به گزارش ایرنا، نام گذاری سال ها با رویکرد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نشانگر اهمیت این حوزه در رشد و توسعه میهن اسلامی و از سویی ضرورت اصلاح ساختارهای مربوط به این بخش را می رساند.
مقام معظم رهبری برای امسال نیز همچون سال های گذشته شعاری با محوریت اقتصاد و تولید انتخاب کردند، 'رونق تولید' را باید از نیازهای اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به چشم اندازهای ترسیم شده دانست، با این حال تحقق شعار سال و توسعه بخش تولید نیازمند سازوکار و ملزوماتی است که باید به آنها توجه جدی کرد.
یکی از این ملزومات که مکررا توسط اهالی تولید و صادرات به زبان آورده می شود، مسایل مربوط به حوزه های پولی و بانکی و اصلاح ساختارهای مربوط به این بخش است.
این موضوع در کنار دیگر موانع پیش روی تولید و همچنین راهکارهای رونق این حوزه در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین با حضور جمعی از نمایندگان بخش خصوصی و فعالان عرصه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

** سود بالای بانکی، بلای جان تولید
مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین در این میزگرد ابتدا به اهمیت تولید در هر جامعه پرداخت و گفت: تولید محوری ترین و زیربنایی ترین بحث اقتصاد هر جامعه به شمار می رود.
وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته با توجه به تولید و رونق این بخش به پیشرفت دست یافته اند،افزود: در این کشورها امتیازات زیاد و قابل توجهی به سرمایه گذاران اعطا می شود و همچنین مازاد تولیدات محصولات داخلی با هدف ارزآوری و خلق ثروت صادرات می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین در ادامه به چالش های پیش روی تولید در کشور پرداخت و گفت: بخش زیادی از اقتصاد میهن ما دولتی است و بانک ها به صورت دستوری اداره و مدیریت می شوند و وقتی هزینه تامین مالی (سود بانکی) بیش از 18 درصد است و یا به پول خام در بانک ها 20 درصد و بیشتر از آن سود اعطا می شود، همه این ها به تنهایی برای از رمق انداختن تولید کافی است.
وی با بیان اینکه در یکی از کشورهای همسایه هزینه های مربوط به پول را افزایش دادند و به 26 درصد رساندند و نتیجه آن شد که بسیاری از صنایع آن قدرت و حیات خود را از دست دادند،افزود: صنایع ما با هزینه مالی 18 درصد به بالا روی پای خود ایستاده اند اگرچه بی رمق هستند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: سود بالای بانکی را باید بلای جان تولید در کشور دانست که متاسفانه انگیزه را برای فعالیت مردم در بخش های تولیدی از بین برده است.

** تحقق شعار سال نیازمند پوست اندازی اقتصاد
بخشنده در ادامه با اشاره به شعار سال، گفت: اگر می خواهیم شعار مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده شود باید شاهد پوست اندازی در اقتصاد کشور باشیم.
وی ادامه داد: متاسفانه مدیران امروز نسخه هایی را برای رفع بیماری از اقتصاد کشور تجویز می کنند که مناسب نیست و ما امروز بیش از هر زمان دیگری به مدیران و دست اندرکاران جهادی، شجاع، پاکدست و متخصص نیازمند هستیم که برای زدودن قوانین و بخشنامه های مزاحم و چرخاندن چرخ های صنعت با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور تلاش کنند.
این فعال صادراتی با بیان اینکه فضای اقتصادی کشورهای صاحب منابع خدادادی گلخانه ای است به این شکل که آنها با فروش منابعی مثل نفت و تزریق آن به اقتصاد خود اقدام می کنند،افزود: در چنین شرایطی تولیدات غیرنفتی نمی تواند جایگاه مناسب و نقش خود را بازی کند و زمانی که یک دولت شعار آوردن پول نفت بر سر سفره مردم را می دهد به نوعی آنرا باید شعار مرگ بر تولید و صادرات دانست.
وی با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت ها و تاثیر آن بر تولید و صادرات کشور،گفت: طی سالیان گذشته و در دولت های مختلف اختصاص ارز سوبسیدی برای واردات کالا آن هم بخش عمده ای که شامل اجناس کم کیفیت و غیرضروری می شده است، ضربات مهلکی را به تولید و صادرات کشورمان وارد کرد.
بخشنده با بیان اینکه متاسفانه در گذشته از فرصت های طلایی که برای رونق صادرات کشور ایجاد شد استفاده نکردیم،افزود: در حال حاضر تحریم ها به شرط آنکه شاهد تصمیمات غلط و ناکارآمد از سوی مدیران اقتصادی نباشیم، ناخواسته شرایطی را بوجود آورده اند که می توان از آن برای رونق تولید و صادرات استفاده کرد.
بخشنده با بیان اینکه پس از انقلاب به دلیل شرایط کشور از جمله جنگ تحمیلی فاصله ای بین تولید و صادرات پیش آمد و بسیاری از فعالان بخش تولید از این حوزه جدا شدند،افزود: در این شرایط بخش خصوصی از صحنه رقابت اقتصادی خارج شد و بعدها برای اصلاح این موضوع شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شد اما چون خیلی از این واگذاری ها رویه غلطی داشت باید آنرا واگذاری به خصولتی ها یاد کرد که شرایط را برای بخش تولید بدتر کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه صادرکنندگان باید پرچمدار اقتصاد کشور باشند،افزود: در همین کشور همسایه ترکیه که صاحب قوی ترین صادرکنندگان است، اتاق بازرگانی از نقش و جایگاه بالایی در حوزه تصمیم گیری برخوردار است.
وی ادامه داد: رئیس جمهور ترکیه برای حل مشکل صادرکنندگان در مذاکرات با کشورهای خارجی ورود پیدا می کند در صورتی که برخی مسئولان ما حاضر نیستند حتی در روز ملی صادرات نیز با فعالان این بخش دیدار و گفت و گو کنند و به مسایل این بخش پاسخ دهند.

