به گزارش ایرنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز چهارشنبه در نشست تفسیر مسجد امام خمینی (ره) قزوین که هر روز پس از نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود، به تفسیر سوره عنکبوت پرداخت و اظهار کرد: خداوند در آیه دوم سوره عنکبوت می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ»، (آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می‌‏شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟).
وی تصریح کرد: در آیه سوم سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ»، (و به یقین کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفته‌اند معلوم دارد و دروغگویان را [نیز] معلوم دارد). در امتحان است که جوهر وجود حقیقی هر انسانی آشکار می‌شود.
نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: خدای متعال در آیه چهارم سوره عنکبوت آورده است: «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَنْ یَسْبِقُونَا سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ»، (آیا کسانی که کارهای بد انجام می‌دهند می‌‏پندارند که بر ما پیشی خواهند جست چه بد داوری می‌کنند). خداوند درباره کسانی که با دروغ به موقعیت و یا به سرمایه‌ای می‌رسند، گمان می‌کنند ما از آن آگاه نیستیم؟! آن‌ها نمی‌فهمند و اندیشه بدی دارند که خیال می‌کنند با حیله و نیرنگ کارشان را پیش بردند و اینکار را زرنگی می‌دانند.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در آیه پنجم سوره عنکبوت می‌فرماید: « مَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»، (کسی که به دیدار خدا امید دارد [بداند که] اجل [او از سوی] خدا آمدنی است و اوست‏ شنوای دانا). هر انسان خوب و یا بد، خدا را ملاقات می‌کند اما انسان مؤمن خداوند را با رحمت و لطفش ملاقات می‌کند اما کسی که گناه کار و ظالم است، قهر و عذاب خداوند را می‌بیند.
وی ادامه داد: خدا در آیه ششم سوره عنکبوت می‌فرماید: « وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ»، (و هر که بکوشد تنها برای خود می‌‏کوشد زیرا خدا از جهانیان سخت بی‌‏نیاز است). خیال نکنیم خداوند به تلاش و بندگی ما نیازمند است. خداوند در این آیه می‌فرماید اگر تو بندگی کنی صرفاً برای خودت فایده دارد و من احتیاجی به عبادت شما ندارم و ما نباید فکر کنیم با عبادت و بندگی لطفی در حق خدا انجام داده‌ایم.
آیت‌الله عابدینی ادامه داد: خدا در آیه 40 سوره نمل نیز بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌فرماید: «وَمَنْ شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ»، (هر کس سپاس گزارد تنها به سود خویش سپاس می‌گزارد و هر کس ناسپاسی کند بی‏ گمان پروردگارم بی ‏نیاز و کریم است). بنابراین در کنار «جهاد» که خداوند فرمود هر که آن را انجام دهد، سودش نصیب خودش می‌شود، «شکر» را نیز در این آیه مطرح می‌کند که این چنین است.
این مفسر قرآن به فراز دیگری از آیات قرآن در این باب اشاره کرد و ابراز داشت: در آیه 92 سوره نمل آمده است: «فَمَنِ اهْتَدَی فَإِنَّمَا یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِینَ»، (هر که راه [هدایت] یابد تنها به سود خود راه یافته است و هر که گمراه شود بگو من فقط از هشدار دهندگانم). کسی که دنبال کلام امیرالمؤمنین (ع) برود و از فتنه دوری کند و صاحب بصیرت شود، هدایت می‌یابد.
وی اظهار کرد: خداوند درباره اینکه سود پاک و تزکیه شدن نیز به انسان می‌رسد، می‌فرماید: «وَمَنْ تَزَکَّی فَإِنَّمَا یَتَزَکَّی لِنَفْسِهِ وَإِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ»، (هر کس پاکیزگی جوید تنها برای خود پاکیزگی می ‏جوید و فرجام [کارها] به سوی خداست). پیغمبر (ص) و انبیاء (ع) آمدند تا ما پاک شویم و حال اگر ما پاک نشویم، تنها خودمان متضرر شده‌ایم و سود پاکی و تزکیه نیز تنها برای خودمان است.
نماینده ولی فقیه در قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 15 سوره اسراء در باب نفع و فایده هدایت برای انسان نیز می‌فرماید: «مَنِ اهْتَدَی فَإِنَّمَا یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی وَمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّی نَبْعَثَ رَسُولًا»، (هر کس به راه آمده تنها به سود خود به راه آمده و هر کس بیراهه رفته تنها به زیان خود بیراهه رفته است و هیچ بردارنده‌ای بار گناه دیگری را بر نمی‌دارد و ما تا پیامبری برنینگیزیم به عذاب نمی‌‏پردازیم).
امام جمعه قزوین بیان کرد: آیه 104 سوره انعام گوشزد می کند: «قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ»، (به راستی رهنمودهایی از جانب پروردگارتان برای شما آمده است پس هر که به دیده بصیرت بنگرد به سود خود او و هر کس از سر بصیرت ننگرد به زیان اوست و من بر شما نگهبان نیستم)، خداوند این آیه قرآن را برای اینکه چشم انسان باز و بینا شود و بصیرت یابد، نازل کرد و باید تلاش کنیم به نحو شایسته از آن بهره ببریم.
وی گفت: در آیه 46 سوره فصلت درباره عمل صالح نیز می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَیْهَا وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ»، (هر که کار شایسته کند به سود خود اوست و هر که بدی کند به زیان خود اوست و پروردگار تو به بندگان [خود] ستمکار نیست).
آیت‌الله عابدینی به تشریح ارزش و جایگاه جهاد در راه خدا برای انسان پرداخت و با اشاره به آیه 142 سوره آل عمران بیان کرد: در این آیه آمده است: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ»، (آیا پنداشتید که داخل بهشت می‌‏شوید بی‏آنکه خداوند جهادگران و شکیبایان شما را معلوم بدارد).
این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: در سوره توبه آیه 88 می‌فرماید: «لَکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَأُولَئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، (ولی پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده‌اند با مال و جانشان به جهاد برخاسته‌اند و اینانند که همه خوبیها برای آنان است اینان همان رستگارانند).
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.