به گزارش ایرنا این کودکان که به خاطر قد کوتاهشان روی پنجه پا ایستاده اند تا کتاب دلخواه و مورد علاقه خود را پیدا کنند، بسیاری از آنها در سن مدرسه نبوده و بیشتر از متن کتاب به دنبال تصویر جلد آن هستند.
برای برخی از آنها نیز این پدر و مادرها هستند که کتاب مورد نظر را جست و جو و خرید می کنند اما آنچه اهمیت بیشتری دارد؛ ایجاد شوق مطالعه در کودکان با حضور در این نوع مکان های فرهنگی است.
کتاب ، بهترین وسیله انتقال فرهنگ و حتی تجربه است که اگر با توجه به نیاز کودک و خواست او انجام گیرد، نتایج مفیدی به همراه خواهد داشت.
کودکان بر خلاف سن کم، دنیایی بزرگ و پیچیده ای داشته و برای یادگیری و یافتن پاسخ پرسش های فراوان خود آماده هستند؛ بنابراین باید با برنامه ریزی درست زمینه هدایت آنها به سمت مطالعه را از سنین کودکی فراهم کرد.
در کنار این مساله باید به انتخاب کتاب مناسب برای کودکان نیز توجه کرد، موضوعی که ممکن است در بسیاری از مواقع به دلیل آگاهی پایین خانواده ها از نظر دور بماند.
یک مادر که سعی دارد کودک هشت ساله اش را به سمت غرفه مورد نظر خود ببرد به خبرنگار ایرنا گفت: امسال نمایشگاه کتاب، حضور فعالی در حوزه کودک و نوجوان دارد و وجود کتابهای متنوع برای این سنین از ویژگی های این نمایشگاه ها است.
زهرا امامی در خصوص انتخاب کتاب مناسب برای کودکان نیز گفت: تا پیش از ورود دخترم به مدرسه کتاب هایی را بیشتر خرید می کردم که تصاویر بدیع تر و خلاقانه تری داشتند ولی هم اکنون به مقتضای سن و علاقه فرزندم به دنبال کتاب هایی هستم که قهرمان داستان آن دختران باشند.
وی اضافه کرد: اکنون که فرزندم به سن مدرسه رسیده، بیشتر به دنبال کتاب های آموزشی و در عین حال با نقاشی و تصاویر متنوع و جدید برای وی هستیم.
این مادر قزوینی گفت: با وجود علاقه ای که ما برای خرید کتاب برای فرزندان خود داریم متاسفانه آگاهی زیادی از کتاب های متناسب با سن، روحیه و علایق فرزندان خود و یا نویسندگان برجسته در این حوزه نداریم و همین باعث می شود تا قدری در هدایت فرزندان به مطالعه دچار مشکل شویم.
پسر 10 ساله دیگری نیز در حالی که به همراه مادر و دوستش به نمایشگاه کتاب آمده به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز کتابی برای خرید پیدا نکرده ام و بیشتر به دنبال کتابی هستم که هیجان بالایی داشته باشد.
امیرحسین محمدی با بیان اینکه تا پیش از این به جز کتاب های درسی چندان اهل مطالعه و کتاب نبوده ام، افزود:پس از این قرار است مطالعه را آغاز کنم و ترجیح می دهم کتاب هایی بخوانم که هیجان بیشتری داشته باشند تا بتوانم آنها را دنبال کنم.
این دانش آموز قزوینی همچنین، خواندن کتاب های علمی را یکی دیگر از زمینه های علاقه خود برای مطالعه کتاب عنوان کرد.
یک مادر قزوینی نیز که در حال پرداخت مبلغ کتاب شازده کوچولو نوشته آنتوان‌دو سنت ‌اگزوپری بود، به خبرنگار ایرنا گفت: من 2 فرزند 14 و 11 ساله دارم و با توجه به ورود آنها به سن نوجوانی به دنبال کتاب هایی هستم که تجربه قبلی از مطالعه آنها را خودم یا اطرافیانم داشته باشند.
این مادر که خود شاغل در دستگاه آموزش و پرورش است، افزود: اگرچه کتاب های خوبی در این دوره نمایشگاه عرضه شده اما قیمت کتاب ها بسیار بالا است و همین موضوع دست خانواده ها را برای تهیه کتاب های مورد نظر بسته است.
