به گزارش ایرنا، قزوین با وجود برخورداری از صدها اثر تاریخی و طبیعی متنوع و استعدادهای قابل توجه در زمینه گردشگری، پیش از انقلاب اسلامی در این حوزه مطرح و مورد توجه نبود.
پیش از انقلاب اسلامی، نبود زیرساخت های لازم و اولیه در کنار عدم برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای قزوین در حوزه گردشگری موجب شده بود این سرزمین کهن و پرجاذبه برای دیگر ایرانیان دیاری ناشناخته و مجهول باشد.
پس از انقلاب اسلامی و بویژه از دهه 70 به بعد رشد زیرساخت های گردشگری در قزوین را شاهد بودیم اگر چه با توجه به استعدادهای این استان هنوز نیز این سرزمین به زیرساخت های متنوع در این حوزه نیازمند است.
مرمت بناهای تاریخی و جلوگیری از آسیب به آنها، احیای برخی بناهای تاریخی و تبدیل آنها به مرکز و پاتوق گردشگران مانند کاروانسرای بزرگ سعدالسلطنه، ایجاد زیرساخت های اقامتی شامل هتل و اقامتگاه های بوم گردی، ساخت مراکز خدمات رفاهی بین جاده ای در جهت رفاه حال مسافران و ایجاد کمپ های گردشگری و مجتمع های بزرگ تفریحی مانند بوستان ملی باراجین از دستاوردهای حوزه گردشگری در قزوین پس از انقلاب اسلامی بوده است.
در کنار این موارد باید فعالیت های پژوهشی و باستان شناسی در دشت قزوین و توسعه صنایع دستی و صادرات آنها اشاره کرد.
مجموع این اقدامات که طی چهار دهه عمر انقلاب اسلامی صورت گرفته است موجب حفظ و ماندگاری ابنیه های تاریخی، حفظ مواریث فرهنگی و رونق صنایع دستی و رشد روزافزون حضور گردشگران به استان قزوین شده است.

رشد چند صدبرابری شاخص های میراث فرهنگی در قزوین
**استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون دستاوردهای کسب شده پس از انقلاب در حوزه گردشگری استان گفت: به برکت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، زیرساخت های فراوانی در استان قزوین ایجاد شده که یک بخش آن مربوط به بخش گردشگری است.
عبدالمحمد زاهدی با اشاره به توسعه زیرساخت های گردشگری استان پس از انقلاب اسلامی بویژه سال های اخیر، افزود: وضع گردشگری قزوین مانند صنعت و کشاورزی و بخش خدمات این استان به هیچ عنوان با قبل از انقلاب اسلامی قابل قیاس نیست.
وی از گردشگری به عنوان زیربنای توسعه استان قزوین نام برد و اظهار داشت: بدون شک تقویت صنعت گردشگری نیازمند برنامه ریزی و توسعه زیرساخت هاست که این مهم پس از انقلاب اسلامی و بویژه در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
زاهدی اظهار داشت: برخورداری از بیش از یک هزار اثر تاریخی در کمتر از یک درصد مساحت کشور نشان از ظرفیت های بالای حوزه گردشگری در قزوین است که این پتانسیل ها پس از انقلاب اسلامی در حال تقویت بوده و از رهگذر آن شاهد رونق اقتصاد و کمک به توسعه این استان هستیم.
استاندار قزوین گفت: ساخت دهها هتل و میهمان پذیر و اقامتگاه بوم گردی، ساخت مجتمع های خدمات بین راهی، احداث بوستان ها و مراکز تفریحی همچون بوستان ملی باراجین و احیا و مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه؛ آزادسازی دولتخانه صفوی و تبدیل آن به یک مرکز بزرگ گردشگری از جمله اقدامات انجام شده در گردشگری قزوین پس از انقلاب اسلامی بوده است.

