به گزارش ایرنا، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی پنجشنبه شب در مراسم تقدیر از طلاب ممتاز استان قزوین با تبریک ورود نظام مقدس جمهوری اسلامی به دهه پنجم پیروزی خود اظهار داشت: با اتحاد و همبستگی و وحدت همه ملت ایران و مسئولان نظام در آینده ای نزدیک جشن نیم قرن ایستادگی، مقاومت، اقتدار و توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی را خواهیم گرفت.
امام جمعه قزوین گفت: ظرفیت هنر یک ظرفیت گسترده بوده و روح آدمی نیز طرفدار هنر است و با کلام هنرمندانه می‌توان مبانی دینی را به جامعه منتقل کرد، جای هنر در حوزه‌های علمیه ما خالی است.
نماینده ولی‌فقیه در قزوین با اشاره به ملاک‌های ممتازبودن، اذعان کرد: شاخصه‌هایی که یک طلبه با آن سنجش می‌شود همان رسالت‌هایی است که انبیای الهی داشتند و باید اذعان کرد همان مطالباتی که قرآن کریم از یک عالم انتظار دارد، همان حقایقی است که برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) مدنظر است.
وی همچنین گفت: خدای متعال در قرآن کریم 'تقوا' را یکی از امتیازات معنوی یک طلبه معرفی می‌کند، هرکس که باتقواتر باشد از امتیازات طلبگی بیشتری برخوردار است.
آیت‌الله عابدینی افزود: در سوره مبارکه فرقان خداوند یکی دیگر از ویژگی‌های طلبه ممتاز را این معرفی می‌کند که امام و رهبر دینی اطرافیان خود است، یعنی هم خود در مسائل دینی و ایمانی خود موفق بوده و هم رهبری اطرافیان خود را در هدایت دینی برعهده گرفته است.
امام جمعه قزوین اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های معنوی یک طلبه این است که با آمدن نام خداوند دچار خشوع و تواضع می‌شود و شیفته دین و کلام خداست و با اخلاص است.
وی افزود: اگر طلبه‌ای با شنیدن تخلفات یا ظلم‌هایی که درحال انجام است غیرتمندانه وارد میدان شد و بی‌تفاوت نبود و اعتراض خود را اعلام کرد، یا اگر اتفاق خوشایندی رخ داد و برای حمایت از این جریان ارزشمند وارد شد، این یک طلبه ممتاز است.
نماینده ولی‌فقیه در قزوین ادامه داد: یک طلبه ممتاز از کلام قرآن، خطبه‌های نهج البلاغه و قال الصادق و قال الباقر(ع) درس می‌گیرد و از بقیه در عمل به دین جلوتر و بابصیرت‌تر است و فریفته شیطان نمی شود. این یک طلبه ممتاز است.
آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: یک طلبه ممتاز فقط به درس و جزوه استاد در حوزه علمیه اکتفا نمی‌کند بلکه از روح معنوی و فرقانی قرآن در کسب علوم برخوردار می شود.
وی با بیان اینکه طلبه باید اهل تهجد و عبادت باشد،افزود: این عبادت و یادخدا ما را در پیاده کردن رسالت‌های الهی تغذیه می‌کند، یک طلبه ممتاز ارتباط مداوم با نماز دارد و اهل نمازهای واجب و مستحب است و اهل ذکر و یادخدا در طول روز است و از فضای ذکر بیرون نمی‌شود.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه طلاب مومن،متقی و عادل پیشکسوت زمینه سازی برای ظهور هستند،گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام اخیر خودشان در چهل سالگی انقلاب تاکید زیادی به ظرفیت جوانان دارند و تمام نگاه ایشان به جوانان است و تاکید دارند که جامعه ما باید براساس جوانی حرکت کند.
نماینده ولی‌فقیه در قزوین با تاکید بر اینکه جوانی با جوانمردی متفاوت است،افزود: جوانی به سن و سال آدمی اطلاق می‌شود که اختیار آن در دست ما نیست و داشتن جوانی امتیاز نیست، اما جوانمردی اکتسابی و یک امتیاز است و به سن و سال آدمی مربوط نمی‌شود، یک فرد پیر و سالخورده هم می‌تواند جوانمرد باشد.
وی گفت: ناجوانمردی یکی از مشکلات امروز جامعه ماست و به شدت نیازمند حضور جوانمردان هستیم و باید اذعان کرد ما جامعه فقیری نیستیم، اما مشکلات اقتصادی به مردم فشار آورده است به علت اینکه جوانمردان ساکت نشسته‌اند و ناجوانمردان درحال فعالیت هستند.
آیت‌الله عابدینی افزود: امروز شاهدیم که شخصی که به واسطه حضور در ستاد انتخاباتی فردی، صاحب سمت و جایگاه می‌شود اما جوانان شایسته ما دیده نمی‌شوند و این عملکرد عین ناجوانمردی است.
امام جمعه قزوین اذعان کرد: یک جوانمرد اهل شجاعت، صراحت بیان، حامی مظلوم و دشمن ظالم است اگر این نوع از امتیازات در یک طلبه جمع باشد این طلبه یک مبلغ شاخص و ممتاز خواهد بود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.