به گزارش ایرنا، 'شب عید' معمولا به یک ماه پایانی سال اطلاق می شود که به دلیل نوروز، حجم خرید و داد و ستد در بازار نسبت به دیگر ایام سال تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.
در این بین هرگونه ناهماهنگی در حوزه تامین و عرضه محصولات اساسی و همچنین فقدان نظارت راه را برای سودجویان که به اخلال بازار و برهم زدن آرامش آن اقدام می کنند، باز می کند بنابراین تشدید نظارت ها توسط دستگاه های متولی می تواند آرامش و ثبات نسبی در بازار را حفظ کند.
همچنین آنچه در سال جاری نظارت و کنترل بیشتر بر بازار را می طلبد، جنگ اقتصادی دشمنان و سوء استفاده افرادی از دونرخی بودن برخی محصولات اساسی و مورد نیاز مردم مانند مرغ و گوشت در بازار است.
تشکیل منظم ستاد تنظیم بازار استان،برگزاری نمایشگاه های فروش بهاره، نظارت مستمر بر واحدهای صنفی، تشکیل شعبات سیار تعزیرات حکومتی، تسریع در صدور احکام متخلفان و ... به گفته مسئولان ذیربط در استان قزوین از جمله اقدامات لازم و صورت گرفته برای حفظ آرامش به بازارها در آستانه تعطیلات نوروزی است.

** ضرورت نظارت و کنترل بیشتر بر چرخه توزیع کالاها در ایام پایانی سال
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در این خصوص گفت: باید با کمک همه دستگاه‌های اجرایی نظارت و کنترل جدی بر چرخه توزیع صورت گیرد تا شهروندان در تامین ارزاق عمومی و مایحتاج خود با دشواری و مشکل مواجه نشوند.
منوچهر حبیبی افزود: امروز همه باید پای کار باشند تا بتوانیم در توزیع اقلام اساسی مردم درست عمل کنیم و نگذاریم برخی با اهداف شوم خود موجب اخلال در نظام عرضه و تقاضا شوند.
وی با بیان اینکه هیچگونه نگرانی از نظر کمبود کالا در استان قزوین وجود ندارد،اضافه کرد: با وجود تمامی تمهیدات اندیشیده شده، باز بر تشدید نظارت ها توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی استان با همراهی سایر دستگاه های نظارتی تاکید شده است تا جلوی هرگونه آشفتگی در عرضه کالاها و افزایش بی رویه قیمت ها گرفته شود.
معاون اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به اعتراض برخی مرغداران استان در خصوص قیمت های مصوب اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی، افزود: این موضوع باعث شده که بسیاری از مرغداران استان از فروش محصولات خود در قزوین سرباز زنند و باید برای حل و فصل آن چاره اندیشیده شود.
وی با اشاره به تشکیل برخی صف های طولانی گوشت و مرغ در استان، افزود:به دنبال آن هستیم تا با نظارت بیشتر بر نحوه توزیع این دو محصول از اتلاف وقت مردم در این صف ها جلوگیری کرده و مردم راحت تر و در کمترین زمان به ارزاق و مایحتاج خود دست یابند.

***مسئولان جمله 'نمی شود نظارت کرد' را به فراموشی بسپارند
رییس کل دادگستری قزوین نیز با تاکید بر افزایش نظارت ها بر بازار شب عید،گفت: همه باید دست به دست همه داده و بر مکان های مختلف توزیع و عرضه محصولات نظارت کنیم و جمله 'نمی شود نظارت کرد' را برای همیشه به فراموشی بسپاریم.
حجت الاسلام نورالله قدرتی ادامه داد:باید نیروهای دستگاه های نظارتی از پشت میزها بیرون آمده و به صورت جدی تر بر توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی نظارت کنند.
این مسئول قضایی خاطر نشان ساخت: برای بازرسی بهتر از مکان های عرضه می توان از افراد بازاری قابل اعتماد و حتی نیروهای بسیجی و مردمی استفاده کرد تا عرضه محصولات به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.
وی گفت: متاسفانه دونرخی بودن و اختلاف قیمت محصولات در بازار آسیب ها و صدمات زیادی را بر چرخه توزیع اقلام اساسی وارد آورده و باعث شده است که هم اکنون چند برابر نیاز روزهای عادی گوشت و مرغ در بازار توزیع شود.
این مسئول قضایی تاکید کرد: باید با افزایش نظارت ها و حضور محسوس تر در بازارها کنترل بیشتری بر قیمت ها داشته باشیم و جلوی هرگونه سوء استفاده را از دو نرخی بودن قیمت ها گرفت.
وی با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان گوشت مرغ به دلیل قیمت بالاتر تولیدات خود را به تهران منتقل می کنند، افزود: اگر شرایط استان اقتضا کند باید در بازه زمانی مشخص برای خرید مرغ به قیمت تهران در استان اقدام کرد تا ضمن حفظ امنیت از ایجاد تنش در استان جلوگیری شود.