** ایجاد سه پایگاه ملی میراث فرهنگی در استان قزوین
علیرضا خزائلی، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز پیرامون دستاوردهای این حوزه در استان به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد و راه اندازی سه پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهر تاریخی قزوین، منطقه الموت و دژ سمیران طارم سفلی به همراه تملک،آزاد سازی و ساماندهی دولتخانه صفوی به مساحت هشت هکتار، آزاد سازی، مرمت و احیای مسجد و مدرسه صالحیه، مسجد و مدرسه سردار، مسجد جامع عتیق، محوطه باستانی خله کوه و کاوش،خوانا سازی و مرمت قلعه حسن صباح و دژهای تاریخی الموت(لمبسر، قسطین لار، میمون دژ، شیرکوه )و سمیران از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه میراث فرهنگی قزوین بوده است.
این مسئول گفت: مرمت مستمر و احیای بناهای تاریخی شاخص اعم از مساجد، بازارها و سراها، آب انبارها، گرمابه ها، آرامگاه‌های مشاهیر و بقاع متبرکه، کلیساها، خانه‌های تاریخی و مدارس را در کنار راه‌‌اندازی و گسترش موزه‌های خصوصی، موضوعی و مشارکتی
با هدف حمایت از بخش خصوصی،اشتغال‌زایی، شناسایی و مستندسازی اموال فرهنگی تاریخی در دست بخش خصوصی کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد فرهنگ حفاظت و معرفی و نهادینه کردن آن در جامعه را نیز باید جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه میراث فرهنگی قزوین به شمار می رود.
وی اظهار داشت: در همین راستا چهار موزه تحت پوشش میراث فرهنگی، 6 موزه مشارکتی، یک موزه روستایی، یک خانه موزه روستایی و یک سایت موزه در استان قزوین به فعالیت می پردازند.

**شناسایی 2 هزار محوطه تاریخی و ثبت بیش از 1300 اثر در فهرست آثار ملی
این مسئول در ادامه گفت: شناسایی بیش از 2000 محوطه تاریخی و ثبت یک هزار و 271 مورد اثر ملموس، 73 اثر ناملموس و 33 اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به عنوان پیش نیاز حفاظت آثار و پیگیری حقوقی در محاکم قضایی برای برخورد با متجاوزان به عرصه و حریم محوطه ها را نیز باید از دیگر اقدامات صورت گرفته طی چهل سال گذشته تاکنون در راستای حفاظت از میراث فرهنگی در قزوین نام برد.
خزائلی افزود: انجام 100 مورد پژوهش های میدانی باستان شناسی در دشت قزوین و همچنین نقاطی چون الموت که از سابقه تمدنی هشت هزار ساله برخوردار است در کنار کاوش‌های باستانشناسی شهری درمحوطه مسجد-مدرسه حیدریه، محوطه خانه دارالشفایی درحریم سعدالسلطنه و مسجدالنبی، حریم بازار سنتی قزوین، گاراژزغالی های قزوین، امامزاده حسین (ع) در شهر و دولتخانه صفویه را باید از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی پس از انقلاب اسلامی در استان قزوین نام برد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: در کنار این اقدامات باید به فعالیت های باستان شناسی با مشارکت گروه های خارجی از جمله فرانسوی در الموت و آبگرم اشاره کرد.
وی افزود: واگذاری و بهره برداری از بناهای تاریخی با مالکیت میراث فرهنگی (به استثنای نفایس) با هدف مرمت، حفاظت و بهره‌ برداری در قالب قراردادهای کوتاه‌مدت به بخش خصوصی، عمومی و تشکل‌های مردم نهاد بارویکرد فرهنگی، اقامتی و پذیرایی از طریق ایجادصرفه اقتصادی در چرخه حفاظت و احیای میراث فرهنگی، کاهش هزینه‌های دولت،ساماندهی و برندسازی بهره‌برداری از بناها، پاسخگویی به اشتیاق توریست‎های خارجی به خصوص اروپایی جهت اقامت و استفاده از بناها و مجموعه‌های تاریخی به عنوان مکان اقامت و پذیرایی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه میراث فرهنگی قزوین بوده است.

** احداث 70 مجتمع خدماتی رفاهی در قزوین
خزائلی همچنین گفت: حداث چهار کمپینگ گردشگری در بوستان فدک و شهرستان های تاکستان و بویین ‌زهرا و ساخت 70 مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی و 29 مجتمع خدمات رفاهی گردشگری را باید از دیگر خدمات انقلاب و نظام به حوزه گردشگری قزوین در طول چهل سال گذشته نام برد.
وی اظهار داشت: ایجاد 2 موسسه آموزش خدمات گردشگری، اجرای 60 دوره آموزشی عمومی، تکمیلی و توانمند سازی گردشگری و برگزاری دوره‌های کوتاه و میان‌ مدت راهنمایی، پذیرایی،هتل داری، آشپزی، مدیریت سفر،آموزش راهنمایان محلی،رانندگان تاکسی، پلیس، جایگاه داران سوخت و سمن ها در راستای کیفیت بخشی به خدمات این حوزه را نیز باید به این دستاوردها اضافه کرد.
این مسئول گفت: ارایه 450 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان گردشگری در کنار اشتغالزایی برای حدود 2 هزار نفر در بخش تاسیسات گردشگری و تولید 2 میلیون و 830 هزار نسخه اقلام تبلیغاتی در جهت معرفی ظرفیت های گردشگری قزوین از دیگر اقدامات و خدمات این بخش طی سال های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