وی اضافه کرد: بسیاری از کتاب هایی که می شناسم تا پیش از این با نصف قیمت امروز قابل خرید بودند اما امروز در نمایشگاه، شاهد افزایش قیمت آنها هستم.
مسئول یکی از غرفه های فروش کتاب کودک و نوجوان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه با وجود اعمال تخفیف های 30 درصدی برای کتاب های عرضه شده همچنان قیمت کتاب ها بالا است و همین موجب استقبال ضعیف مردم از نمایشگاه نسبت به سال های گذشته شده است.
علی گروه ای افزود: البته غرفه ما با توجه به عرضه کتاب های طرح جام باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، حدود هزار و 700 مخاطب از این باشگاه دارد که شاید همین مخاطبان خاص نیز بتوانند با توجه به تخفیف 50 درصدی کتابها، انتظارات فروش ما را برآورده کنند اما در سایر غرفه ها همین امکان نیز وجود ندارد و از این نظر ناراحت هستند.

*** افزایش قیمت کتاب های چاپ جدید موجب کاهش خرید شده است
مسئول انتشارات سایه گستر نیز در این خصوص با اظهار رضایت نسبی از فروش این دوره از نمایشگاه نسبت به سال گذشته گفت: امسال، غرفه ما از نظر قرار گیری در موقعیت مکانی بهتری واقع شده و از نظر زمان برگزاری نمایشگاه، نیز زمان خوبی برای این رویداد فرهنگی انتخاب شده است.
حسین مافی افزود: در حوزه کودک و نوجوان کتاب های گروه سنی الف و ب در سه بخش عروسکی و شعری، پازل و جورچین و 100 حقیقیت زندگی فروش بیشتری در مقایسه با کتاب های دیگر داشته اند.
وی با بیان اینکه بیشتر کتاب های عرضه شده در این غرفه مربوط به چاپ سال های گذشته است، اضافه کرد: متاسفانه کتاب های چاپ جدید به دلیل افزایش 2 تا سه برابری قیمت با اقبال کمتری در خرید مواجه شده اند.

*** کتاب های ترجمه شده بیشتر مورد استقبال کودکان قرار دارند
یک کارشناس و نویسنده کتاب های کودک و نوجوان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: صرف نظر از مسایل اقتصادی و قیمت بالای کتاب، بسیاری از خانواده ها در انتخاب کتاب مناسب برای فرزند خود و سن او، دچار تضادها و مشکلاتی می شوند.
مجید شفیعی افزود:انتخاب کتاب با موضوعات داستان، شعر، ضرب المثل، علمی، آموزشی و تخیلی و یا انتخاب از کدام ناشر و نویسنده و ... همه از سوالاتی هستند که بسیاری از خانواده ها در هنگام خرید دارند.
وی اضافه کرد: در حوزه کتاب کودک گذشته از مشکلات اقتصادی مربوط به قیمت کاغذ و تجهیزات چاپ، شاهد اقبال عمومی کودکان و خانواده ها به کتاب های ترجمه شده نسبت به کتاب های تالیفی داخلی هستیم.
شفیعی افزود: ناشران نیز به خاطر همین اقبال و استقبال و صرفه اقتصادی آن، در این حوزه فعال تر عمل می کنند.
وی اضافه کرد: بر خلاف کتاب های ترجمه، کتاب های تالیفی در قالب یک نوع تفکر خاص چاپ شده و کمتر تکثر و تنوع قالب ها را در آنها می بینیم.
شفیعی ادامه داد: اگر در کتاب های تالیف شده توسط نویسندگان ایرانی، انواع و اقسام تفکر و فضاهای داستانی مورد توجه قرار گیرد، کودکان کمتر به سمت آثار ترجمه می روند.
وی با بیان اینکه در کتاب های تالیفی به خلاقیت و کشف فضاهای جدید تر نیاز داریم، گفت: ادبیات ایران در حوزه کودک، منابع غنی چون کلیله و دمنه و انوار سهیلی دارد که می توان با الهام گرفتن از این آثار دست به خلاقیت ها و ساخت فضاهای جدید و متنوع در حوزه ادبیات کودک و نوجوان زد.
