به گزارش ایرنا، ماهیدشت میزبان گردشگرانی بود که به دیدن فرزند سه هزار ساله اش 'اسب کرد' آمده بودند، گردشگرانی که برای دیدن تاریخ کرمانشاه به دیار خسرو سفر کرده بودند، برای اولین بار 'اسب کرد' را بخشی از برنامه بازدید تاریخی خود قرار دادند.
در این دوره از مسابقات که با حضور 30 شرکت کننده برگزار شد، سوارکارانی از روستاهای ماهیدشت بلمانه، سامرا، زالکه و.. حضور یافتند.
در این مسابقه، رییس کمیته کمان سنتی با هنرنمایی خود به فعالیت کمانگیری بر اسب پرداخت و بخشی از آموزش این ورزش باستانی توسط وی ارائه شد.
کمیته کمان سنتی و کمانگیری روی اسب ورزشهای بومی محلی ضمن معرفی این ورزش رزمی باستانی، تا پاسی از شب به آموزش و مسابقه به گردشگران مشتاق و مردم ماهیدشت پرداخت.
در پایان در رده نونهالان امیررضا حسینی، ابوالفضل نوری، امیرعلی ویسی و در رده بزرگسالان نیز امیر نوری، علی نوری، حمیدرضا سالمیان و شهاب حسنی به صورت مشترک در بخش آقایان رتبه اول تا سوم را کسب کردند.
در رده بانوان نونهال نیز سارینا ویسی، حدیث نوری و مبینا ویسی و در بخش بزرگسالان محمودی، فراهانی و سعیده بابایی به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
از چهار نژاد که به عنوان نژادهای اصلی اسب ایرانی شناخته شده خصوصیات ویژه اسب کُرد موجب شده در مرکز توجه فعالان این رشته مهیج قرار گیرد.
اسب کُرد به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن کوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محکم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم در مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و به حد قابل قبولی عضلانی، پرنفس و پر خون شناخته شده است.
قوی بودن دست، پا و کمر موجب شده اسب نژاد کُرد بهترین نژاد بویژه برای مسابقات چوگان به شمار آید.
کاوش های باستان شناسی در شمال ایران، دفن اسب در 900 سال پیش از میلاد را نشان می دهد که نشان از تکریم و احترام ویژه اسب در فرهنگ ایرانیان است.
علاوه بر این دین اسلام هم توجه ویژه ای به سوارکاری دارد و بر فراگیری آن تاکید فراوان کرده است.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.