**احیا و مرمت بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران در قزوین
وی، تملک، احیا و مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و تبدیل آن به بازار صنایع دستی و محل برگزاری همایش های فرهنگی و هنری استانی، ملی و بین المللی با سرمایه گذاری شهرداری را نیز باید از دستاوردهای قابل توجه انجام شده در حوزه میراث فرهنگی پس از انقلاب اسلامی در قزوین دانست.
خزائلی همچنین گفت: تبدیل برخی بناهای تاریخی به مرکز اطلاع رسانی گردشگری و کارگاه های تولید صنایع دستی نیز در همین راستا صورت گرفته است.

**ایجاد 2 بازار صنایع دستی و آموزش حدود 30 هزار نفر
این مسئول گفت: ایجاد 2 بازار دائمی صنایع دستی، برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی در حوزه صنایع دستی برای 29 هزار و 337 نفر و برگزاری دوره های آموزشی برای 374 نفر از شاغلان این حوزه را باید از خدمات ارایه شده در بخش صنایع دستی قزوین پس از انقلاب اسلامی یاد کرد.
وی افزود: طراحی و نمونه سازی 10محصول صنایع دستی استان قزوین شامل پاپیه ماشه، سفالگری، منبت و مشبک چوب، نقاشی روی لعاب، نقاشی روی چوب، منبت چوب، حکاکی روی سنگ، حکاکی روی فلز، سراجی سنتی، ثبت 42 پرونده مراحل تولید رشته های صنایع دستی در فهرست میراث ناملموس ملی، استاندارد سازی سه رشته گلیم الموت، موج بافی قزوین و پن بافی الموت، دریافت نشان مهر اصالت سه اثر از یونسکو و ثبت مالکیت معنوی گلیم ارداق و انجام 81 مورد فعالیت های پژوهشی در حوزه صنایع دستی قزوین به همراه ثبت ملی 81 اثر از دیگر خدمات و اقدامات ارایه شده در این بخش پس از انقلاب اسلامی بوده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین گفت: صدور4027 فقره پروانه تولید انفرادی صنایع دستی و 76 فقره پروانه تولید کارگاهی صنایع دستی در کنار صدور 865 کارت شناسایی صنایع دستی و ارایه تسهیلات به 3 هزار و 228 فعال صنایع دستی در کنار برگزاری بیش از یک هزار نمایشگاه را نیز باید جزو خدمات انقلاب اسلامی به فعالان صنایع دستی قزوین دانست.

** صادرات 30 میلیون دلاری صنایع دستی قزوین
معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دستاوردهای کسب شده در حوزه میراث فرهنگی قزوین علاوه بر امور گردشگری و زیرساخت های ایجاد شده در این بخش پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، بسترسازی در زمینه صادرات صنایع و هنرهای دستی استان بوده است به گونه ای که در این مدت حدود 30 میلیون دلار انواع صنایع دستی از قزوین به کشورهای مختلف خارجی صادرات شده است.
منوچهر حبیبی افزود: در حال حاضر همچنین یک واحد تولید صنایع دستی به صورت صنعتی نیز در زمینه ساخت کاشی های سنتی در استان قزوین در دست ساخت است که با بهره برداری از آن صادرات صنایع دستی رشد قابل توجهی خواهد یافت.

** ساخت 16 هتل و هفت اقامتگاه بوم گردی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز گفت: یکی از دستاوردهای ملموس انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری را باید تقویت زیرساخت های این حوزه دانست.
علی فرخزاد افزود: پس از انقلاب اسلامی در استان قزوین شاهد راه اندازی 16 هتل، یک متل و 15 میهمان پذیر به همراه 46 خانه مسافر و هفت اقامتگاه بوم گردی بوده ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اظهار داشت: در کنار مکان های اقامتی باید به ساخت بیش از 70 مجتمع خدمات بین راهی برای افزایش رفاه حال مسافران در مسیرهای ارتباطی استان قزوین نیز اشاره کرد و آنرا از ثمرات انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری این استان دانست.
فرخزاد گفت: تقویت زیرساخت های گردشگری در قزوین پس از انقلاب محدود به شهرها نبوده و به روستاها نیز در این خصوص توجه شده است که از جمله آنها باید به راه اندازی یک هتل و هفت اقامتگاه بوم گردی و همچنین تهیه نقشه جی ای اس موقعیت مکانی روستاهای هدف گردشگری و آموزش دهیاران در این زمینه اشاره کرد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.