به گزارش ایرنا، مرداد ماه سال جاری بود که همچون بیمارستان های خصوصی سایر استان ها، صبر بیمارستان های خصوصی قزوین نیز به علت پرداخت نشدن مطالبات معوقه از سوی بیمه های تامین اجتماعی و سلامت لبریز شد و برای چند روزی از پذیرش بیماران زیر پوشش این نوع بیمه ها خودداری کردند.
در 2 سال اخیر این بیمارستان ها در استان قزوین بارها در خصوص تامین نشدن مطالبات شان و توقف خدمات خود به بیمه شدگان تامین اجتماعی اخطار داده اند و با وساطت استانداری و یا پرداخت بخشی از بدهی ها، خدمات از سر گرفته شده اما در این میان صدای یک بیمارستان بلندتر از سایر این بیمارستان ها بوده است.
در این مدت هر از گاهی در فضای مجازی شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر تعطیلی بیمارستان رحیمیان الوند و یا طرح طلب های وصول نشده از سوی مدیران این بیمارستان هستیم.
در آخرین خبر منتشر شده از بیمارستان رحیمیان الوند، مسئولان این بیمارستان از تعطیلی آن از روز اول بهمن ماه خبر دادند ، خبری که برخی خبرگزاری ها علت آن را در همین مطالبات معوقه و برخی نیز به خاطر تعمیرات اساسی آسانسورهای این مرکز درمانی اعلام کردند و در نهایت ریس هیات مدیره این بیمارستان هر دو علت را تایید کرد.
این بیمارستان که در ابتدا با نیت مرحوم دکتر رحیمیان به عنوان بیمارستان خیریه تاسیس شد هم اکنون به خواسته مدیران فعلی آن به دنبال دریافت تعرفه های بخش خصوصی است که مبلغ آن بیشتر از تعرفه بیمارستان های خیریه است.
اهمیت تعطیلی این بیمارستان زمانی بیشتر می شود که بدانیم این بیمارستان به علت نبود مرکز درمانی دیگر در شهرستان البرز، در واقع تنها بیمارستان این شهرستان بوده و تا پیش از این دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قرارداد خرید خدمت با آن امضا کرده بود تا بیماران با تعرفه دولتی از بیمارستان خدمات گرفته و ما به التفاوت آن توسط دانشگاه پرداخت شود.
این قرارداد خرید خدمات نیز هم اکنون مدتی است به خاطر همان درخواست ها لغو شده و مسئولان دانشگاه و استان در صدد عقد قرارداد جدید هستند.
در کنار تمام مطالبات به حق این بیمارستان و بقیه بیمارستان های خصوصی، نکته دیگری که از انتشار این خبرها در خصوص بیمارستان خیریه رحیمیان به ذهن می رسد انگیزه های اقتصادی مسئولان آن و دریافت تعرفه هایی بیشتر از سطح بیمارستان های خیریه است.

** توضیحات رئیس هیات مدیره بیمارستان رحیمیان در خصوص تعطیلی این مجموعه
رییس هیات مدیره بیمارستان رحیمیان الوند در خصوص وضعیت تعطیلی بیمارستان و مطالبات آن به خبرنگار ایرنا گفت: این بیمارستان هم اکنون مبلغ 60 میلیارد ریال از تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه ارتش و سلامت طلب دارد.
سید محمدرضا درة التاج تهرانی افزود: بیمارستان رحیمیان به تفکیک از تامین اجتماعی حدودا 30 میلیارد ریال، از بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی هر کدام 10 میلیارد ریال و از بیمه ارتش پنج میلیارد ریال مطالبات معوقه دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این بیمارستان به واسطه این مطالبات محقق نشده به کادر پزشکی و پرستاری خود نیز بدهکار است و انگیزه ادامه فعالیت برای عوامل بیمارستان کاهش یافته است، گفت: دولت تعرفه بیمارستان های خیریه را 40 درصد کاهش داد و براین اساس پزشکان دیگر رغبتی به ادامه فعالیت ندارند.
تهرانی با بیان اینکه تاکنون 50 پزشک این بیمارستان به خاطر همین موضوع، همکاری خود را با ما قطع کرده اند، گفت: البته بدلیل مشکل تعرفه، هم اکنون تمام مراکز درمانی خیریه در سراسر کشور نیز با مشکل روبرو شده اند.
وی اظهار داشت: دولت برای بخش های مختلف درمانی دانشگاهی، دولتی و غیردولتی تعرفه معین می کند و ما نیز چون جزو بیمارستان های خصوصی هستیم بیمه های تکمیلی نیز بر اساس تعرفه خصوصی با ما همکاری دارند.
تهرانی ادامه داد: با کاهش تعرفه خدمات درمانی، بیمه های تکمیلی نیز بر اساس این کاهش با ما همکاری می کنند و همین مساله موجب دلسردی کادر پزشکی بیمارستان های خصوصی شده است.
تهرانی خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت اقامت یک شب در تخت آی سی یو درجه یک در بیمارستان رحیمیان با دیگر بیمارستان ها 500 هزارتومان است درحالی که هزینه انرژی و دستمزد پرستار یکسان است.
وی همچنین به موضوع تعمیرات اساسی آسانسورهای این بیمارستان اشاره کرد و افزود: گرچه مشکلات بیمارستان از نظر مطالبات خلاف واقع نیست، اما از فردا تعمیرات اساسی برای آسانسورهای بیمارستان رحیمیان شروع می شود و این تعمیرات 2 تا سه هفته زمان می برد.
تهرانی افزود: البته اگر مطالبات بیمارستان وصول شود زمان تعمیرات بیمارستان و راه اندازی مجدد آن نیز کاهش می یابد.

