به گزارش ایرنا، جو روانی موجود در بازار، اختلاف قیمت نسبت به بازار آزاد و تقاضای بالا برای تهیه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار با مشکلاتی از قبیل تشکیل صف در مقابل فروشگاه ها و نرسیدن گوشت به دست برخی متقاضیان و نارضایتی جمعی از شهروندان در خصوص عدالت در توزیع این محصولات همراه شده است.
رئیس اتحادیه مرغداران قزوین معتقد است 2 نرخی شدن مرغ مشکل ساز شده و تقاضای کاذب در بازار ایجاد کرده که این موضوع خود به رشد قیمت ها دامن زده است.
از سویی دیگر مسئولان حوزه تنظیم بازار و سیاست گذاری در حوزه تولید مرغ (سازمان جهاد کشاورزی) اعتقاد دارند قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش بی رویه مرغ انجام می شود.
البته به گواه مسئولان، دست اندرکاران اتحادیه ها و تولیدکنندگان این نکته را نیز باید اذعان کرد با وجود مشکلات موجود در حوزه توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار و همچنین افزایش قیمت مرغ بدنبال رشد نرخ نهاده ها که بخش زیادی از آنها وارداتی است، با تمهیدات دولت در زمینه تامین و تولید این محصول از جمله مرغ شب عید کمبود و مشکل خاصی در سطح کشور از جمله استان قزوین وجود ندارد.

**نحوه قیمت گذاری مرغ، مشکل ساز شده است
اکبر آقاجانی رئیس اتحادیه مرغداران قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر مشکل خاصی به لحاظ تولید مرغ در سطح استان وجود ندارد و بیشتر مشکلات به حوزه قیمت گذاری و نحوه توزیع بازمی گردد.
وی اضافه کرد: از آنجا که طی ماه های اخیر قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کرده است، تقاضا برای مصرف مرغ نیز زیاد شده و این مساله منجر به رشد قیمت گوشت سفید نیز شده است.
این تولیدکننده با بیان اینکه رشد قیمت خوراک و نهاده های مرغ نیز قیمت این محصول را افزایش داده است،گفت: عرضه دونرخی مرغ نیز موجب شده تا جو روانی برای مصرف گوشت سفید بیشتر شده و برخی بیش از نیاز خود اقدام به تهیه این محصول می کنند.
آقاجانی اظهار داشت: رشد بیش از 40 درصدی قیمت جوجه یکروزه و افزایش قیمت سویا هزینه های تولید مرغ را افزایش داده و در نهایت به رشد نرخ گوشت سفید منجر شده است.

** 2 نرخی بودن قیمت مرغ، مشکل ساز شده است
آقاجانی در این خصوص ادامه داد: وقتی مرغ ستاد تنظیم بازار به اسم دولتی عرضه می شود این مساله برای مصرف کنندگان تحریک کننده است و ناخودآگاه عده ای برای تهیه آن هجوم آورده و برخی با همه اعضای خانواده خود برای گرفتن این مرغ به فروشگاه ها رفته و بیش از نیاز خود اقدام به خرید می کنند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که قیمت مرغ تا چندین ماهه قبل بین 5 هزار و 500 تومان تا 6 هزار تومان بود و عرضه با قیمت 10 هزار و 500 تومان که نرخ ستاد تنظیم بازار است نیز قیمت نسبتا قابل توجهی محسوب می شود که نشان می دهد 2 نرخی بودن این محصول موجب شده تا تقاضای کاذب برای مصرف وجود داشته باشد.
رئیس اتحادیه مرغداران قزوین گفت: در این شرایط شاهد ایجاد صف در جلوی فروشگاه ها و نرسیدن گوشت به برخی شهروندان و نارضایتی مردم خواهیم بود و به نظر می رسد باید به جای 2 نرخی کردن قیمت مرغ تمهید دیگری اندیشید.
آقاجانی با اشاره به بالا بودن مصرف مرغ در کشور و استفاده از آن در بیشتر مجالس و میهمانی های خانوادگی و عمومی و ...،گفت: البته بالا رفتن قیمت گوشت قرمز و گران بودن گوشت ماهی و محدود بودن مصرف گوشت در کشور به چند مورد (گاو و گوسفند، ماهی و مرغ) را نیز از دلایل تقاضای بالا برای مصرف مرغ دانست.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه باید وابستگی کشور به نهاده های دامی کاهش یابد، اظهار داشت: در حال حاضر بین 60 تا 70 درصد این نهاده ها از خارج به کشور وارد می شود که این تناسب موجب می شود نهاده ها با قیمت بالا در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
رئیس اتحادیه مرغداران قزوین با بیان اینکه این صنف از تامین کنندگان امنیت غذایی جامعه به شمار می روند و رسالت حساسی بردوش دارند، گفت: مرغداران برای افزایش ظرفیت تولید و تامین گوشت سفید مورد نیاز شهروندان از آمادگی لازم برخوردار هستند اما باید در خصوص قیمت باید تدابیری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا هم مصرف کننده و هم تولیدکننده دچار آسیب و زیان نشوند.

