راحله جاتن روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجوز مراکز گفتار درمانی از سوی معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی صادر می شود اما درخصوص مراکز تحت نظارت بهزیستی 15 مرکز در قزوین فعالیت می کنند که البته خدمات دیگری چون کار درمانی، فیزیوتراپی و روانشناسی و مشاوره را هم ارایه می دهند و تنها گروه معلولان مددجوی بهزیستی را تحت پوشش دارند.
وی اضافه کرد: آسیب شناسی گفتار و زبان، حرفه ای است که پیشگیری، پشتیبانی، آموزش، مدیریت و تحقیق در حیطه ارتباط و بلع در سراسر طول زندگی افراد از نوزادی تا پیری را شامل می باشد.
وی ادامه داد: خدمات آسیب شناسی گفتار و زبان خدماتی هستند در زمینه تشخیص و درمان مشکلات بلع(دهانی)، اختلالات گفتار زبان، و اختلالات شناخت ارتباط که منجر به ناتوانی های ارتباطی می شود را در بر می گیرد.
معاون توانبخشی بهزیستی قزوین خاطرنشان کرد: وظیفه آسیب شناس گفتار و زبان ارائه مداخلات و درمان توانبخشی اختلالات در حیطه های تولید گفتار، تشدید، صوت، مسائل روانی گفتار، زبان، شناخت و تغذیه و بلع (در سطوح دهانی، حلقی و مروی) می باشد.
جاتن در خصوص علل بالقوه اختلالات ارتباطی و بلع اظهار داشت: مشکلات دوران نوزادی، اختلالات رشدی، مشکلات شنوایی، ناهنجاری های دهانی، ناهنجاری های حنجره ای، بیماری ها و بدعملکردی های نورولوژیکی و اختلالات روانپزشکی مهمترین علل بالقوه اختلالات ارتباطی و بلع هستند.
وی با اشاره به راه های درمانی افزود: جهت تشخیص و مداخله بهنگام و مفید ، باید هر زمان در فرد با تاخیر و یا اختلالات رشدی-اکتسابی گفتار و زبان و یا اختلالات صوت و بلع مشاهده شد ، به آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) مجرب ارجاع داده شود.
اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتار درمانی است.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.