به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد میرعمادی روز یکشنبه در آئین تجلیل از تعاونی های برتر استان لرستان اظهار کرد: نزدیک ترین راه برای ایجاد اشتغال و توسعه و رونق تولید استفاده از ظرفیت تعاونی ها و تقویت آنهاست که می تواند هم افزایی مالی و مدیریتی به همراه داشته باشد.
وی با تاکید براینکه تعاونی ها در ایجاد و استقرار عدالت و توزیع برابر ثروت می توانند نقش آفرینی کنند، گفت: در تعاونی ها به دلیل اینکه هر کدام از افراد از قدرت مدیریتی، فکری، علمی و دانشی خاص برخوردار هستند می توانند از این قدرت خود را راستای افزایش سرمایه و بهره وری بیشتر استفاده کنند.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه تعاونی هایی که بر اساس نیکی و صداقت رفتار می کنند موفق هستند افزود: تعاونی هایی که مدیران آنها بدنبال ضایع کردن اموال سهام داران هستند تعاونی های موفقی به شمار نمی آیند.
آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه ریشه شکست تعاونی های ناموفق فساد است ، گفت: با سوء مدیریت، گناه ، ظلم و حق را ناحق جلوه دادن هیچ تعاونی موفق نخواهد شد.
امام جمعه خرم آباد گفت: تقویت تعاونی باید با روحیه جهادی و مدیریت جهادی صورت گیرد در غیر اینصورت مدیریت مبتنی بر منفعت طلبی منجر به ایجاد تعاونی موفق نخواهد شد.
آیت الله میرعمادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نظارت بر تعاونی های باید مورد توجه قرار گیرد گفت: هم اکنون نظارت خوبی بر تعاونی ها صورت نمی گیرد و صرفا نام ناظر وجود دارد و در عمل نظارتی اعمال نمی شود در حالیکه با تقویت نظارت بر تعاونی ها می توان جلوی بسیاری از انحراف ها را گرفت.
وی با اشاره به لزوم تقویت روحیه تعاون و ترویج فرهنگ ایجاد تعاونی گفت: باید در جوانان تحصیل کرده و جویای کار این جرات و اعتماد بنفس را ایجاد کرد که با تشکیل تعاونی ها در بخش های مختلف تلاش کنند و جرات کارکردن پیدا کنند.
مهرداد غضنفری معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز در این جشنواره گفت: تعاونی ها بعنوان واحدهای کوچک اقتصادی بطور مستقیم و غیر مستقیم علی رغم داشتن ماکیت اقتصادی منجر به توزیع عادلانه ثروت و از بی رفتن فاصله طبقاتی می شوند.
وی اظهار کرد: رشد و تعالی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در گرو همکاری تعاونی ها قرار دارد که این مهم در اصل 44 قانون اساسی به آ ن پرداخته شده است که اداره اقتصادی کشور در کنار بخش دولتی و خصوصی ، تعاونی ها هم نقش برای آنها در نظر گرفته شده است.
غضنفری گفت: در دولت تدبیر و امید بیشترین سنخیت و همخوانی برنامه های دولت با منش و روش اعتدالی تعاون است که همین بهترین فرصت برای تحثث نقش 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد است.
به گفته وی قرار گرفتن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم نگاه ویژه به قابلیت تعاونی هاست که در همین راستا باید در روش های اتخاذ تصمیم باید نگاهی نو داشت.
معاون اقتصادی استاندار لرستان اظهار کرد: با توجه به اینکه اشتغال و تولید از مهمترین چالش های استان لرستان است تنها راه نهایت بهره گرفتن از منابع موجود ارتقای سطح تعاونی ها بخصوص در بخش های اقتصادی استان است.
وی افزود:بررسی های کارشناسی نشان می دهد در دولت تدبیر و امید توجه به مسائل اقتصادی استان با پیوست های فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در مقایسه با قبل بخوبی می توان این تفاوت ها را مشاهده کرد.
غضنفری با بیان اینکه تولید نیازمند سرمایه گذاری و سرمایه گذاری و تولید ، اشتغال ایجاد می کنند گفت: استفاده از توان بخش خصوصی و مشاکرت مردم می تواند در این مسیر بسیار موثر باشد.
وی با اشاره نقش ستاد تسهیل در رفع موانع تولید در استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 70 جلسه ستاد تسهیل برگزار شده که در آخریخ مورد این جلسه مشکلات تعاونی ها رسیدگی شده است و در مجموع 50 تا 60 درصد مصوبات این ستاد اجرایی شده است.
علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان نیز در دوازدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان لرستان گفت:در این جشنواره 500 تعاونی از استان ثبت نام کردند که بنا بر بررسی های لازم و در نظر گرفتن شاخص مورد نظر وزارت تعداد 15 تعاونی بعنوان تعاونی برتر انتخاب شدند.
وی گفت: این تعاونی با هدف تقویت و تجلیل از روحیه کارگروهی و جمعی مورد تجلیل قرار می گیرند تا بتوان در نهایت با تقویت و ترویج ای روحیه بتوان بخشی از مشکلات بیکاری را مرتفع کرد.
آشتاب گفت: در حال حاضر حدود سه هزار و 500 تعاونی در استان وجود دارد و تنها در سال جاری تعداد 52 تعاونی جدید در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد شده است.
11 تا 17 شهریورماه بعنوان هفته ملی تعاونی ها گرامی داشته می شود
1920/6060
خبرنگار مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.