به گزارش ایرنا، مقام سازی موضوعی است که طی 2-3 دهه اخیر و بویژه پس از زلزله مهیب رودبار با هدف کاهش آسیب پذیری بناها و ساختمان ها در برابر حوادث غیرمترقبه بویژه سیل مورد توجه متولیان حوزه ساخت و ساز کشور قرار گرفته است.
در همین راستا در اسفند ماه سال 74 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سوی مجلس شورای اسلامی مور تصویب قرار گرفت و براساس ۀن، تمامی امور فنی و ساخت و ساز ساختمان ها مستلزم داشتن صلاحیت حرفه ای بوده و صدور آن نیز به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
این در حالی بود که از سال 84 نیز کار تدوین مقررات ملی ساختمان انجام شد که تاکنون نیز 22 مبحث از آن به رشته تحریر درآمده و در آنها به حداقل های مسایل مربوط به امور فنی ساختمان با هدف ایمنی، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی پرداخته شده و رعایت آنها نیز به صورت الزام درآمده است.
با این وجود مقاوم سازی فرهنگی است که نیاز به نهادینه شدن داشته و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین با حضور جمعی از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه مقاوم سازی مسکن به موضوعات یاد شده و اهمیت این بخش در کاهش خسارات بلایای طبیعی پرداخته شد.

**بهسازی و مقاوم سازی 2 مولفه جدا از هم هستند
یک عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام (ره) در این میزگرد، مقاوم سازی و بهسازی 2 مولفه جدا از هم برشمرد و گفت: مقاوم سازی برای تقویت سازه یک ساختمان بوده در حالی که بهسازی یکی از روش های مقاوم سازی و شامل تخریب، زیرسازی، تغییر کاربری، کاهش و یا افزایش تعداد طبقات و در نهایت بالا بردن مقاومت سازه از روش های آن محسوب می شود.
بنیامین محبی تاکید کرد: اساسا مقاوم سازی در سازه های ساختمانی به دلایل مختلف از جمله تغییرات آیین نامه های طراحی سازه ها و تغییر روش های ساخت انجام می شود.
به گفته وی، آن چیزی که در آیین نامه طراحی های زلزله در داخل و خارج از کشور مشاهده می کنیم به طور حتم با 20 یا 25 سال گذشته حتی اگر هم خوب ساخته شده باشند، متفاوت بوده و نیازمند مقاوم سازی خواهند بود.
وی، بیشترین تجربه قزوین در حوزه مقاوم سازی را مربوط به مدارس دانست و تاکید کرد: در حوزه مسکن به دلیل تفاوت تراکم و تعداد طبقات در ساختمان های نوساز، مالکان و سازندگان بیشتر علاقه مند فعالیت در حوزه سود مالی که در نهایت به تخریب بناها نیز منجر می شود، بوده اند.
محبی با بیان اینکه مقاومت بناهای ساختمانی به نوع مواد و مصالح، خبرگی سازندگان، استفاده از مجریان ذیصلاح و نظارت بر ساخت بستگی دارد، افزود: بحث مقاومت سازه در برابر حوادثی چون زلزله به گونه ای است که اثر آن در زمان کوتاه برای سازندگان نشان داده نمی شود، یعنی اینکه وقوع زلزله های پهن که هر 475 سال یک بار روی می دهد می تواند مقاومت ساختمان ها را نشان دهد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیازمند تقویت فرهنگ سازی در خصوص مقاوم سازی بناها و ساختمان های خود هستیم تا خسارات بلایای طبیعی در شهرها و روستاها را کاهش دهیم.

