به گزارش ایرنا جمعی از اصحاب رسانه استان قزوین از مدیران مسئول، خبرنگاران و فعالان رسانه ای قزوین با حضور در خبرگزاری ایسنا به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری از مشکلات، کمبودها و دغدغه های جامعه رسانه استان قزوین صحبت به میان آوردند.

*** تعامل میان رسانه ها به نفع جامعه است
رییس جهاد دانشگاهی واحد قزوین در این نشست گفت: امروزه تعامل و هم افزایی میان رسانه ها نقش موثری در بسترسازی و جهت دهی به جامعه برای حل مشکلات دارد و اصحاب رسانه استان از این موضوع نباید غافل شوند.
فرشاد پیله چی اضافه کرد:با اینکه رقابت در ذات رسانه ها وجود دارد ولی نباید از اصل برابری و برادری غافل شده و در سایه همدلی و وفاق برای پوشش اخبار و انعکاس رویدادها تلاش کنند.
این مسئول اضافه کرد: هرچقدر رسانه های استان تعامل و همدلی بیشتری با هم داشته باشند عواید بیشتری نصیب جامعه شده و گره بسیاری از مشکلات اجتماعی گشوده خواهد شد.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با خبرگزاری ایسنا و ایکنا تلاش می کند رسالت اصلی خود را در این رسانه ها که اطلاع رسانی، شفاف سازی و آگاهی بخشی است به صورت علمی و عملی دنبال کرده و به عنوان یک نهاد علمی و انقلابی از عهده وظایف خود برآید.
پیله چی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی همچون شهرداریها یک نهاد عمومی غیردولتی است و هم اکنون 700 کارمند، 25 پژوهشکده و 40 آموزشگاه در سطح کشور دارد.

***رسانه ها به اخلاق رسانه ای پایبند باشند
رییس خبرگزاری استان قزوین نیز در این نشست صمیمی گفت: یکی از خاطرات شیرین دوران کاری من این بود که خبر تاسیس ایسنا را با تیتر دانشجویان صاحب خبرگزاری می شوند مخابره کردم.
علی حیدر شاه حسینی افزود: امروزه رسانه ها در فضایی به شدت رقابتی تنفس می کنند و باید علاوه بر حضور در این فضا به برخی چهارچوب ها و قوانین و مقرارات نیز پایبند باشند.
وی با تاکید بر رعایت اخلاق رسانه ای، گفت: باید رسانه ها علاوه بر حفظ فضای رقابتی در تولید محتوا به فکر مخاطب شناسی و حفظ مخاطبان خود باشند و با زبان خاص، مطالب متناسب با جامعه هدف خود تولید نمایند.

***ادامه حیات نشریات مکتوب به دریافت آگهی منوط است
مدیر مسئول هفته نامه حدیث قزوین نیز در این نشست گفت: از سال 72 وارد عرصه خبرنگاری شدم و در این مدت خاطرات تلخ و شیرین بسیاری برای من رقم خورد.
فرض الله فرامرزی افزود: تعداد اصحاب رسانه و خبرنگاران استان در آن دوره به تعداد انگشتان دست بود اما امروزه با گسترش فضای مجازی و مطبوعات با خیل عظیمی از خبرنگاران مواجه هستیم.
وی گفت: امروزه فضای بسیار رقابتی بر رسانه های استان حاکم است و نشریات مکتوب استان نیز در این فضا اگر نتوانند آگهی کافی به دست آورند مرگ آنها فرا خواهد رسید.

***رسانه ها سیاست های کاری خود را رعایت کنند
سرپرست خبرگزاری مهر استان قزوین نیز در این نشست گفت:در این فضای رقابتی شدید که میان رسانه های استان حاکم است می توان در عین رقیب بودن رفیق بود.
محمدرضا جباری افزود: هررسانه باید چهارچوب ها و سیاست های مصوب خود را رعایت کرده و از سیاست های تعیین شده اولیه خود در تهیه و انتشار اخبار عدول ننماید.
وی گفت: رسانه های استان باید بیاموزند که به موفقیت ها و توفیق های یکدیگر حسادت نکرده و آستانه تحمل و تاب آوری خود را بالا ببرند.
جباری ادامه داد: اگر اهالی رسانه استان بخل خبری نداشته باشند، سطح کیفی، حرفه ای و رسانه ای استان ارتقا خواهد یافت.

***خانه مطبوعات قزوین برای آموزش اصحاب رسانه اقدام کند
یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان نیز در این نشست گفت: آموزش اصحاب رسانه در زمینه های مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از خانه مطبوعات استان انتظار می رود به شکل پررنگ تری در این زمینه ورود کند.
آرش شایسته نیا افزود:امیدواریم با تغییر ترکیب خانه مطبوعات، سیاست این خانه نیز تغییر کرده و با جدیت بیشتری در مورد آموزش مسایل حرفه ای و حتی اخلاق رسانه ای اقدام کنند.
*** رسانه ها نسبت به رویدادها و وقایع استان هوشیارتر عمل کنند
مدیر مسئول سایت خبری گذر نیوز نیز در این نشست گفت: باید رسانه های استان هوشیار بوده و نسبت به تحلیل و بررسی بسیاری از رویدادها و حوادث استان اقدام کنند.
محمدرضا نوروزیان افزود: قزوین موقعیت بسیار حساس و کلیدی در ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی دارد و هر روز خبرهایی نسبت به زمین خواری و تغییر کاربری ها منتشر می شود که متاسفانه هیچکدام در رسانه های استان تحلیل نمی شوند.
به گفته وی اگر رسانه ها مستقل، هوشیار و صدای مردم نباشند خطرات و آسیب های زیادی برای جامعه رقم خواهد خورد.
وی گفت: متاسفانه رسانه های استان قزوین ارتباط خود را با مردم قطع کرده اند و نسبت به بیان تخلفات و قانون شکنی ها اقدام نمی کنند.

