به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین، رضا پارسامهر روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند.
وی اضافه کرد: این بیماری موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان به دامداران شده و اغلب با علائم ناگهانی تب (42 درجه سانتیگراد)، لنگش (لنگ زدن حیوان) بی اشتهائی، آبریزش و درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت 2 یا چند مرحله‌ای نمایان می شود.
پارسامهر تصریح کرد: در فاز اول بیماری، درجه حرارت پائین‌تر از فازهای بعدی است و قطع فعالیت گوارشی منجر به انباشتگی آن شده و به کاهش یا قطع کامل تولید شیر در گاوهای شیری منجر می شود.
این مسئول همچنین گفت: با ادامه روند بیماری فلج موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ بروز می یابد که کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن، کما و مرگ ظرف یک تا چهار روز ایجاد می شود.
معاون اداره کل دامپزشکی قزوین با بیان اینکه میزان ابتلای این بیماری ممکن است تا 85 درصد باشد، اظهار داشت: این موضوع به سن و شرایط دام مانند وضعیت ایمنی بستگی دارد و معمولاً تلفات بیماری و نرخ مرگ و میر بین سه تا پنج درصد ثبت شده است.
پارسامهر یادآور شد: پشه ها ناقلان اصلی این بیماری هستند که باید از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و حتی المقدور استفاده از توری در دامداری‌ها با آنها مقابله کرد.
وی از دامداران خواست در صورت بروز هر گونه بیماری به صورت همه گیر در گله یا روستا موضوع را از طریق شماره 1512 یا شماره پیام کوتاه 50001512 اطلاع رسانی کنند.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.