به گزارش ایرنا، نقش اصلی و کلیدی کارگران در چرخه تولید و رونق اقتصادی کشورها آنقدر برجسته و ممتاز بوده است که در تقویم جهانی روز 11 اردیبهشت ماه به نام کار و کارگر نامگذاری شده است.
امروزه نیروی انسانی نقش تعیین کننده ای در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند و می توان گفت بدون حضور نیروهای ماهر و متخصص بهره برداری از منابع و ثروت های یک کشور تقریبا امکان پذیر نخواهد بود.
در همین راستا سه تن از کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی در میزگرد ایرنا قزوین حضور یافته و درخصوص چالش ها و مشکلات جامعه کارگری استان گفت و گو کرده و نقش کارگران را در تحقق شعار سال و ایجاد رونق تولید بررسی کردند.

***برگزاری 15 برنامه مختلف به مناسبت روز کارگر در قزوین
معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این میزگرد گفت: کمیته کارگری در استان قزوین به اتفاق تشکلات کارگری، کارفرمایی ودستگاه های عضو برگزار شد و بعد از چند جلسه،برنامه های مختلفی برای روز کارگر تدوین و ارایه گردید.
حجت الله آقاجانی با اشاره به مهمترین این برنامه ها افزود: برگزاری مراسم تجلیل از کارگران در واحدهای تولیدی مختلف، غبارروبی مزار شهدا، دیدار جامعه کار و تولید با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین، حضور فعال جامعه کار و تولید در خطبه های نماز عبادی، سیاسی جمعه، عیادت از بیماران بستری در بیمارستان، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقات تیر و کمان در آبیک،برگزاری یادواره 300 شهید استان با حضور مهمان کشوری، برگزاری مسابقات فوتسال چهارجانبه در آبیک، بازدید از چهار واحد تولیدی با حضور مدیر کل تعاون و فرماندار آبیک در کاسپین، برگزاری جشن بزرگداشت هفته کارگر در بویین زهرا و همایش پیاده روی از تالار شهر تا مزار شهدای قزوین و برگزاری همایش کارگری در شهرستان البرز از جمله برنامه های این هفته در قزوین هستند.
وی اضافه کرد:علاوه بر برنامه های در نظر گرفته شده برای هفته کارگر بیشتر شرکت ها به صورت مستقل برنامه هایی را برای تشویق کارگران و تقدیر از آنها طراحی و برگزار خواهند کرد.

***تکیه بر ظرفیت کارگران، راهکار رونق تولید
وی در ادامه به راهکارهای تحقق شعار سال و نقش پررنگ کارگران در این خصوص اشاره کرد و افزود: دشمنان انقلاب اسلامی تمامی سعی و تلاش خود را برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته و با حربه تحریم و جنگ اقتصادی برای ایجاد نارضایتی میان مردم و فشار بر کشور تلاش می کنند.
معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود: در این فضا باید با استفاده حداکثری از توان و ظرفیت داخلی و افزایش بهره وری از کارگران برای رونق تولید اقدام کرد و دشمنان را در دست یابی به اهداف خود ناکام گذاشت.
آقاجانی اضافه کرد:کشور ایران اسلامی ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در ابعاد مختلف دارد و باید با فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای داخلی برای رونق تولید و اقتصاد کشور اقدام نمود.
این مسئول با تاکید بر تدوین برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای تحقق شعار سال، افزود:علاوه بر این موضوع، ارتقای کیفیت کالاها، ایجاد ساختار مناسب برای صادرات و مقابله با کالاهای قاچاق نیز برای رونق تولید موثر بوده و نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی برای استان و کشور به دنبال خواهد داشت.

***رصد مستمر بنگاه های اقتصادی برای حمایت از جامعه کارگری
وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از جامعه کارگری و جلوگیری از تعدیل نیروها، اضافه کرد:در این راستا به صورت مستمر فضای بنگاه های اقتصادی استان که بیش از پنج نفر نیرو را تعدیل می کنند رصد و تحلیل شده و گزارش جمع بندی آن برای استاندار و فرمانداران ارسال می شود.
آقاجانی اضافه کرد:همچنین تلاش می کنیم بنگاه های مشکل دار را در استان شناسایی و رصد کرده و با اقدامات پیشگیرانه از تعدیل نیروها جلوگیری نماییم.
وی با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی به 2 بخش استانی و ملی تقسیم می شود، افزود:با رصد و شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی تلاش می کنیم موانع و مشکلات استانی را در داخل حل کرده و مشکلات ملی را برای حل و فصل به کارگروه های ملی ارسال نماییم.
معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود: پیگیری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و مرکز، طرح در کارگروه مدیریت بحران اداره کل تعاون و پیگیری از طریق کمیسیون های امنیت کارگری، شورای تامین و دستگاه های اجرایی از جمله اقدامات برای حل مشکلات و موانع تولید در استان است.
وی اضافه کرد: انجام بازرسی های مستمر از واحدهای تولیدی و تشکیل کمیته های سه جانبه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دستگاه های دولتی از جمله اقدامات دیگر برای شناسایی و رفع مشکلات جامعه کار و تولید در استان بوده است.