** مشکل تولید و تامین گوشت مرغ در قزوین وجود ندارد
علی شاپورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رشد تولید مرغ در استان،گفت: در ماه گذشته 2 میلیون و 200 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های صنعتی استان به ثبت رسید که این رقم در ماه قبل از آن یک میلیون و 700 هزار قطعه بود.
وی اظهار داشت: مرغداری های استان قزوین برای تولید گوشت مورد نیاز شهروندان در ایام پایانی سال نیز مشکل و کمبودی ندارند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
شاپورزاده یادآور شد: مرغداری های استان قزوین سالانه قادر به تولید 60 هزار تن گوشت مرغ هستند و امسال پیش بینی می کنیم بیش از 55 هزار تن مرغ در این واحدها تولید شود.

**نوسانات ارز و قیمت نهاده ها، مشکل اصلی مرغداری ها
وی با بیان اینکه در زمینه تولید مرغ مشکل چندانی نداریم بلکه مشکل به حوزه قیمت و نوسانات این بخش بازمی گردد، اظهار داشت: امسال در چند مرحله به دلیل نوسانات ارز و بالا رفتن قیمت نهاده ها شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ بودیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به رشد قیمت سویا و ذرت دولتی در روزهای اخیر، گفت: با این وجود همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا نهاده های مورد نیاز مرغداران با قیمت مصوب دولتی را بدون وقفه و در کمترین زمان ممکن بدست آنها برسانیم.
وی با بیان اینکه اولویت نخست واحدهای تولیدی قزوین تامین مرغ مورد نیاز است، یادآور شد: 60 درصد تولیدات مرغداری های قزوین به خارج از استان عرضه می شود.

** پیگیر ساماندهی و حل مشکلات توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار هستیم
شهرام رحمانی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: با توجه به اینکه به گوشت عرضه شده ستاد تنظیم بازار نسبت به نرخ آزاد از قیمت کمتری برخوردار است بدون شک متقاضیان بیشتری برای تهیه این محصول وجود دارد و شاهد برخی مشکلات در حوزه توزیع هستیم که البته این مساله محدود به قزوین نبوده و یک موضوع کشوری است.
وی با بیان اینکه پیگیر حل مشکلات توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار هستیم، اظهار داشت: در برخی استان ها توزیع با ارایه کارت ملیو اینترنتی صورت می گیرد و این روش و سایر مدل ها را در نظر داریم تا شاهد عدالت در توزیع محصولات تنظیم بازار باشیم.
این مسئول با بیان اینکه برخی از مردم توان خرید گوشت با نرخ آزاد را ندارند بنابراین ستاد تنظیم بازار می کوشد تا با عرضه محصولات خود این دسته نیز امکان تهیه این محصول را داشته باشند،گفت: باید توجه داشت که محصولات عرضه شده توسط ستاد تنظیم بازار بخشی از نیازهای بازار در خصوص یک محصول و نه همه آنرا شامل می شود که با هدف کنترل بازار و تامین نیاز کالاهای اساسی عرضه می شوند.

** توزیع 880 تن مرغ با نرخ ستاد تنظیم بازار در قزوین
رحمانی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 1550 تن گوشت اعم از سفید و قرمز سال جاری توسط ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی استان در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی مصرف توزیع شده است.که از این رقم 880 تن آن مربوط به گوشت مرغ بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش و یا کاهش بی رویه و غیرمنطقی قیمت محصولات پرمصرف به نحوی که آسیبی متوجه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نشود، به فعالیت می پردازد.
به نظر می رسد اتخاذ تمهیداتی برای توزیع مناسب گوشت مرغ و قرمز ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی ضروری باشد تا شاهد عدالت در توزیع این محصولات و رفع مشکلات موجود در حوزه عرضه این محصولات پرمصرف باشیم.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.