**سیاست های کمرنگ تشویقی، مشکل تولیدکنندگان و صادرکنندگان
بخشنده با اشاره به سیاست های تشویقی کشورها برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود، این سیاست ها را برای فعالان این بخش در کشور کمرنگ و ناکافی دانست و گفت: در همین کشور جنگ زده عراق زمان بازپرداخت تسهیلات بخش تولید 15 سال درنظر گرفته شده و اگر واحد تولیدی زودتر راه اندازی شود نیمی از تسهیلات بخشیده می شود و یا در خیلی از کشورها حتی کشورهای همسایه می بینیم که همه قوانین و مقررات بر حول محور حمایت از تولیدکننده می چرخد.
وی با اشاره تعرفه ترجیحی در حوزه صادرات،گفت: خیلی از دولت ها به این موضوع ورود پیدا کرده و با پافشاری برای صادرکنندگان خود امتیاز می گیرند و مثلا تولیدکننده ترکیه کالای خود را با کم ترین تعرفه به ایران صادر می کند اما تولیدکننده ایرانی باید با بیشترین تعرفه محصول خود را به ترکیه صادر کند.
این فعال صادراتی با بیان اینکه دولت به معنای عام خود نقش خود را در این حوزه خوب بازی نکرده است و گاها خود سدی پیش روی تولید بوده است،افزود: باید دید کجای دنیا دولت نرخ ارز تعیین می کند؟ در حالی که در همه جا دنیا این اقتصاد است که این نرخ را تعیین و مشخص می کند.
وی با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز برای عده ای رانت و سود ایجاد کرده است اما به سود تولید و تولیدکنندگان نبوده است،افزود: در حال حاضر باید پرسید کدام کالا با قیمت ارز نیمایی عرضه می شود و چرا باید ارز صادرکننده از او ارزان گرفته شده و به دست وارد کننده برسد تا او با دلار 4 هزار و 500 کالا وارد و سپس در بازار با قیمت آزاد بفروشد؟
بخشنده از بین بردن اقتصاد رانتی را یک ضرورت برای اقتصاد کشور دانست و گفت: شاهد تراکم و حجم بالایی از قوانین و مقررات مربوط به حوزه تولید و تجارت هستیم و بانک مرکزی نیز هر روز یک بخشنامه صادر می کند که این موضوع فعالان اقتصادی را سردرگم می کند.
وی در خصوص تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز گفت: پس از انقلاب از زمانی که خاطرم هست کشورمان تحریم بوده و این چیز جدیدی نیست اما شاهدیم با وجود همه سنگ اندازی های دشمن کشورمان از جایگاه مناسبی برخوردار است.
این فعال بخش صادرات و نماینده بخش خصوصی ادامه داد: کشور ما در بسیاری مواقع تحریم ها را از تهدید به فرصت تبدیل کرده است بنابراین اگر امروز برخی صنایع بزرگ ما تحریم است اما این تحریم ها در بخش صنایع کوچک و متوسط چندان اثرگذاز نیست و می توانیم با تقویت این بخش به موفقیت های اقتصادی خوبی دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه اجماع ملی خوبی برای حمایت از تولید و حل مشکلات این بخش شکل گرفته است که امیدواریم ثمربخش باشد،افزود: امیدواریم این شرایط به خوبی مدیریت شده و دست بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر و بهتر از گذشته باز باشد و دولت فعالیت های اقتصادی خود را کاهش داده و نقش اصلی خود را که همانا نظارت و اجرای قوانین است، بازی کند.

