به گزارش ایرنا از انقلاب اسلامی به عنوان یک رویداد سیاسی،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در تاریخ جهان یاد می شود که توانست با تغییر ساختار حاکمیت تحولات زیادی را در بخش های مختلف زندگی جامعه ایرانی به وجود آورد.
یکی از بخش های بسیار مهم اقتصادی که بعد از انقلاب اسلامی تحولات و دگرگونی های بسیار زیادی را تجربه کرده و به سمت رشد، توسعه و خوداتکایی هدایت شد بخش صنعت و تولید بود.
استان قزوین به عنوان یک از استان های صنعتی کشور بعد از انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف صدور مجوزهای بهره برداری، جواز تاسیس، جذب سرمایه گذاری خارجی، حمایت از تولید و ... رشد چشمگیری داشته و به عنوان یکی از استان های پیشتاز صنعتی در کشور مطرح شده است.

*** رشد 54 برابری پروانه های بهره برداری صنایع در قزوین نسبت به قبل از انقلاب
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون سه هزار و 889 فقره پروانه بهره برداری از واحدهای صنعتی با اشتغال 145 هزار و 963 نفر در استان قزوین صادر شده است درحالی که قبل از انقلاب 71 فقره پروانه بهره برداری با اشتغال 16 هزار و 473 نفر در استان صادر شده بود.
علی پرزحمت افزود:این میزان صدور پروانه بهره برداری نسبت به قبل از انقلاب از لحاظ تعداد 54 برابر و از لحاظ اشتغال 9 برابر افزایش یافته است.
وی گفت: در سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به صنایع کوچک و متوسط نگاهی ویژه صورت گرفته است به گونه ای که افزایش بسیار بالا در تعداد پروانه های بهره برداری صنعتی مهر تاییدی بر عملکرد کشور در این زمینه محسوب می شود.
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر از مجموع سه هزار و 960 فقره پروانه بهره برداری با اشتغال 162 هزار و 436 نفر در استان قزوین حدود 84 درصد فعال و نیمه فعال و 16 درصد راکد هستند.
پرزحمت با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صنعت، افزود: تولید محصولات جدید در راستای کاهش وابستگی به سایر کشورها یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است به گونه ای که در حال حاضر استان قزوین قطب تولید برخی از محصولات در کشور بوده و در زمینه تولید برخی از محصولات ضمن قطع نیاز کشور به واردات، نسبت به صادرات کالا نیز اقدام شده است.
وی با اشاره به مهمترین محصولات تولید شده داخل استان، گفت: دستگاه های خود پرداز بانکی و پایانه های بانکی فروشگاهی با تکنولوژی روز دنیا، انواع قطعات و تجهیزات برقی و الکترونیکی از جمله تجهیزات انتقال برق و...، پودرهای شوینده، شیشه و محصولات شیشه ای، شیشه ساختمانی و خودرو، شیشه های دارویی، ظروف شیشه ای، مواد و مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، بتن و محصولات بتنی، صنایع چوبی ساختمانی، فرش، موکت و کفپوش، تجهیزات ساختمانی، محصولات فولادی، قطعات خودرو، محصولات با تکنولوژی روز (های تک)، لوازم خانگی با برندهای ملی مانند انواع یخچال و فریزر ، ماشین لباسشویی و ظرفشویی ، بخاری و ... از جمله محصولات تولیدی در استان قزوین بعد از انقلاب هستند.
وی با بیان اینکه تقویت تولید داخلی طی 40 سال از عمر انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: کاهش وابستگی به سایر کشورها، افزایش تولید ملی،استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جلوگیری از خروج ارز و ... از مهمترین ویژگی های تولید داخلی بوده که همواره طی 40 سال از انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

***رشد جذب سرمایه گذاری خارجی در قزوین بعد از انقلاب اسلامی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: در نیل به اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی در کنار حمایت از سرمایه گذاران داخلی، نسبت به جذب سرمایه گذاری های خارجی مناسب با شرایط و مقررات داخلی اقدام شد.
پرزحمت افزود: در همین راستا هم اکنون استان قزوین شاهد سرمایه گذاری شرکت های بین المللی در زمینه تولید محصولات مختلف است که از مهمترین آنها شرکت یونیلیور تولید کننده انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، نستله در زمینه مواد غذایی از جمله شیر خشک، شرکت بل روزانه در زمینه تولید لبنیات، ال جی تولید کننده لوازم خانگی، سندن و راستی کار البرز تولید کننده قطعات خودرو ، هنکل در زمینه تولید انواع شوینده و ... هستند.

*** حمایت مستمر از واحدهای تولیدی طی 40 سال از عمر انقلاب اسلامی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: حمایت از سرمایه گذاری و واحدهای تولیدی طی سالهای بعد از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داشته است و به فراخور زمان این حمایتها تحت عناوین و شرایط مختلف اجرایی شده اند.
وی با اشاره به مهمترین حمایت های صورت گرفته طی این سالها افزود: معرفی جهت اخذ مواد اولیه، پرداخت تسهیلات، رفع موانع تولید، بخشودگی جرائم تامین اجتماعی و ... از جمله این حمایت ها بوده اند که نقش موثری در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و رفع مشکلات تولید در استان ایفا کرده اند.

