به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی محمدعلی بخشی افزود: بیماری سل گاوی در گروه بیماری های قابل انتقال از دام به انسان قرار دارد که خوشبختانه با اقدامات بهداشتی، تشخیصی و پیشگیرانه دامپزشکی طی دو سال اخیر موردی از این بیماری در جمعیت گاو و گوساله استان مشاهده نشده و تحت کنترل است.
وی با اشاره به اینکه سال 96 بیش از هشت هزار و 700 راس گاو و گوساله برای تشخیص این بیماری تست شده اند ادامه داد: از ابتدای سالجاری بر روی حدود 900 راس گاو و گوساله برای شناسایی این بیماری تست تشخیصی انجام شده که مورد مثبتی گزارش نشد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: حجم عمده عملیات مبارزه با این بیماری طبق برنامه پیش بینی که از طرف سازمان دامپزشکی کشور تدوین می شود در 6 ماه دوم سال انجام خواهد شد.
وی سل را یکی از بیماری های عفونی مهم و شایع قابل انتقال از دام به انسان دانست و اظهار داشت: این بیماری بیشتر از طریق گوارشی و مصرف شیر خام آلوده به انسان منتقل می شود.
بخشی افزود: شناسایی و ریشه کنی این بیماری با انجام برنامه های کنترلی از طریق تست تشخیصی در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی اقدام می شود که در صورت مثبت بودن تست، دام باید کشتار و از چرخه تولید حذف شود.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.