شفیعی خاطرنشان کرد: در این خصوص ناشران هم می توانند نقش موثری در چاپ کتاب های مختلف از نویسندگانی با دیدگاه های مختلف و دامنه فکری متنوع و متفاوت ایفا کنند.

*** طنز، تخیل و وحشت انواع ادبی مورد علاقه کودکان امروز
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: در کل، ادبیات کودک و نوجوان با تعدد ناشران در سال های اخیر مواجه شده و در حال حاضر آثار متنوعی به ویژه در حوزه ترجمه در بازار وجود دارد.
شفیعی با بیان اینکه علایق و ذوق کودکان امروز تفاوت زیادی با کودکان دیروز دارد، گفت: کودکان نسل جدید بیشتر به طنز و تخیل و همچنین کتاب هایی با محتوای وحشت و هیجان علاقه مند هستند و کمتر به کتاب هایی با محتوای پند و نصیحت علاقه نشان می دهند.
وی ادامه داد: در کودکانی که هنوز به سن مدرسه نرسیده و گنجینه لغات محدودتری دارند، نگاه حسی و دیداری غالب است و به همین دلیل آنها با تصاویر کتاب ارتباط بیشتری برقرار می کنند.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: بر همین اساس نویسندگان این حوزه نیز زمانی موفق عمل خواهند کرد که بتوانند خود را در سطح افق دید این کودکان و ذوق آنها قرار داده و از زبان آنها بنویسند.
وی، تصویرگری را در حوزه کتاب کودک و نوجوان بسیار مهم دانست و گفت: کار تصویرگر و نویسنده کتاب لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر است چون نیمی از درک کودکان از طریق متن و نیمی نیز از طریق تصاویر به دست می آید.
شفیعی اظهار داشت: متاسفانه در حوزه کتاب کودک و نوجوان آموزش و پرورش همراه با استانداردها عمل نکرده و سیاست های این نهاد صرفا به صورت آموزش یکسویه است در حالیکه کتاب باید برای مخاطب خود سوال ایجاد کرده و او را در روند تخیل و تفکر درگیر کند.
وی در ادامه با بیان اینکه کودکان امروز با کتاب آشنایی خوبی داشته و بیشتر از والدین خود این موضوع را دنبال می‌کنند، افزود: بنابراین ضرورت دارد تا والدین نیز با فرزندان خود همگام شده و در ارتقای سواد عمومی جامعه تلاش کنند.

***نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب
مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قزوین در این خصوص گفت:در کنار غرفه های کتاب کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قزوین برنامه های ویژه ای در این نمایشگاه برپا کرده که نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان یکی از آنها است.
مژده اروجی افزود:برنامه های این نهاد در سیزدهمین نمایشگاه کتاب قزوین با عنوان لذت خواندن همراه با یک مراسم رونمایی از کتاب ترانه های کودکی اثر مهدی مردانی با حضور علی اصغر ارجی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبیات و حسین لطفی دکترای زبان و ادبیات فارسی بود.
این مسئول گفت: همچنین همزمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان، از تاریخ هشت تا 13 بهمن 97، کانون قزوین با برپایی یک غرفه معرفی و فروش کتاب‌ و محصولات فرهنگی کانون با این نمایشگاه همکاری می‌کند.
وی با اشاره به دیگر بخش های این برنامه فرهنگی، اضافه کرد: اجرای پرنشاط مجری عروسک با محتوای تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی و انتخاب کتاب خوب، قصه گویی هانیه عابدینی عضو برگزیده مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون استان قزوین و اجرای مسابقه برای کودکان از دیگر بخش‌های این برنامه فرهنگی است که توسط کانون انجام شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان افزود: شخصیت کودک در سال‌های نخست زندگی او شکل می‌گیرد از این رو به هر میزان که فرزندان خود را با کتاب و محیط‌های کتاب‌خوانی آشنا کنیم در آینده نیز نسل کتابخوان‌تری خواهیم داشت.
اروجی افزود: کتاب‌های کودک از لحاظ محتوا باید ضمن به روزرسانی غنی‌تر شوند تا در ایجاد آگاهی و خردورزی قابل‌یت رقابت با فضای مجازی را داشته باشند.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.