان واگذار شده مشکلات متعددی دارند.
خاکی افزود: سیاست دیگر دفتر واگذاری مراکز دولتی به غیر دولتی است و حضور فرزندان در خانواده های زیستی است که تلاش می شود فرزندان بصورت دایم و امین موقت در خانواده ها باشند.
معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: توانمندی فرزندان پس از رسیدن به سن 18 سالگی در هنگام ترخیص اهمیت دارد و باید مهارت ها و شیوه های زندگی را فرا گرفته باشند که در این راستا برنامه هایی مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: نیروها در شبهه خانواده بصورت تخصصی آموزش های لازم را فرا می گیرند و در این راستا کفایت شغلی در نظر گرفته می شود و پس از گذراندن آموزش های لازم و تایید دفتر شبهه خانواده استان در مراکز مربوطه فعالیت می کنند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.