به گزارش ایرنا محمد سعید سیف روز یکشنبه در نشست ارتباط صنعت با دانشگاه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: ارتباط صنعت با دانشگاه آنگونه که باید مورد پیگیری جدی قرار نگرفته است.
وی اضافه کرد: وزارت علوم با تمام توان خود در زمینه های مختلف سرمایه گذاری های زیادی کرده اما خروجی مثبتی از این برنامه ها شاهد نیستیم و گرچه دستاوردهای علمی زیادی شکل گرفته اما منجر به توسعه اشتغال نشده است.
سیف ادامه داد: با تمام این ظرفیت ها و توانمندی ها ، می توان گفت برنامه ها موفق نبوده و چهار میلیون دانش آموخته دانشگاهی مسیر ساده ای برای کارآفرینی و اشتغال ندارند و گرچه مسیر های خوبی ایجاد شده اما محدود به تعداد خاصی است.
وی گفت: هم اکنون حدود سه هزار واحد دانش بنیان در کشور فعال است و بعید است همگی دانش آموختگان بتوانند از ظرفیت های آن بهره مند شوند.
این مسئول با بیان اینکه تنها راه حل موجود برای اشتغال و کارآفرینی در تقویت صنعت است گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه ساده نیست و بسیاری از مسایل فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل است که می توان به پایان نامه ها، نظام پذیرش دانشجو، قوانین و امور حقوقی، مراکز پژوهشی، انجمن های علمی، پارک های علم و فناوری، کارآموزی و کارورزی اشاره کرد.
سیف در خصوص طرح رصد اشتغال به منظور بررسی تعداد دانش آموختگان شاغل دانشگاه ها گفت: در سال جاری 80 دانشگاه کشور نتایج رصد اشتغال دانش آموختگان خود را ارسال کردند که در این میان رشته مکانیک پر تعدادترین شاغلان و الهیات کم تعداد ترین آنها را شامل می شود که البته شاید بسیاری از دانش آموختگان در نهادهای غیر رسمی مشغول کار باشند.
این مسئول افزود: این رصد اشتغال می تواند هم به وزارت علوم در آمایش و برنامه ریزی رشته ها کمک کند و هم دانشگاه ها را در تدوین برنامه ها و حل نیازهای استان ها یاری دهد.
سیف با اشاره به تفاهم نامه های مختلف وزارت علوم در جهت توسعه مهارت ها و اشتغال گفت: یکی از این تفاهم نامه ها بین وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح است که در قالب آن 700 دانش آموخته دانشگاهی که دوره های مهارت شغلی را طی کرده باشند بخشی از خدمت سربازی را در آزمایشگاه ها و شرکت های دانش بنیان می گذرانند.
وی همچنین به آیین نامه جدید وزارت علوم در جذب اعضاء هیات علمی اشاره کرد و افزود: بر این اساس اساتید جوان در بدو استخدام به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها باید حداقل در 2 مقطع سه ماهه در صنایع حضور یافته و هزینه های آن هم از سوی وزارت علوم به صنایع پرداخت شود.
سیف در خصوص سیر تحول دانشگاه ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گفت: در دهه 60 دانشگاه ها محدود به دوره های کارشناسی و حداکثر تلاش ها در جهت ارایه دروس بود و اصلا تامین استاد برای دانشگاه دشوار بود.
سیف ادامه داد: دهه 70 تقریبا دانشگاه ها جایگاه خود را پیدا کردند و به تدریج تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و در دهه80 هم پژوهش اهمیت بیشتری پیدا کرد.
وی گفت: در دهه اخیر موضوع این است که تمام فعالیت های پژوهشی به صورت هدفمند و در راستای اشتغال و کارآفرینی باشد.
سیف خاطرنشان کرد: بر این اساس در اوایل دهه 90 دانشگاه ها باید به سمت نسل سوم یعنی کارآفرین تبدیل شده و فعالیت های تحقیقاتی را به محصول برسانند.
وی اظهار داشت: دانشگاه کارآفرین مسئولیت های اجتماعی هم دارد و باید در توسعه و پیشرفت اقتصاد و صنعت مشارکت جدی داشته باشد.
مدیرکل دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در عصر حاضر در کنار مسایل طرح شده در خصوص دانشگاه کارآفرین، بحث دانشگاه نسل چهارم نیز مطرح شده به این شکل که دانشگاه به عنوان اتاق فکر تصمیم گیری ها در جهت تشخیص وضعیت فعلی کشور و اینکه چه وضعیتی باید داشته باشد نقش آفرینی کند.
سیف افزود: مواردی چون رتبه اول مالکیت نفت و گاز دنیا، دارا بودن پنج هزار و 800 کیلومتر ساحل، وجود ذخایر معدنی متنوع وگسترده و جمعیت دانشجویی بالا همگی از مزیت های نسبی ایران است که باید از آن در جهت کارآفرینی بهره برد.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.