به گزارش ایرنا؛ مجید عمویی سه شنبه شب در نشست صحن علنی پارلمان محلی قزوین با ارایه گزارشی از عملکرد هشت ماهه سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری قزوین، افزود: این زمین در جاده قزوین-فارسیان در ضلع جنوب امامزاده ظهیر (ع) قرار دادو
وی اظهار داشت: ساخت 18 دهنه آرامگاه خانوادگی در زمینی با مساحت 800 متر و به تعداد هزار و 296 قبر در ضلع شرقی آرامستان بهشت فاطمه و همچنین 10 دهنه آرامگاه خانوادگی دیگر در ادامه همین ضلع با 400 متر و 720 قبر را از مهم ترین طرح های در حال اجرای این سازمان است.
وی اضافه کرد: همچنین هشت دهنه آرامگاه خانوادگی نیز در ضلع غربی آرامستان در 360 متر و با 576 قبر ساخته شده که در آینده نردیک بهره برداری می شود.
عمویی ادامه داد: همزمان با آرامگاه خانوادگی، مرحله سوم ساخت قبور 2 طبقه در 700 متر با620 قبر و قبور سه طبقه در زمینی 700 متری با 930 قبر نیز در دست اجرا است.
وی با بیان اینکه برای ساخت هر قبر حدود چهار تا پنج میلیون ریال هزینه می شود،گفت: ساخت قبور سه طبقه در قطعه 14 بهشت فاطمه نیز با 195 متر و 72قبر در دست انجام می باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین در ادامه، خرید و نصب دستگاه امحا، خرید، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور، انتقال فیبر نوری از بلوار جمهوری اسلامی تا آؤامستان بهشت فاطمه(س) به میزان 6 هزار متر، عملیات حفاری و لوله گذاری آب شرب شهری بهشت فاطمه (س) به 2 هزار متر و خرید انشعاب و لوله کشی گاز را نیز از دیگر اقدامات مهم این سازمان در سال جاری عنوان کرد.
عمویی، تعمیر و نگه داری و گسترش فضای سبز آرامستان ها را نیز از دیگر خدمات این سازمان عنوان کرد و گفت: سالانه حدود چهار میلیارد ریال برای تعمیر و نگه داری فضای سبز تمام آرامستان های قزوین هزینه می شود.
وی اظهار داشت: بودجه این سازمان در سال جاری 79 میلیارد ریال بوده که تاکنون 91 درصد بودجه جاری و 60 درصد بودجه عمرانی آن تحقق یافته است.
وی در ادامه به آماری از فوت شدگان قزوین در هشت ماهه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت 2 هزار و 372 تن در قزوین فوت شده اند که به تفکیک هزار و 431 تن از آنها مرد و 941 تن زن بوده اند.
عمویی یادآور شد: کمترین فوت شدگان به تعداد 27 نفر، از نظر سنی در گروه پنج تا 9 سال و بیشترین هم در گروه 65 سال به بالا با تعداد هزار و 381 نفر بوده است.
به گفته وی،یک هزار و 291 تن از این افراد به حومه قزوین و سایر شهرستان ها منتقل و هزار و 81 تن نیز در آرامستان های داخل شهر و بهشت فاطمه(س) دفن شده اند.
اعضای شورای اسلامی شهر قزوین پس از شنیدن سخنان مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری نظرات خود را نسبت به عملکرد آن ارایه کردند.
رییس شورای اسلامی شهر قزوین در این خصوص با بیان اینکه در بخش خدمات آرامستان ها انتظارات ویژه ای از سوی شهروندان وجود دارد،گفت: آرامگاه نوبلی قزوین هم در فضای داخلی و هم پارکینگ باید بازپیرایی و ساماندهی شود.
حکمت الله داودی همچنین بر بهسازی وسایل نقلیه حمل متوفیان تاکید کرد و افزود: با مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز صحبت شده تا خودروهای مناسب در این زمینه اختصاص دهند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این نشست گفت: مجموعه سازمان آرامستان ها و غسالخانه ها خدمت بزرگی به شهروندان می کنند که با هیچ پاداش مادی قابل جبران نیست.