*** اجرای دولت الکترونیک از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی
معاون امور صنایع و برنامه ریزی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص به ایرنا گفت: یکی از مهمترین برنامه های کشور پس از انقلاب اسلامی کاهش مکاتبات فیزیکی،استفاده از رایانه برای صدور مجوزها و در مجموع گسترش دولت الکترونیک بوده است.
محمدتقی میرزاعباسی افزود: در این راستا وزارت صنایع برای کاهش مراجعات، تسریع در انجام فرآیندهای اداری و امکان پیگیری و مشاهده روند درخواست برای راه اندازی سامانه الکترونیکی بهین یاب اقدام کرد.
وی گفت:این سامانه در راستای تحقق دولت الکترونیک بوده و ضمن کاهش مراجعات و مکاتبات فیزیکی امکان ثبت درخواست متقاضیان و بررسی آن توسط سازمان را فراهم می کند.
این مسئول با اشاره به مهمترین خدمات ارایه شده این سازمان بر بستر دولت الکترونیک گفت: صدور، تمدید و اصلاح مجوزهای صنعتی، پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، صدور معافیتهای گمرکی، معرفی نامه خرید مواد اولیه از بورس، پرداخت تسهیلات، اخذ گزارشها و آمارهای تولیدی و... از جمله مهمترین این خدمات هستند.

*** افزایش صادرات استان قزوین به 580 میلیون دلار بعد از انقلاب اسلامی
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص به ایرنا گفت: صادرات قزوین از محل گمرک استان در سال 1373 (سال استان شدن قزوین) پنج میلیون دلار بوده است درحالیکه این رقم به 580 میلیون دلار در سال 1396 افزایش یافت.
علی اکبر کبیری افزود: هم اکنون استان قزوین با متنوع سازی بازار هدف کالاهای صادراتی و صادرات کالا به بیش از 60 کشور دنیا سهم یک درصدی از صادرات کشور را به دست آورده است.

*** بیش از 450 اقلام کالایی از قزوین صادر می شود
وی با اشاره به متنوع سازی محصولات صادراتی استان اضافه کرد: بیش از 450 کد تعرفه گمرکی (اقلام کالایی) از جمله انواع شوینده ها، آهن آلات و فولاد، شیشه، کاشی و سرامیک، انواع لوازم خانگی، انواع محصولات کشاورزی و دامداری همچون تخم مرغ، کشمش، سیم و کابل، محصولات پلاستیکی، انواع مواد غذایی، مشتقات نفتی و مواد شیمیایی از استان صادر می شود.
کبیری اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی استان قزوین محصولات ساخته شده و فرآوری شده صنعتی و تا حدودی کشاورزی هستند و کمتر اثری از صادرات محصولات خام در میان صادرات استان دیده می شود.
این مسئول ادامه داد:قزوین رتبه برتر استان در صادرات برخی محصولات از جمله شوینده ها را دارد و تنها تولید کننده و صادرکننده سی دی و دی وی دی و چرخ خیاطی در کشور بوده و رتبه برتر در صادرات کشمش، شیشه و کاشی و سرامیک، مشتقات نفتی، مواد غذایی، مصنوعات پلیمری و... را به دست آورده است.
کبیری خاطر نشان ساخت:هم اکنون بیش از 230 صادر کننده در استان اعم از واحدهای تولیدی، بازرگانی و کشاورزی فعالیت دارند و توسعه زیرساخت های صادراتی استان از جمله ساخت و احداث سایت نمایشگاهی استان، پیگیری احداث پایانه صادراتی در استان، توسعه زیر ساختهای گمرک استان در زمینه استاندارد، حمل و نقل ریلی، انبارها و...در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: توسعه و حمایت از ایجاد تشکل های تولیدی و صادراتی استان از جمله تشکیل اتحادیه صادراتی استان،تشکیل انجمن صادراتی کشمش قزوین، تاسیس شرکت مدیریت صادرات در استان و اعزام هیات های تجاری، بازاریابی و اقتصادی به کشورهای هدف از جمله اقدامات دیگر صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی برای افزایش صادرات استان بوده اند.

*** سهم 2 درصدی قزوین در واردات کشور
این مسئول با بیان اینکه قزوین سهم 2 درصدی را در وادات کل کشور دارد، اضافه کرد: بیش از 70 درصد این واردات به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای شامل ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز واحدهای تولیدی و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز آنها اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد استان قزوین بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی با وجود تمامی تحریم های ظالمانه دشمنان به سمت خودکفایی و خوداتکایی هدایت شده و تنها برای تامین مواد اولیه، دستگاه ها و ماشین آلات به واردات نیازمند است.
استان قزوین حدود چهار هزار واحد تولیدی، 15 شهرک و ناحیه صنعتی دارد.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.