** ازدیاد قوانین، مانعی برای تنفس تولید
مهدی عبدیان تولید کننده و صادرکننده نمونه کشوری و نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین هم در این میزگرد گفت: در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است باید همه ارکان جامعه برای تحقق این مهم که کلید توسعه کشور است، بکوشند.
وی پراکندگی و حجم بالای قوانین حوزه تولید و تجارت را مانعی جدی بر سرراه تنفس و فعالیت فعالان این بخش دانست و گفت: به گفته برخی مدیران 186 هزار قانون و بخشنامه در این حوزه داریم که این تعداد در کشور ژاپن کمتر از 10 هزار مورد است.
عبدیان با بیان اینکه بدون شک ازدیاد و پراکندگی بالای قوانین صادرکنندگان و تولیدکنندگان را با مشکلات و چالش های زیادی روبرو می کند،افزود: در سال های اخیر بویژه پس از خروج آمریکا از برجام شاهد بخشنامه های ساعتی بانک مرکزی بودیم که متاسفانه این رویه و تداوم آن به حوزه تولید و صادرات ضربات زیادی وارد کرده است.
وی با بیان اینکه عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای قانون گذاری و تصمیم گیری در حوزه تولید و صادرات یکی دیگر از مشکلات بزرگ اقتصاد کشور است،افزود: معتقدم افرادی برای حوزه تولید تصمیم می گیرند و قانون می گذارند که از این جنس نیستند و صلاحیت لازم را برای این کار ندارند.
عبدیان در ادامه خواستار اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور برای حمایت از بخش تولید شد و آنرا یک ضرورت غیرقابل انکار توصیف کرد و گفت: نمی توان در زمانی که حاشیه سود یک تولیدکننده از نرخ سود تسهیلات بانکی رایج کم تر است و نرخ سود تسهیلاتی که به بخش تولید ارایه می شود بسیار بالاست، از صنعتگر انتظار خاصی داشت.

**تصمیم گیری در حوزه تولید را باید اهل آن سپرد
این تولیدکننده و صادرکننده گفت: همه اختیارات اقتصادی در حال حاضر به بانک مرکزی داده شده است در صورتی که این دستگاه و نهاد در حوزه مالی و پولی فعال بوده و در این حوزه دارای تخصص و برنامه است و با پیچیدگی ها و شرایط تولید و صادرات آشنا نیست و در واقع در این 2 حوزه اهل فن نیست اما برای این حوزه تصمیم گیری می کند.
وی با بیان اینکه پس از تحریم های آمریکا در حالی که می توانستیم از ظرفیت صنایع پایین دستی برای رشد صادرات کالا استفاده کنیم اما فرصت سوزی کردیم،افزود: باید این رویه را تغییر دهیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین گفت: تحریم ها بهترین فرصت برای صادرات شیشه و کاشی و پتروشیمی ما به کشورهای منطقه که دارای 700 میلیون جمعیت هستند بود و می توانستیم با شیوه 'تهاتر' همه نیازها و محصولات مورد نظر را وارد کشور کنیم و می بینیم که آمریکا نمی تواند عملا ما را آنچنان که می خواهد تحریم کند چرا که کشورهای منطقه به دلایل و شرایط مختلف به ما نیازمند و وابسته هستند.
وی اظهار داشت: در شرایط فعلی که کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و هدف دشمن کاهش درآمدهای ارزی ایران است، صادرکنندگان غیرنفتی بویژه در سطح متوسط و کوچک می توانند با برخورداری از حمایت های بیشتر دولت منابع ارزی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

** سیاست های پولی و بانکی، قفلی به پای تولید
عبدیان در بخش دیگری از صحبت های خود به ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که بانک ها بدون دریافت بانک به پول خام و سپرده سودی بالای 20 درصد ارایه می دهند و سپرده گذاران از مالیات معاف هستند فعالیت در بخش تولید غیرمنطقی و به اصصلاح کار دیوانه هاست!
وی خاطرنشان کرد: دولت تصویب کرده تا تسهیلات بخش تولید با سود 18 درصد به دست فعالان این بخش برسد اما عملا شاهدیم که حتی با این نرخ سود نیز تسهیلات به دست صنعتگر نمی رسد و شاهد بدترین فشارها از سوی بانک ها به بخش تولید هستیم و در واقع سیاست های بانکی ما قفلی به پای تولید و صادرات هستند و در خیلی مواقع به جای تسهیل در کار آنها، مانع کارشان می شوند.

