به گزارش ایرنا، از زمانی که تصور می شد خطر اچ آی وی تنها بخش کوچکی از افراد با رفتارهای پرخطر را تهدید می کند، بسیار گذشته و امروز این ویروس با گذشتن از ورای همه مرزهای جغرافیایی، اقتصادی، نژادی، قومی و جنسیتی، در حال گسترش است.
با توجه به آنکه موضوع اچ آی وی و ایدز با رفتارهایی اتباط دارد که از نظر اجتماعی توسط مردم پذیرفته شده نیست به همین خاطر ترس از انگ خوردن تابوهای اجتماعی، منجر به انکار این بیماری از سوی مبلایان به آن می شود.
همین باور نادرست که ایدز برای افراد خاص اتفاق می افتد، به تلاش ها برای شناسایی اطلاعات دقیق درباره همه گیری این بیماری لطمه می زند.
به گفته پزشکان، عامل این بیماری، ویروسی به نام اچ آی وی است که در تمام مایعات بدن فرد مبتلا وجود دارد و از مهمترین مایعات بدن خون، ترشحات جنسی مردانه و زنانه و شیر مادر می باشد.
اشک و بزاق و سایر مایعات بدن مانند ترشحات عطسه، سرفه، استفراغ و ادرار در صورتی که آلوده به خون نباشد، نمی تواند ویروس این بیماری را انتقال دهد.

*245 بیمار مبتلا به ایدز در قزوین شناسایی شده اند
مسئول کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این رابطه اظهار داشت: براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا پایان شهریورماه سال جاری، 38 هزار و 474 بیمار مبتلا به ایدز در کشور ثبت شده که از این تعداد، 13 هزار و 614 نفر فوت شده اند.
بهزاد نجف پور با بیان اینکه پیش بینی می شود حدود 60 هزار بیمار آلوده به این ویروس در کشور داشته باشیم، اضافه کرد: هم اکنون 60 درصد بیماران مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند و انتظار می رود تا 2 سال آینده تعداد موارد شناسایی شده در کشور به 90 هزار بیمار برسد.
نجف پور، 84 درصد بیماران ثبت شده را مردان و 16 درصد را از آن زنان دانست و گفت: البته در تحلیل و بررسی موارد ثبت شده طی 6 ماهه سال جاری، 31 درصد بیماران از جامعه زنان و 69درصد مردان بوده اند.
وی با اشاره به اینکه در قزوین تاکنون 245 بیمار مبتلا به ویروس شناسایی شده، تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این بیماران غیر بومی بوده، یا از قزوین مهاجرت کرده و یا فوت شده اند در حال حاضر 110 پرونده فعال از بیماران مبتلا به ویروس ایدز در دانشگاه علوم پزشکی قزوین وجود دارد.
نجف پور خاطرنشان کرد: گرچه در علت انتقال ویروس، اعتیاد تزریقی حرف اول را می زند اما در تحلیل موارد جدید بیماران، انتقال ویروس از طریق روابط جنسی محافظت نشده رو به افزایش بوده و همین مساله یک زنگ خطر جدی برای افزایش ابتلای زنان به این ویروس است چرا که زمینه انتقال ویروس به نوزادان را نیز فراهم می کند.
این مسئول با اشاره به برنامه های دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه، یادآور شد: استراتژی نظام بهداشت و درمان در کنار آموزش و آگاهی بخشی، بیشتر بر روی درمان به هنگام بیماران متمرکز است چرا که با شناسایی به موقع و درمان زودهنگام، گرچه بیماری کاملا درمان نمی شود اما به شدت آن را کنترل می کند.
نجف پور یادآور شد: با درمان به موقع، تعداد ویروس های خون محیطی بیمار آنقدر پایین می آید که هم وارد مرحله پیشرفته، یعنی ایدز نمی شود و هم احتمال انتقال آن به سایر افراد خانواده به صفر می رسد.
به گفته وی، اهمیت این مساله در کاهش احتمال انتقال ویروس به سایرین به حدی است که در زوج هایی که یکی از آنها دچار ویروس باشد با درمان های موثر و به هنگام می توان تا 96 درصد احتمال ابتلا به طرف مقابل را کاهش داد.
نجف پور یادآور شد: به همین منظور از سال های قبل مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین ایجاد شده و در تمام سطوح اعم از بیماریابی، کاهش آسیب، تشکیل پرونده مراقبت بیمار، ارایه داروهای اختصاصی، آزمایشات دوره ای برای فرد و خانواده او و کنترل عفونت های فرصت طلب را به طور کاملا رایگان انجام می دهد.

**برنامه جلوگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به نوزاد در حال اجرا است
نجف پور در ادامه از اجرای برنامه جلوگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به کودک (PMTCT) با هدف جلوگیری از تولد نوزادان از مادر مبتلا به ویروس ایدز خبر داد و گفت: این برنامه از 2 سال گذشته در قزوین آغاز و از مهرماه امسال نیز به تمام مادران باردار توصیه شده تا آزمایش رپید ایدز را انجام دهند.
وی ادامه داد: احتمال ابتلای جنین به ویروس ایدز از طریق مادر مبتلا در صورت عدم مداخله پزشکی بین 25 تا 35 درصد و در صورت مداخله پزشکی نیز بین 2 تا 5 درصد است.
نجف پور اضافه کرد: در استان قزوین با چنین مداخلاتی نوزادان تمام مادران مبتلای شناسایی شده سالم متولد شده اند.

