به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس، داود بخشایی افزود: این طرح با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر، ضعف مراتع و پایین بودن تولید شیر دام‌های بومی طرح اصلاح نژاد دام‌های بومی شهرستان آغاز شده است.
وی بیان کرد: میانگین تولید بزهای شیری بومی در مرتع روزانه 150 گرم به ازای هر راس بز مولد و میانگین مدت شیرواری گله‌های بز بومی منطقه سه ماه است.
معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با انجام طرح دورگ گیری و درشرایط مرتع میانگین تولید هر راس به 5.1 کیلوگرم و دوره شیرواری از 2 ماه به 6 ماه و تولید شیر دام‌ها به 10 برابر افزایش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: انجام عملیات اصلاح نژاد با نربز سانن در سطح گسترده و فراگیر مشکلاتی از قبیل هزینه های بالای تامین و نگهداری نربز، احتمال انتقال بیماری ها از دام نر و عدم خلوص احتمالی دام نر اصلاح شده و احتمال ایجاد هم خونی را در برخواهد داشت لذا در این طرح تلقیح مصنوعی انجام شد.
بخشایی گفت: در طرح هویت گذاری دام سنگین که با هدف سرشماری و همچنین هویت گذاری دام‌های سنگین شهرستان از سال 93 آغاز شد، تمامی دام‌های سنگین شامل گاو، گوساله و شتر پلاک کوبی و در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می‌شوند.
وی افزود: تاکنون بیش از چهار هزار راس دام سنگین پلاک کوبی شده و در سال جاری نیز بالغ بر 65 میلیون ریال به شهرستان تخصیص یافته که با این مبلغ بیش از 2 هزار راس گاو و گوساله و یکهزار نفر شتر پلاک کوبی و ثبت خواهند شد.
وی هدف از پلاک کوبی دام ها را ثبت مشخصات، آمارگیری و هویت‌دار شدن دام‌ها به منظور انجام عملیات اصلاح نژاد دام در شهرستان عنوان کرد و گفت: دامداران می توانند با مراجعه به معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس نسبت به پیگیری پلاک کوبی و ثبت دام های خود اقدام کنند.
شهرستان طبس با 75 هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.