**تشکیل 120 هزار فقره بازرسی از اصناف قزوین
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این خصوص گفت: سازمان صمت همواره بر بازار استان نظارت و کنترل مستمری دارد و این نظارت ها را در ایام خاص سال مانند تعطیلات نورزی، ماه رمضان و محرم تشدید می کند.
علی پرزحمت افزود:در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون 120 هزار فقره بازرسی از اصناف استان توسط بازرسان انجام شده و 6 هزار و 450 پرونده تشکیل شده است.
این مسئول اضافه کرد: علاوه بر گزارش های بازرسان رسمی و افتخاری سازمان در خصوص هرگونه تخلف، گزارش های مردمی نیز در این زمینه دریافت و مورد رسیدگی قرار می گیرد به گونه ای که در این مدت چهار هزار و 770 فقره گزارش مردمی دریافت و هفت هزار و 242 تخلف کشف شد.
وی با اشاره به طرح تشدید نظارت بر بازار در ایام پایانی سال افزود: بر اساس تاکید ستاد تنظیم بازار استان طرح ویژه نظارتی در سه شیفت صبح، ظهر و شب با حضور بازرسان سازمان و گشت های مشترک آغاز شده و تا 15 فروردین 98 ادامه خواهد داشت.
پرزحمت گفت: همچنین نمایشگاه بهاره در ایام پایانی سال با هدف تنظیم بازار شب عید از 14 اسفندماه به مدت هشت روز با محوریت اتاق اصناف مرکز استان و با نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت استان برگزار می شود.

**طرح ویژه نظارتی نوروز در قزوین
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان قزوین با بیان اینکه آرامش بهاری در بازار خواسته همه مسئولان و مردم است، گفت:در همین راستا طرح ویژه نظارتی نوروز از هفتم اسفندماه در قزوین آغاز شده است و تا 16 فروردین 98 ادامه خواهد داشت.
محمود احمدی با اشاره به اهداف این طرح افزود: حمایت از مصرف کننده و اقشار ضعیف، کمک به سالم سازی فضای کسب و کار، نظارت و کنترل مفید و قانونمند بر توزیع و مواجه قانونی، قاطعانه و سریع با تخلفات احتمالی از جمله اهداف طرح نظارت نوروز ٩٨ هستند.
این مسئول با اشاره به تعداد پرونده های تشکیل شده در سال جاری اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و 362 پرونده تخلف اقتصادی تشکیل شده و متهمان این پرونده‌ها به پرداخت بیش از 562 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
وی با اشاره به مهمترین جرایم و تخلفات صنفی در این مدت افزود:درج نکردن قیمت، گران فروشی، کم فروشی و ندادن فاکتور به مشتری بیشترین تخلفات صنفی کشف شده هستند.
محمودی با بیان اینکه با تشدید نظارت به دنبال آرامش در بازار هستیم، افزود: امیدواریم با تشدید نظارت ها شاهد تسهیل کسب و کارهای نوروزی بوده و از سودجویی تعدادی افراد محدود که موجب نارضایتی مردم و آسیب به جامعه می شوند جلوگیری نماییم.
35 هزار واحد صنفی در استان قزوین مشغول فعالیت هستند.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.