**چالش های مقاوم سازی مسکن در روستاها
سرپرست عمران روستایی و مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین نیز در این میزگرد اظهار داشت: سیل، توفان، رانش و زلزله از جمله حوادث طبیعی هستند که همواره مناطق مختلف کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را مورد تهدیدات جدی قرار می دهند.
علی خانجانیان با بیان اینکه نگرش ها در حوزه مقاوم سازی در شهرها و روستاهای کشور با هم متفاوت هستند، تصریح کرد: ساخت و ساز و نحوه نظارت و نیز عوامل بازدارنده تخلفات در شهرها بیش از روستاها بوده تا جایی که اگر بخواهیم بیش از حد به سازندگان مسکن روستایی فشار بیاوریم، قید مقاوم سازی و یا بهسازی را می زنند.
وی با اشاره به اینکه تلاش های صورت گرفته در گذشته باعث شده تا امروز با تغییرات طراحی و سازه ای خانه های روستایی روبرو باشیم، یادآور شد: سابقه فعالیت بنیاد مسکن به دوران جنگ تحمیلی و به خصوص حادثه زلزله رودبار و منجیل در سال 69 باز می گردد تا جایی که بسیاری از قوانین و آیین نامه های اجرایی این نهاد از همان زمان کلید خورد.
خانجانیان تاکید کرد: با توجه به 48 درصد از مقاوم سازی واحدهای مسکونی استان (میانگین کشوری 42 درصد) باعث شده تا بخش قابل توجهی از خانه های روستایی قزوین در برابر برخی حوادث غیرمترقبه مانند زلزله مقاوم باشند.
این مسئول، بیشترین سهم مقاوم سازی منازل روستایی قزوین را مربوط به آوج و الموت دانست و گفت: یکی از نقاط ضعف موجود مربوط به نماها و سیما و منظر روستایی در بخش بومی سازی بوده چرا که نقش این نهاد تنها در بخش هدایت گری و نظارت در امر مقاوم سازی است.
خانجانیان با بیان اینکه درصد انحراف تسهیلات روستایی در حوزه ساخت و ساز مسکن صفر است، افزود: خوشبختانه تمامی تسهیلات واگذار شده بابت مسکن هزینه می شود و عامل مهم در این مساله نیز به فرهنگ روستاییان باز می گردد.
وی، پیشگیری و موضوع بعد از حادثه را از مولفه های مهم بنیاد مسکن در حوزه مقاوم سازی و بازسازی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه حادثه هیچ گاه خبر نمی کند بنابراین باید از عواملی که باعث آسیب پذیری در حوادث می شوند، جلوگیری کرد.

** طرح های هادی موثر در مقاومت بیشتر روستاها مقابل حوادث غیرمترقبه
این مسئول، تهیه طرح هادی را نقشه راه روستا دانست و اظهار داشت: اجرای چنین طرح هایی در حوزه پیشگیری از جمله رانش و هدایت آب های سطحی بسیار مهم بوده و همواره نیز از سیاست های پیشرو این نهاد محسوب می شود.
وی، تامین مسکن، احداث مسکن بادوام، تلاش برای حفظ هویت روستا، تامین جنبه زیبا شناسی روستا، تغییر فضای روستا از محیط غیر بهداشتی و رو به زوال به محیطی سرزنده، با نشاط و پاک را از جمله اهداف طرح ویژه بنیاد مسکن دانست و افزود: در حوزه نظارت، دفاتر فنی روستایی دارای صلاحیت نقش مهمی را در بخش بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی برعهده دارند.
خانجانیان، تمایل متقاضیان و مشارکت آنان در بهسازی و مقاوم سازی را اصل مهمی دانست و یادآور شد: این نهاد مالکان واحدهای مسکونی در روستاها را از پی ساختمان تا زمان بهره برداری مورد حمایت خود قرار داده تا جایی که تسهیلات خود را از 250 میلیون ریال در سال گذشته به 400 میلیون ریال در سال جاری رسانده است.

