بیژن رنجبر روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه طرح پایش این دانشگاه که از 2 ماه گذشته رونمایی شده، شبکه ای از اساتید و صنعتگران را گرد هم می آورد که 40 چالش عمده کشور از جمله کم آبی،ایدز، اعتیاد، امنیت غذایی و انرژی را شناسایی و برای حل آنها برنامه ریزی می کند.
وی اضافه کرد: در این راستا بیش از بیست هزار ساعت زمان گذاشته شد تا برای هر کدام از این چالش ها نظام موضوعات مختلف استخراج شود به طوری که برای هر مشکل هزار نظام موضوعاتی ایجاد شده است.
رنجبر ادامه داد: با راه اندازی این سامانه علاوه بر اساتید دانشگاه، دانشجویان دوره دکتری نیز پس از طی امتحان جامع خود می توانند موضوع مورد نظر خود به همراه استاد مربوطه را انتخاب کنند.
قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با چنین شبکه ای می توان به تهیه رساله هایی کمک کرد که در آینده نزدیک در جهت حل مسایل و مشکلات کلیدی کشور راه گشا خواهند شد.
رنجبر با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در راستای ارتقای معیشت مردم نقش ایفا کند،گفت: تاکنون چنین امکانی برای دانشگاه های ایران فراهم نشده و پایش می تواند لشکر عظیمی از دانش آموختگان دانشگاهی را به سمت حل مسایل مردم سوق دهد.
وی ادامه داد: کشور ما در زمینه تولید علم مشکلی ندارد اما در کاربردی کردن و حل مساله دچار چالش است که طرح پایش دانشگاه آزاد که مورد تایید و رضایت وزیر علوم نیز قرار دارد می تواند در این راستا بسیار مفید و موثر عمل کند.
وی در ادامه از تشکیل معاونت های آموزشی و پژوهشی تخصصی در رشته های علوم انسانی ، علوم مهندسی و علوم پزشکی خبر داد و افزود: 650 هزار تن از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را دانشجویان علوم انسانی تشکیل می دهند و این اولین بار است که در ایران معاونتی ویژه علوم انسانی تشکیل می شود.
رنجبر یادآور شد: برای وحدت رویه در صدور بخشنامه ها و آیین نامه ها بین این معاونت های تخصصی، قائم مقام رییس دانشگاه در راس آنها قرار گرفته و به طور هفتگی نشست شورای راهبردی را تشکیل می دهد.
وی یادآور شد: هم اکنون یک میلیون و 350 هزار دانشجو در 360 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
رنجبر، تعداد اعضای هیات علمی این دانشگا را 25 هزار تن و همچنین اساتید مدعو و حق التدریس را 40 هزار تن عنوان کرد و افزود: 40 مورد از واحدهای این دانشگاه مانند قزوین در ردیف دانشگاه های ویژه هستند که کیفیت آموزش و پژوهش در آنها مطابق با استانداردهای سطوح عالی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در خصوص حادثه تصادف اتوبوس واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه که منجر به جان باختن چند تن از دانشجویان شد،افزود: واحد علوم و تحقیقات، بلافاصله اصلاحات لازم را چه از جهت تغییر پیمانکار و همچنین نصب گاردریل و نوسازی اتوبوس های این دانشگاه انجام داد.
وی افزود: البته برنامه تغییر پیمانکار قبل از این حادثه در دست اقدام بود اما فقط روند برگزاری مناقصه انجام نشده بود.
سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای هیأت رئیسه، رؤسای استان های دانشگاه و رؤسای واحدهای مستقل صبح امروز پنجشنبه در واحد قزوین آغاز به کار کرد.
روز گذشته نیز کمیسیون های تخصصی آموزشی و تحصیلات تکمیلی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهش و فناوری و توسعه مدیریت و منابع با حضور معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در واحد قزوین برگزار شد.
سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، با جمع‌بندی نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های معاونان و مدیران دانشگاه به منظور ارتقای کیفی و توسعه علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.