***کاهش دادخواست های کارگری استان قزوین در سال 97
معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در سال 97 تعداد سه هزار و 816 دادخواست کارگری در استان بررسی شد که نسبت به سال 96 که چهار هزار و 16 مورد بود 2.5 دهم درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به دلایل کاهش بررسی دادخواست ها کارگری در استان افزود: تشکیل کمیته بحران، حضور در کمیسیون های امنیت کارگری،تشکیل جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید،برگزاری دوره های آموزشی،راه اندازی یک واحد مشاوره و پاسخگویی در کلیه ادارات و برگزاری جلسات سه جانبه کارگری، کارفرمایی و دستگاه های اجرایی در این زمینه موثر بوده اند.

*** کارگران، بالاترین سرمایه کارفرمایان برای تولید و کارآفرینی
رییس کانون کارفرمایان استان قزوین نیز در این میزگرد با تبریک هفته کار و کارگر به تلاشگران عرصه جهاد اقتصادی، گفت: ما کارفرمایان باور و اعتقاد داریم که کارگران، بالاترین سرمایه ما در تولید و کارآفرینی هستند و برای صیانت از کار و تولید و پیشرفت و بهبود امور به تعامل واقعی و صحیح با آنها نیازمند هستیم.
مجید آهنگریان افزود: اعتقاد داریم تمامی خروجی ما در حوزه های تولید و خدمات قطعا به واسطه تلاش کارگران است و باید در شرایط موجود بتوانیم رضایت نسبی این قشر زحمت کش جامعه را فراهم کنیم.

***کارگر و کارفرما در کنار یکدیگر معنا و مفهوم می یابند
وی اضافه کرد: یقین داریم که کارگر و کارفرما در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می کنند و یقینا با همدلی و درک صحیح از وضعیت و شرایط اقتصادی حاکم می توانند به نقطه بهتری از وضع موجود دست یابند.
این مسئول گفت: دشمنان در این شرایط اقتصادی به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف میان گروه های مختلف مردم به ویژه جامعه کارگری و کارفرمایی هستند و باید این دو گروه با درک صحیح از شرایط جلوی هرگونه سوء استفاده دشمنان را بگیرند.

***تبدیل تهدیدها به فرصت ها با فعالیت صحیح و درست اقتصادی
رییس کانون کارفرمایان استان قزوین اضافه کرد: امروز تحریم های ظالمانه دشمنان که روز به روز تشدید می شود، اقتصاد کشور را دچار مشکلات و بحران های متعددی کرده است و اعتقاد داریم طبق پیام نوروزی مقام معظم رهبری باید در سال جاری با فعالیت صحیح و درست تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
وی با اشاره به راهکار تحقق شعار سال اضافه کرد:شعار رونق تولید تنها زمانی در جامعه محقق می شود که کارگران و کارفرمایان و قوای مقننه، قضاییه و مجریه بیش از پیش همکاری با فعالان اقتصادی داشته و به یک درک مناسب از شرایط اقتصادی رسیده باشند.
آهنگریان افزود: خوشبختانه این درک مشترک در استان با محوریت استاندار، مدیران کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی، امور مالیاتی و تامین اجتماعی به وجود آمده و فضای اقتصادی و کارگری استان به خوبی در نشست ها، کارگروه ها و جلسات متعدد رصد و پیگیری می شود.
وی اضافه کرد: امروزه باور و اعتقاد دستگاه های اجرایی و قضایی، حمایت از فعالان اقتصادی وگره گشایی از مشکلات آنها است و این باور و عقیده را می توان در تشکیل نشست های مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانداری با ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری مشاهده کرد.
آهنگریان گفت:هم اینک تمامی دستگاه های اجرایی و قضایی استان خواهان استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی استان هستند و همین موضوع می تواند نقش موثری در رونق تولید و حل مشکلات کارگری استان ایفا نماید.

*** روح قانون برای حمایت از فعالان اقتصادی در بستر تولید ساری شود
رییس کانون کارفرمایان استان قزوین افزود: اگر بخواهیم این دوره را به شکوفایی اقتصادی تبدیل کنیم راهی جز اینکه درک خاصی از این شرایط داشته باشیم و نگاه مقطعی را کنار بگذاریم وجود ندارد.
آهنگریان گفت: به اعتقاد ما اصلی ترین شاخص ادامه حیات یک بنگاه اقتصادی حضور کارگران است و باید با جاری کردن روح قانون که حمایت از فعالان اقتصادی است جلوی تعدیل نیروها را گرفت.