**آسیب پذیری ساختمان های بلند مرتبه در برابر زلزله و حریق
رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین زلزله و حریق را مهم ترین تهدیدات و چالش های مربوط به ساختمان های بلند مرتبه دانست و گفت: آیین نامه مقررات ملی ساختمان نیز به منظور اطمینان در حوزه مقاوم سازی ساختمان ها شکل گرفته است.
حامد عبدالرزاقی با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ مقاوم سازی بناها در جامعه، تاکید کرد: البته ساختمان هایی که طی 2 دهه اخیر در سطح قزوین بنا شده اند غالبا دارای عناصر مقاومت در برابر زلزله را داشته و به خصوص از سال 91 که نظارت بازرسی عالیه نیز به مورد اجرا درآمده، سطح ایمنی در ساختمان ها تا حدود زیادی افزایش یافته است.
وی، نماهای ساختمان را یکی از معضلات این حوزه برشمرد و ادامه داد: تجربه زلزله های کشور به خصوص زلزله سال 96 استان کرمانشاه نشان داد که نماها، به خصوص نماهای رومی مستعد ریزش بوده و می تواند جان بسیاری از افرادی که در معرض این حادثه قرار گرفته اند را بگیرد.
وی، وجود درز انقطاع در بین ساختمان ها را باعث جلوگیری از تاثیر تخریب یک ساختمان در هنگام زلزله به ساختمان همجوار دانست و گفت: متاسفانه این مساله تا چند سال گذشته به هیچ عنوان از سوی سازندگان رعایت نمی شد اما از سال گذشته، عدم رعایت این موضوع از سوی سازندگان با برخورد جدی بازرسان این بخش روبرو شده است.
به گفته وی، سال گذشته از 17 مورد بازدید شده، 13 ساختمان به طور کامل این مساله را رعایت کرده و در سال 98 از 15 مورد بازدید، 13 مورد اجرای درز انقطاع را رعایت کرده و با متخلفان نیز برخورد شده است.

**ضوابط شهرسازی باعث تخریب ساختمان هایی با عمر نه چندان زیاد
عبدالرزاقی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه ضوابط تغییرات شهرسازی غالبا باعث می شود تا مالکان ساختمان هایی که عمر آنها حتی به 15 یا 20 سال هم نمی رسد، تنها به دلیل صرفه اقتصادی اقدام به تخریب و دوباره سازی بناها خود می کنند.
وی اضافه کرد: اینکه اگر ساخت و ساز در شهرها در ارتفاع رشد پیدا کنند باعث افزایش ترافیک، آلودگی هوا، انباشت نخاله های ساختمانی و تخریب محیط زیست شوند موضوع جداگانه ای است که باید به آن مجزا پرداخته شود اما موضوع مهم این است که هزینه های اقتصادی زیادی برای انجام این کار نیز صرف می شود.

**ضمانت اجرایی مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان
عبدالرزاقی، مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان را دارای ضمانت اجرایی دانست و اظهار داشت: تمامی مباحث مربوط به تهدیدات و مقاومت ساختمان در این مبحث دیده شده و اجرای آن نیز در گرو استفاده از مهندسان و افراد واجد صلاحیت در حوزه ساخت و ساز است.
به گفته این مسئول، در استان قزوین 55 مجری حقوقی و 220 مجری حقیقی وجود دارد که از این تعداد 30 معمار تجربی و 90 نفر مهندس عمران هستند که مسئولیت اجرای ساختمان ها را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه برای داشتن یک ساختمان خوب باید 2 موضوع را لحاظ کنیم، تصریح کرد: نخستین مساله مهم در این موضوع بحث فرهنگی است تا افراد راغب شوند برای ساخت از افراد متخصص استفاده کنند.
عبدالرزاقی، افزایش کنترل و بازرسی ها و حسن انجام خدمات مهندسی را موضوع مهم دیگر در امر ساخت و ساز دانست و تاکید کرد: معضل بزرگ در این راه انجام خدمات صوری است که طی سال های گذشته متاسفانه شاهد آن بوده ایم که البته برای رفع این چالش از اسفند ماه گذشته عملکرد ناظران ساختمانی به شدت مورد بررسی و ارزیابی کارگروه خاصی از سوی اداره کل راه و شهرسازی قزوین قرار گرفته و به نتایج خوبی نیز در این خصوص دست یافته ایم.
8054*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.