حجت الاسلام حسن مظفری در این نامه که تصویر آن روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: با جدیت و تمرکز کامل نیروهای آن شرکت، نسبت به شناسایی و انسداد چاه­های غیرمجاز در تمامی مناطق سطح استان اقدام کنند.
وی به سه نامه نگاشته شده دادستانی زنجان به شرکت آب منطقه ای زنجان در سال گذشته با محوریت ضرورت حفظ منابع آب زیرزمینی اشاره و اظهار کرده است: بحران کمبود آب در استان امری بسیار جدی است و به قطع یکی از چالش­های مهم زنجان چالش کمبود آب خواهد بود.
دادستان زنجان با بیان اینکه آمار ارائه شده از سوی ارگان­ها و شرکت­های متولی در این رابطه گویای این چالش است، خاطرنشان کرده است: برخورد جدی با متخلفان و انسداد سریع تمامی چاه های غیرمجاز در سطح استان ضروری است.
حجت الاسلام مظفری یادآور شده است: زنجان در موضوع آب داخل بحران است نه در مرز بحران و داده­ ها حاکی از این است که در کنار افت سالیانه 77 سانتی متری آب­های زیرزمینی استان، در سال آبی 97-96 شاهد کاهش 13 درصدی بارش­ها نسبت به متوسط دوره­ی آماری در استان بوده ایم.
وی تصریح کرده است: همچنین شاهد کاهش هشت درصدی حجم مخزن سد تهم به عنوان مهمترین منبع تامین کننده­ آب شرب زنجان هستیم، که همگی نشانه­ و هشداری برای بحران کمبود آب در استان است.
دادستان زنجان با انتقاد از مدیریت ضعیف منابع آب، نبود نظارت دقیق، استحصال بی­رویه­ آب­های زیرزمینی در زنجان افزوده است: علاوه بر این مسائل، رشد قارچ گونه چاه­های غیرمجاز آب باعث به صدا درآمدن زنگ خطر بحران کمبود آب در سطح استان شده است.
حجت الاسلام مظفری تاکید کرده است: هر گونه اهمال کاری، غفلت، مماشات، تبعیض و مقطعی عمل نمودن در برخورد جدی با متخلفان و عاملان حفر چاه­های غیرمجاز از سوی نهادهای متولی از جمله شرکت آب منطقه­ ای زنجان، تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی جبران ناپذیری می­تواند در پی داشته باشد که به قطع پیامد منفی آن ابتدا متوجه متولیان و بعد از آن متوجه کشور خواهد شد.
دادستان زنجان در این نامه آورده است: آن شرکت به کشاورزان و اجاره کاران اطلاع رسانی کامل نماید، که حفر یا استفاده از چاه غیرمجاز در هر مرحله از انجام کار کشاورزی اعم از کاشت، داشت و برداشت مانع انسداد آن از سوی عوامل شرکت آب در هیچ مقطعی نخواهد بود.
حجت الاسلام مظفری بیان کرده است: اطلاع رسانی گردد، اگر به دلیل انسداد چاه غیر مجاز محصول زراعی یا باغی معیوب یا از بین برود خسارت ناشی از انسداد چاه غیر مجاز فقط متوجه خود کشاورز یا اجاره کار خواهد شد.
وی تاکید کرده است: چنانچه اجاره کار به جهت انسداد چاه غیر مجاز زمین مورد اجاره خود متحمل ضرر و زیان گردد مسئولیت آن به عهده خود او خواهد بود و مرجع قضایی به دلیل استفاده از چاه غیر مجاز نمی تواند از او در قبال خسارت وارده حمایت قضایی لازم را داشته باشد.
دادستان زنجان گفته است: دادستان های شهرستان ها و روسای دادگاه های بخش در جهت حفظ حقوق مردم و حفاظت از منابع آیندگان به موضوع ورود جدی نموده و عملکرد ادارات و شرکت­های متولی را مورد رصد قرار دهند.
حجت الاسلام مظفری افزوده است: چنانچه در این موضوع متولیان در انجام وظایف قانونی خود قصور و کوتاهی داشته باشند، بدون اغماض مراتب در مراجع قضایی پیگیری قانونی خواهد شد.
وی اظهار داشته است: با توجه به اهمیت و حساسیت ویژه بحران کم آبی، فرمانداران برای پیگیری جدی، این موضوع را در دستور کار شورای تامین شهرستان ها قرار دهند.
به گزارش ایرنا، طی سال گذشته 426 حلقه چاه آب غیرمجاز در این استان پر و با این اقدام از برداشت غیرمجاز آب جلوگیری شد.
طبق آمار شرکت آب منطقه ای زنجان، این استان هفت هزار و 369 چاه غیرمجاز دارد که سالانه بیش از 312 میلیون مترمکعب آب از طریق این چاه ها برداشت می شود.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.