به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز سه شنبه در دیدار محمود نیلی رییس دانشگاه تهران با استاندار قزوین که در استانداری برگزار شد افزود: قزوین از نظر تقسیمات کشوری، اندکی کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را دارد ولی شناسایی این تعداد محوطه تاریخی موجب توجه باستان شناسان و حضور آنها در قزوین شده است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال سایت باستانی شناسی دانشگاه تهران در یک کاوش جدید در قسمت غربی سایت سگزآباد به آثار مهمی دست یافته اند که در کنار کاوش های سال قبل این سایت بیان کننده قدمت و فرهنگ پیش از تاریخ دشت قزوین است.
این مسئول ادامه داد: دانشگاه تهران از دهه 40 برای مطالعات باستانی شناسی به دشت قزوین وارد شد و این تحقیقات بیش از 40 سال تداوم یافته است.
وی گفت:محل استقرار دانشجویان و استادان باستان شناسی دانشگاه تهران در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی محمدآباد است که بیشتر باستان شناسان ایران در آنجا اقامت کرده و در دشت آموزش دیده اند.
حضرتی اضافه کرد: دانشگاه تهران طی این سالها سرمایه گذاری انسانی و مالی مناسبی را برای کاوش در دشت قزوین هزینه کرده و گام های بلندی را برای شناسایی ارزش تاریخی و فرهنگ پیش از تاریخ این دشت برداشته است.
وی با بیان اینکه باستانی شناسی یک پژوهش چند رشته ای است افزود: دانشگاه تهران همه تخصص های موجود خود را در این زمینه بسیج کرده و پژوهش بسیار پرهزینه و کارهای اساسی را در این دشت انجام داده است.
این مسئول ادامه داد: امیدواریم با نگاه مساعد استان برای مرمت کاروانسرای محمد آباد و خریداری و استقرار دستگاه تخمین قدمت اشیا در این مجموعه اقدام شده و یک تور بازدید مدیران استان از این مجموعه با هدف ارتقای دید آنها نسبت به کاوش های باستان شناسی برگزار شود.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.