مهدی عبدالرزاقی در ادامه به یک موضوع مهم در آرامگاه نوبلی اشاره کرد و افزود: فردی در این آرامگاه چند سالی است که مدعی غصب شدن زمین خود توسط شهرداری شده که این موضوع ناراحتی و نگرانی خاطر مردم را بدنبال داشته است و درخواست می شود در اولین فرصت نسبت به این موضوع و رفع نگرانی بازماندگان متوفیان دفن شده در این مکان، پیگیری لازم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین از شهرداری درخواست می شود سیستم امنیتی این آرامگاه قدیمی شهر را نیز تقویت کنند.
محسن حق شناس نیز دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین بود که با تقدیر از خدمات سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین، تدفین و محل قبر را یکی از دغدغه های مردم دانست و گفت: در نشست کمیسیون خدمات شهری لایحه ای برای حمایت و ارتقای وضعیت آتش نشانان تنظیم می شود که پیشنهاد می کنیم کارکنان آرامستان ها هم در آن سهیم شوند.
وی نیز تاکید کرد: ادعای فرد مدعی مالکیت یک قطعه زمین در آرامگاه نوبلی موجب تردید مردم نسبت به غصبی بودن زمین می شود که باید حتما در این خصوص پیگیری صورت گیرد.
سیده منیره قوامی عضو دیگر شورای اسلامی شهر نیز با تاکید بر حل نهایی مساله ادعای مالکیت فردی بر قطعه زمینی در آرامگاه نوبلی در محاکم قضایی، گفت: در کنار این موضوع، این آرامگاه گویی فراموش شده و هیچ خدمات مناسبی در آن ارایه نمی شود به طوری که در مقایسه با بهشت فاطمه(س)، فضای سبز و مبلمان درستی در این آرامگاه برقرار نشده است.
زهرا یوسفی نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین با تقدیر از ساماندهی آرامستان بهشت فاطمه(س) خواستار برقراری سختی کار برای کارکنان سازمان مدیریت آرامستان ها شد و گفت: به نظر می رسد در حقوق و مزایای این افراد باید نگاهی ویژه صورت گیرد.
وی افزود: برخی از کارکنان این سازمان هم مشکل استخدامی دارند که پیشنهاد می شود این موضوع طرح شده و در صورت امکان تصمیمی برای آن گرفته شود.
یوسفی همچنین اقدام سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری در تعیین گروهی که کار های اداری را برای خانواده متوفی انجام می دهند نیز خدمتی ویژه و موثر توصیف کرد.
مهدیه سادات قافله باشی نیز دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین بود که با بیان اینکه کار در سازمان آرامستان ها نیازمند روحیه جهادی است خواستار تغییر قرارداد کارکنان این سازمان و ارتقای وضعیت آنها خصوصا در بخش غسالخانه ها شد.
وی همچنین با تاکید بر نوسازی مبلمان آرامستان ها، مصوبه شورای پنجم در خصوص تدفین رایگان اهداکنندگان عضو را کاری بسیار ارزشمند عنوان کرد.
احد چگینی نیز دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین بود که خواستار ساماندهی آرامستان های اطراف شهر از جمله در باراجین شد.
وی همچنین بر موضوع ساماندهی ترافیک آرامستان بهشت فاطمه و سایر آرامستان ها شد و افزود: به طور مثال بازگشایی محور چوبیندر به بهشت فاطمه می تواند در انتقال و سبک کردن بار ترافیکی این بخش کمک زیادی کند.
چگینی در ادامه به منظور معرفی مشاهیر و بزرگان متوفی و میراث های گذشته این شهر خواستار شناسایی و ساخت سردیس آنها در آرامستان ها شد.
وی افزود: درخواست می شود قطعه مشاهیر نیز تنها مختص و محدود به هنرمندان نباشد و ورزشکاران و نخبگان علمی نیز از مکان درخور و شایسته شان خود در این قطعه بهره مند شوند.
7388*3013
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.