فریبرز ضرغامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، طرح‌های ملی حوزه امور آب این استان را شامل سدهای تنگ سرخ، تأمین آب لیکک، ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی ، تامین آب اراضی خان احمد،لیشتر و دشت مور و تأمین آب شرب شهرهای دهدشت، چرام، سوق، لنده ذکر کرد.
وی بیان کرد: این طرح ها با بیش از یک هزارو 200 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی در دست اجراست.
ضرغامی ابراز کرد: هم اکنون طرح تأمین آب شهرهای دهدشت، چرام، سوق، لنده و 350 روستا در مسیر این طرح با 200 میلیارد ریال اعتبار و 15 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
وی تصریح کرد: طرح انتقال آب از سد کوثر به یکهزار و 330 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه دشت مور در گچساران با اعتباری بیش از 129 میلیارد ریال در دست اجراست.
ضرغامی گفت: با بهره برداری از این طرح زمین‌های کشاورزی روستاهای آبرزی، آب توت، انجیرسیاه و چهاربیشه آبیاری خواهد شد.
وی اظهار داشت: 220 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی امسال برای ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی اختصاص یافته است .
ضرغامی ادامه داد: این طرح هم اکنون با پیشرفت فیزیکی 21 درصد در دست اجراست که با بهره برداری از این طرح پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه آبیاری خواهد شد.
وی به طرح ملی آبرسانی به زمینهای منطقه خان احمد گچساران اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح سه هزار و 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی خان احمد و روستاهای اطراف به زیر کشت آبی خواهد رفت.
ضرغامی اظهار داشت: طرح ملی آبرسانی به شهر لیکک و روستا های اقماری این شهر هم بیش از 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه 180 میلیارد ریال امسال به این طرح ملی اختصاص یافته است، گفت: با بهره برداری از این طرح ملی بیش از 75 هزار نفر از جمعیت شهرستان بهمئی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می شوند.
وی تصریح کرد: این پروژه با ظرفیت انتقال سالانه بیش از هشت ونیم میلیون مترمکعب آب دارای خط انتقال به طول بیش از 54کیلومتر، جاده دسترسی به طول 3/32 کیلومتر، سه باب مخزن ذخیره به حجم 17 هزارمتر مکعب و چهار ایستگاه پمپاژ است.
کهگیلویه و بویراحمد با نزدیک به 10میلیارد مترمکعب روان آب ، حدود 10 درصد آب شیرین کشور را در اختیار دارد.
این استان دارای چهار هزار و 400 چشمه و 10 رودخانه دائمی و فصلی است.
یکهزار و 700 روستای دارای سکنه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد .
خبرنگار: مریم صیادی** انتشار دهنده: علیزاده
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.