** مطالبات بیمه ای دلیل منطقی برای تعطیلی یک بیمارستان نیست
اما رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین معتقد است گرچه مسئولان بیمارستان رحیمیان بهانه های مختلفی برای تعطیل کردن بیمارستان مطرح کرده اند که البته بعضی از آنها مثل مطالبات بیمه ای صحت دارند ولی دلیلی منطقی برای تعطیل کردن یک بیمارستان تلقی نمی شوند.
دکتر منوچهر مهرام افزود: بعد از آنکه منابع مالی برای عقد قرارداد خرید خدمت دانشگاه از آن بیمارستان توسط سازمان برنامه و بودجه تامین نشد عملا این را هم به دلایل قبلی اضافه کردند که بعد از پیگیری استانداری و برخی دستگاه های نظارتی استان و قول تامین منابع مالی و اعلام آمادگی دانشگاه برای عقد قرارداد ،بیمارستان اعلام کرد که با تعرفه های خیریه کار نخواهد کرد و باید با تعرفه های بخش خصوصی کار کند.
وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، تعرفه بیمارستان های خیریه 280 هزار ریال و برای بیمارستان های خصوصی حدود 430 هزار ریال بوده و تغییر آنها خلاف قانون و غیر مجاز است.
مهرام ادامه داد: دانشگاه، هم به طور رسمی اعلام کرده که اجازه گرانفروشی را به بیمارستان خیریه ای که اساسنامه خیریه دارد نمی دهد و آنان ملزم به رعایت تعرفه مصوب هیات دولت هستند.
وی اظهار داشت: متاسفانه مسئولان این بیمارستان تلاش می کنند تا با تحریک اجتماعی مردم و ایجاد جوسازی رسانه ای، ما را به کوتاه آمدن در برابر خواسته غیر قانونی خود وادار کنند در حالی که اساسا نمی توانیم به بیمارستان خیریه اجازه دهیم که از مردم تعرفه بخش خصوصی بگیرد.

** تهدید به تعطیلی، حربه ای برای فشار مدیران استانی
مهرام با بیان اینکه بیمارستان خیریه نمی تواند تعرفه خصوصی داشته باشد، خاطرنشان کرد: این تهدید به تعطیلی برای بیمارستان رحیمیان تبدیل به حربه ای برای اعمال فشار بر استانداری و دانشگاه علوم پزشکی و سازمانهای بیمه شده است.
به گفته مهرام، دانشگاه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تعطیلی بیمارستان می کند اما در همین وضعیت نیز شرایط را برای درمان و رسیدگی به بیماران اورژانس منطقه الوند در شهر قزوین فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هیچ قراردادی بین این بیمارستان با دانشگاه علوم پزشکی در خصوص خرید خدمات وجود ندارد،افزود: به محض دریافت منابع اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این قرارداد، آن هم بر اساس تعرفه قانونی و مصوبه هیات وزیران امضاء می شود.

**امکان افزایش تعرفه برای بیمارستان خیریه قانونی نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این خصوص گفت: بیمارستان رحیمیان الوند در ابتدا سال 82 با نیت مرحوم رحیمیان به عنوان بیمراستان خیریه آغاز به کار کرد و با همین عنوان از امتیازات مربوط به مراکز خیریه از جمله دریافت زمین بهره مند شد.
علی فرخزاد افزود: بیمارستان های وزارت بهداشت با سه تعرفه دولتی، خیریه و خصوصی فعالیت می کنند که تعرفه مراکز خیریه عددی بین دولتی و خصوصی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نیت مسئولان بیمارستان رحیمیان تغییر کرده و خواستار دریافت تعرفه بخش خصوصی هستند اما با توجه به اساسنامه این بیمارستان که بر خیریه بودن آن صراحت دارد چنین مساله ای غیر قانونی است.
فرخزاد ادامه داد: با توجه به نبود بیمارستانی دیگر در شهرستان البرز هم اکنون یک بیمارستان دولتی 120 تختخوابی در الوند در حال احداث است اما زمان زیادی برای تکمیل آن باقی است به همین جهت تا تکمیل آن بیمارستان، برنامه ریزی شد تا از درمانگاه هایی که امکان خدمات اورژانسی دارند برای بیماران الوندی استفاده شود.
وی اظهار داشت: به منظور تداوم ارایه خدمات درمانی در بیمارستان رحیمیان، طی مکاتبات و رایزنی های استانداری قرار است اعتباراتی جهت عقد دوباره قرارداد خرید خدمات این بیمارستان با دانشگاه علوم پزشکی جذب شود.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.