حسن پسندیده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 200 هکتار از اراضی طبیعی استان طی سال گذشته طعمه حریق شد که با توجه به مراقبت های صورت گرفته و ارایه آموزش به افراد محلی این میزان امسال به 20 هکتار کاهش یافته است.
این مسئول با اشاره به اینکه 12 هکتار از مناطق طعمه حریق امسال استان مربوط به اراضی اصلی حفاظت شده بوده، تاکید کرد: بیشتر موارد آتش سوزی از خرداد تا مهر ماه هر سال در مناطق چهارگانه حفاظت شده از جمله باشگل، رودبار الموت، طارم سفلی و دشت الله آباد به وقوع می پیوندند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین مهمترین عوامل ایجاد آتش سوزی در اراضی استان را عامل انسانی دانست و گفت: این نوع حوادث به طور معمول از سوی چوپان ها و دامداران محلی صورت گرفته و تاکنون نیز عوامل طبیعی نقشی در آتش سوزی ها نداشته اند.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین، بیشترین میزان آتش سوزی های استان مربوط به منطقه رودبار الموت به میزان هشت هکتار و در حاشیه منطقه حفاظت شده، بوده است.
این مسئول با اشاره به مناطق حفاظت شده دارای سابقه آتش سوزی در استان، خاطر نشان کرد: این نوع مناطق دارای مخازن محصور آب رسانی بوده تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار بگیرند که به عنوان مثال در منطقه طارم سفلی مخازن پنج هزار و در منطقه حفاظت شده باشگل نیز 10 هزار لیتری نصب شده اند.
پسندیده در ادامه به حضور 50 نیروی اطفای حریق این سازمان با لباس های مخصوص آتش نشانی در استان اشاره کرد و افزود: خرید دستگاه سیار آتش نشانی قابل نصب بر روی خودرو و آتش کوب های به روز از جمله اقدام های این اداره کل جهت مقابله با آتش سوزی های احتمالی بوده است.
استان قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع، 29 هزار و 150هکتار بیابان و 28 هزار و 157 هکتار جنگل است.
6104/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.