** قوانین و مقررات حوزه تولید نیازمند بروزرسانی
مجید آهنگریان فعال بخش تولید و رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایان استان قزوین نیز در این میزگرد با بیان اینکه تولید اساس و محور اقتصاد جوامع است،گفت: اگر شعار سال به خوبی تبیین و پیاده شود و نگاه بخشی و جزیره ای به آن نداشته باشیم و همچنین اگر تولید را اصل و مبنا قرار دهیم شاهد اقتصادی پویا خواهیم شود چرا که کشورمان از ظرفیت های اقتصادی بالا و متنوعی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آن هستیم که تولید خود را بهره ور کرده و اقتصاد خود را بدون اتکا به نفت و ذخایر خدادادی به رشد و جایگاه مطلوب برسانیم.
آهنگریان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه قوانین و مقررات حوزه تولید و صادرات باید با واقعیات جامعه ما سازگار و منطبق باشند،افزود: بزرگترین قانون مربوط به کسب و کار قانون تجارت است و باید بپذیریم در شرایطی که دنیا با تغییر و تحولات زیاد و روزانه روبروست اتکا به ساختارهای قدیمی و قوانینی که مثلا چند دهه قبل وضع شده باشند چندان منطقی به نظر می رسد، مثلا باید اذعان کرد قانون کار در دهه 60 و با شرایط آن زمان تدوین شده است و برای شرایط امروز ما مناسب نیست و باید بروزرسانی شود.
وی در ادامه گفت: آئین های نامه های متعدد و متعارض، موازی کاری دستگاه های اجرایی و عدم شفافیت و جامع نگری در امور در کنار برداشت های متفاوت از آئین نامه ها و قوانین توسط دستگاه ها و مدیران از دیگر مشکلات پیش روی اقتصاد و تولید کشور ماست که باید این نواقص را برای رونق تولید از میان برداریم.
آهنگریان ادامه داد: سال گذشته شاهد بودیم به فاصله تنها چند روز از صدور یک آئین نامه و وقتی که جوهر آن هنوز خشک نشده بود، آئین نامه جدید قبلی را نقض می کرد و تا برای هماهنگی با آئین نامه جدید اقدام می کردیم با موارد جدیدی که با قبلی متعارض بود روبرو می شدیم که این موارد در اصل به ضرر تولید است و فعالان این بخش را سردرگم می کند.
رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان استان قزوین به ضرورت اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور برای رونق تولید نیز اشاره کرد و گفت: تا در این حوزه شاهد اصلاحات و بازنگری نباشیم نمی توانیم آن گونه که باید و شاید شاهد رونق و توسعه تولید در کشور باشیم.
این فعال بخش تولید با بیان اینکه به دلیل وضع تحریم های ظالمانه دشمن شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما با همتایان خارجی خود یکسان نیست و اگر خط آغاز یک مسابقه دوومیدانی را فرض بگیریم، رقیب ما چندصدمتر از ما جلوتر ایستاده است،افزود: چنین شرایط و فضای خاصی باید دولت برای رفع موانع پیش روی تولید گام های بلندتری بردارد بنابراین با مسایل مربوط به تولید و صادرات نباید برخورد اداری و عادی داشته باشیم.
آهنگریان با بیان اینکه فعالان بخش تولید و صادرات کشور علاوه بر تحریم های خارجی بعضا با خودتحریمی نیز روبرو هستند،افزود: با وجود تنگناهای مختلف پیش روی بخش تولید، برخورد بعضی دستگاه ها و نحوه محاسبه نرخ خدمات به آنها به جای تشویق به تولید، موجب دلسرد شدن تولیدکنندگان می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه باید از ظرفیت شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت برای حل مشکلات تولید بیشتر بهره برد،افزود: مصوبات این شورا در حکم قانون هستند و اجرای آنها می تواند در بسیاری از موارد برای بخش تولید راهگشا باشد.
آهنگریان همچنین تحریم ها را فرصت مناسبی برای بازیابی و بازسازی ساختار اقتصادی کشور برشمرد و گفت: هرجا که دشمن برای ما محدودیت ایجاد کرده ما در آن بخش با خلاقیت راه های جدیدی را برای خود گشوده ایم و تحریم های جدید نیز فرصتی برای تقویت صادرات غیرنفتی و عدم تکیه به اقتصاد تک بعدی (نفتی) خواهد بود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.