**کمپین من هم آزمایش می دهم گامی در جهت انگ زدایی از بیماری
مسئول کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به تشکیل کمپینی به نام 'من هم آزمایش می دهم' این موضوع را گامی موثر در جهت انگ زدایی از بیماری ایدز دانست و گفت: هم اکنون امکان انجام آزمایش رپید ایدز در کلینیک بیماری های رفتاری قزوین برقرار است و شهروندان می توانند با مراجعه به آن این آزمایش را به طور رایگان انجام دهند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد، آگاهی مردم از راه های عدم انتقال بیماری پایین است و همین مساله موجب طرد بیماران مبتلا از جامعه می شود، گفت: اچ آی وی از طریق تماس های معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن و روبوسی کردن منتقل نمی شود بنابراین مردم باید بدانند آن چه ما را در معرض خطر بیشتر قرار می دهد نه زندگی در کنار افراد مبتلا، بلکه رفتارهای پرخطر ما است.
این مسئول تصریح کرد: به منظور فرهنگ سازی و آگاهی مردم به مدارس نیز ورود کرده ایم و با برپایی همایش ها و حتی اجرای نمایشی به نام حکم، حرف آخرت را بزن راه های انتقال و مراحل مختلف ابتلا به این ویروس برای دانش آموزان تبیین شد.
نجف پور یادآور شد: خوشبختانه وضعیت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری نسبت به گذشته بهتر شده و حتی با شکل گیری یک کمیته استانی، سازمان های مربوط مانند بهزیستی، اداره امور زندان ها، انتقال خون، آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت های خود را در جهت جلوگیری و کنترل ویروس اچ آی وی انجام می دهند.
وی اضافه کرد: آزمایش رپید ایدز هم اکنون هم در زندان ها و هم در مراکز DIC، کمپ های ترک اعتیاد قابل انجام بوده و حتی وسایلی چون سرنگ استریل به رایگان در اختیار معتادان گذاشته می شود.

**استقرار اتوبوس ایدز در شهر قزوین
رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از استقرار اتوبوس ایدز در هفته اطلاع رسانی این بیماری خبر داد و اظهار داشت: این اتوبوس که 10 آذرماه در خیابان شهید بابایی جنب کانال آب مستقر بود، امروز نیز در میدان اصلی شهر یعنی سبزه میدان مستقر خواهد بود.
دکتر علیرضا خونساری با اشاه به شعار هفته اطلاع رسانی ایدز تحت عنوان 'برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش اچ آی وی می دهم'، تاکید کرد: افزود: حضور مردم برای انجام این آزمایش ضمن آن که آنها را از سلامت خود مطمئن می کند در جهت انگ زدایی از این بیماری نیز تاثیر خواهد بود.
به گفته این مسئول بهداشتی، شهروندان می توانند با مراجعه به این اتوبوس ضمن مشاوره در خصوص بیماری ایدز، تست رپید را به صورت رایگان انجام دهند.
خونسازی ادامه داد: در راستای افزایش آگاهی جامعه از این بیماری و انگ زدایی از آن، رییس داتشگاه علوم پزشکی به همراه 110 تن از کارکنان آن هشتم آذر ماه با مراجعه به کلینیک بیماری های رفتاری، اقدام به انجام این آزمایش کردند.

**68 بیمار مبتلا به ایدز در باشگاه مثبت قزوین
امروزه در کنار نظام بهداشت و درمان برای درمان و کنترل بیماری ایدز سازمان های دیگر نیز اقدام به پاسخگویی در برابر همه گیری این بیماری کرده اند.
سازمان بهزیستی از چند سال گذشته با تاسیس باشگاه مثبت در همین راستا به منظور ارایه خدمات حمایتی، مشاوره ای و درمانی به افراد مبتلا گام برداشته است.
به گفته مدیرکل بهزیستی قزوین، در این باشگاه که از سال 92 تاسیس شده برگزاری کلاس های آموزشی، مشاوره های فردی و خانوادگی، توزیع سبد غذایی، کمک هزینه های پزشکی و دندانپزشکی، ارایه کمک هزینه تحصیلی به فرزندان بیمار و فراهم کردن موقعیت های شغلی برای بیماران واجد شرایط و افراد تحت پوشش از جمله خدماتی است که به بیماران ارایه می شود.
علیرضا وارثی افزود: هم اکنون 68 بیمار مبتلا به ایدز در سطح این استان از خدمات باشگاه مثبت بهره مند می شوند.
وی در ادامه، سازمان بهزیستی را مهم ترین شریک در برنامه استراتژیک ملی کنترل عفونت اچ آی وی یا ایدز دانست و یادآور شد: بخش کنترل مصرف کنندگان پرخطر مانند زنان دارای رفتار پرخطر، مصرف کنندگان مواد و کودکان خیابان برعهده آن گذاشته شده است.
وی با اشاره به عواقب مخرب بیماری ایدز بر فرد بیمار و خانواده او و نیز جامعه، افزود: آثار این بیماری سیستم خانواده و فرد، نظام های سلامت، مسایل سیاسی و اجتماعی و حتی تولید را تحت تاثیر خود قرار داده و هزینه های زیادی را نیز به کشور تحمیل می کند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.