***ایسنا صدای دانشجویان ایران است
سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه قزوین نیز در این نشست گفت: ایسنا خبرگزاری دانشجویان و دانشگاهیان ایران است ولی برای ورود به دانشگاه و پوشش برنامه های خودجوش دانشجویی با مشکلاتی مواجه است.
زهرا عبداللهی افزود: امیدواریم با تعامل روسای دانشگاه ها زمینه فعالیت بیشتر ایسنا برای انجام ماموریت های خود فراهم شده و این خبرگزاری بتواند در راستای حل مشکلات و کمبودهای جامعه به ویژه اقشار دانشجویی و دانشگاهی گام های بلندی را بردارد.

*** جامعه رسانه ای حضور کم رنگی در دوره های آموزشی دارند
سرپرست خبرگزاری فارس استان قزوین نیز در این نشست گفت: آموزش خبرنگاران در قزوین اصل انکار نشدنی است اما متاسفانه بسیاری از دوره های آموزشی به دلیل مشارکت کم رنگ خود خبرنگاران برگزار نمی شود.
جابر خرم نیا افزود: یکی دیگر از آسیب های فضای رسانه ای استان جناح بازی و سیاسی کاری است که اگر فعالیت آموزشی یا اجرایی صورت گیرد به سرعت برای تخریب آن اقدام می شود.
رییس خانه مطبوعات استان قزوین در پاسخ به انتقاد به این خانه، گفت: برخوردها با خانه مطبوعات کاملا سلیقه ای است و بسیاری از اعتبارات جذب شده و تعهدات مسئولان و مدیران برای تخصیص اعتبار عملیاتی نشده است.
وی گفت: خانه مطبوعات یک تشکل مدنی است و هیچ نظارتی بر فعالیت و صلاحیت خبرنگاران ندارد و ای کاش یک مجمع صنفی رسمی برای صدور مجوز فعالیت رسانه ها دراستان وجود داشت.
خرم نیا اضافه کرد: هم اکنون 450 نفر در استان مدعی خبرنگاری هستند و باید پرسید از این تعداد چند نفر در تولید محتوا مشارکت دارند.
وی اضافه کرد: خانه مطبوعات تا زمانی که بودجه مستقلی نداشته و در صدور مجوزها نقشی ندارد در حل مشکلات و مسایل اصحاب رسانه نیز قدرت چندانی نخواهد داشت.

***صدای نخبگان دانشگاهی از ایسنا شنیده شود
نایب رییس خانه مطبوعات استان قزوین نیز در این نشست گفت: ایسنا به عنوان خبرگزاری دانشجویان باید تنها 10 درصد اخبار دانشجویی را پوشش دهد و بیشتر در عرصه معرفی و شناسایی نخبگان دانشگاهی تلاش کند.
حسن عابدینی اضافه کرد: به قطع برگزاری نشست های هم اندیشی با اصحاب رسانه برای تبادل نظر و استفاده از پیشنهادها و انتقادها کارساز بوده و در همدلی و هم افزایی رسانه ها موثر خواهد بود.

***انتظارات از خانه مطبوعات در حد جایگاه آن باشد
دیگر عضو خانه مطبوعات استان قزوین نیز در این نشست گفت: امروزه فضای رقابتی بسیار شدیدی در جهان حاکم شده و رسانه های استان باید با هوشیاری، آگاهی و بصیرت نسبت به تحلیل و تفسیر بسیاری از رویدادها و حوادث اقدام کنند.
هادی درزی رامندی افزود:رسانه ها در بستر سازی و جهت دهی به افکار عمومی نقش بسیار موثری دارند و باید در سایه تعامل و همدلی و با آگاهی از این نقش موثر خود برای ایفای وظایف اقدام نمایند.
وی در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به خانه مطبوعات، گفت: اعضای خانه مطبوعات استان تلاش می کنند با تعامل و ارتباط با مسئولان برای حل مشکلات اصحاب رسانه استان اقدام کنند و باید خود اصحاب رسانه نیز در این مسیر یاریگر خانه مطبوعات باشند.

***مطالب بسیار باارزشی در رسانه های استان تولید می شود
مدیر سایت خبری قزوین امروز نیز در این نشست گفت:امروزه مطالب تولیدی بسیار قابل توجهی در خبرگزاری ها، مطبوعات و پایگاه های خبری استان تولیدی می شود که البته جای بهتر شدن نیز دارند.
علیرضا خدابخش افزود: بسیاری از مطبوعات استان با مشکلات مالی مواجه هستند که همین موضوع دست آنها را در تولید مطالب و گزارش ها بسته است.

***حضور بانوان در فضای رسانه ای استان برجسته است
یک فعال رسانه ای استان نیز در این نشست گفت: حضور بانوان توانمند خبرنگار در فضای رسانه ای استان بسیار برجسته است و اگر این بانوان نباشند بسیاری از رویدادهای استان پوشش داده نخواهد شد.
زهرا حسینی افزود: خوشبختانه ایسنا با برخورداری از بانوان فعال و توانمند در این سالها توانسته به دور از جریان های سیاسی برای انجام ماموریت های خود اقدام کند و امیدواریم در سال های آینده نیز در انجام وظایف خود موفق باشد.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.