***فقدان نیروی کار ماهر یک معضل و ضایعه غیرقابل جبران است
رییس کانون کارفرمایان استان قزوین افزود: باور داریم بهره وری حاصل کار یک کارگر متخصص است و وقتی یک بنگاه اقتصادی یک کارگر با تجربه را از دست می دهد مطمئنا آسیب جدی به آن وارد می شود.
آهنگریان گفت: در بسیاری از کارگاه ها و محیط های کوچک که کار با هنر کارگر و ارزش افزوده حاصل از وجود وی محقق می شود از دست دادن نیروی کار ماهر یک معضل و ضایعه غیرقابل جبران است.
وی افزود:فقدان نیروی ماهر و جایگزین شدن نیروهای جدید تبعات و آثار سوء زیادی به دنبال دارد که مهمترین آنها ایجاد ضایعات در مواد اولیه، کاهش راندمان و از دست رفتن سطح تولید است به همین دلیل کارفرمایان اعتقاد دارند باید با حفظ شرایط تولید و بستر مناسب تولید جلوی تعدیل نیروها را گرفت.
آهنگریان گفت:امیدواریم با باور عمیق، همدلی بیشتر و تجزیه و تحلیل شرایط بتوانیم وضعیت موجود اشتغال استان را حفظ کرده و با حداکثر ظرفیت برای تحقق شعار سال و رونق تولید در جامعه قدم برداریم.

***جامعه کارگری، هوشیار در برابر توطئه های دشمنان
نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگری استان قزوین نیز در این میزگرد با تبریک هفته کارگر گفت:دشمنان انقلاب اسلامی همواره بعد از پیروزی انقلاب از حربه تحریم و جنگ برای فشار وارد کردن بر مردم استفاده کرده اند اما خوشبختانه با همدلی و همراهی میان مردم، کارگران، کارفرمایان و دستگاه های حاکمیتی نقشه های آنها نقش بر آب شد.
علی اکبر سیارمه افزود:امروزه نیز دشمنان، اقتصاد و واحدهای تولیدی کشور را نشانه گرفته اند و باید با افزایش همدلی و همکاری سه جانبه میان جامعه کارگری، کارفرمایی و نهادهای حاکمیتی جلوی تحقق اهداف شوم آنها را گرفت.
وی با اشاره به شعار سال افزود: مقام معظم رهبری با هوشیاری به این خدعه و نیرنگ دشمنان پی برده اند و هوشمندانه نام های سال را به شعار های اقتصادی از قبیل حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید نامگذاری کرده اند.
سیارمه اضافه کرد:جامعه کار و تلاش استان قزوین نیز رهنمود مقام معظم رهبری را درباره رونق تولید و شعار سال الگوی خود قرار داده و تلاش می کند تمام توان خود را برای تحقق این شعار به کار گیرد.
نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگری استان قزوین افزود:در این راستا باید بررسی کرد که نهادها و دستگاه های متولی نیز آیا در انجام وظایف خود از جمله اشتغالزایی، حفظ اشتغال موجود، جلوگیری از تعدیل نیروها و نظارت دقیق بر اجرای بخش نامه ها و آیین نامه ها تا چه اندازه موفق بوده اند؟

***نقش تعیین کننده نیروی انسانی در تولید
این مسئول گفت: دولت های مختلف طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی برای اشتغالزایی شعارهای مختلفی سرداده و عملکرد مثبت و منفی از آنها برجای مانده است اما چیزی که همگان بر آن اذعان کرده اند نقش تعیین کننده نیروی انسانی در تولید است و باید بیشتر قدر این گوهر گرانمایه دانسته شود.
وی گفت:امروزه بسیاری از کشورها با کمبود نیروی انسانی کارآمد،جوان و با انگیزه مواجه هستند و باید قدر این نیروی انسانی متعهد و کارآمد که می تواند چرخ های اقتصاد کشور را به حرکت درآورد بیشتر دانست.

***افزایش حقوق و دستمزدهای کارگری متناسب با شرایط اقتصادی باشد
سیارمه اضافه کرد:امروزه متاسفانه به دلیل نوسانات اقتصادی و تحریم های دشمنان حقوق کارگران کفاف بسیاری از مخارج زندگی آنها را نمی دهد و به همین دلیل بسیاری از کارگران مجبور هستند چند شیفت در روز کار کنند.
وی افزود:در همین راستا در شورای عالی کار برای افزایش دستمزدها چانه زنی های بسیار زیادی صورت گرفته است ولی بسیاری از کارفرمایان و واحدهای تولیدی افزایش دستمزدها را به معنای تعطیلی کارخانه خود می پندارند.
این مسئول گفت:این درحالی است که اگر به صورت تخصصی به موضوع نگاه شود، سهم دستمزدها در بسیاری از بنگاه های تولیدی کشور درصد پایینی از هزینه ها است و حتی با میانگین هزینه های واحدهای تولیدی در کشورهای صنعتی، پیشرفته و در حال توسعه نیز همخوانی ندارد.
وی گفت:امیدواریم نشست های سه جانبه کارگری،کارفرمایی و دستگاه های اجرایی ادامه یابد تا دغدغه های کارگران به گوش مسئولان رسیده و برای حل آنها اقدام شود.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.