به گزارش ایرنا اول مهر ماه سال گذشته بود که تصویری از دانش آموزان روستای حصار در دهستان چوقور طارم سفلی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد این دانش آموزان در اعتراض به دایر نبودن دبیرستان روستای خود از رفتن به مدرسه در روستای سیاهپوش امتناع کرده و خواستار بازگشایی آن شدند.
مدرسه شبانه روزی امام محمد باقر(ع) روستای حصار چندین سال است که به دلیل آنچه که مسئولان آموزش و پرورش از آن به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموز یاد می کنند تعطیل بود و دانش آموزان آن مجبور بودند که مسیر سخت و صعب العبور از دهستان چوقور را که یکی از محروم ترین مناطق روستایی استان قزوین است به سمت دبیرستان شبانه روزی روستای سیاهپوش است را طی کرده و ادامه تحصیل دهند.
بلافاصله پس از انتشار این خبر در خبرگزاری ایرنا و سایر رسانه های قزوین، این موضوع مورد واکنش برخی مسئولان از جمله سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
با پیگیری این موضوع بالاخره قرار شد آموزش و پرورش استان قزوین با تامین زیرساخت های مورد نیاز نسبت به دایر کردن این مدرسه از سال تحصیلی جدید اقدام کند.
با وجود قول مساعد آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی این مدرسه مسئولان طارم سفلی معتقدند تجهیزات مورد نیاز این مدرسه هنوز فراهم نشده است.
رییس آموزش و پرورش بخش طارم سفلی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: دبیرستان شبانه روزی حصار مدت پنج سال به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان تعطیل بود و آنان در مدرسه روستای سیاهپوش تحصیل می کردند.
جعفر سپهیریان افزود:سال گذشته با اعتراض خانواده های دانش آموزان، این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته و قرار شد دانش آموزان سال تحصیلی 97-96 را به مدرسه سیاهپوش رفته و پس از تمهیدات لازم از سال تحصیلی 98-97 در مدرسه خود ادامه تحصیل دهند.
وی اضافه کرد:در این خصوص آنچه برای امکانات این مدرسه از جمله تامین نیروی انسانی بود از سوی آموزش و پرورش انجام شده و 10نیروی اجرایی اعم از مدیر، سرپرست ، معلم و خدمتکار برای این مدرسه با 30دانش آموز تخصیص یافته است.
سپهریان ادامه داد: با وجود این اقدامات، اداره کل نوسازی مدارس به طور 100درصد به وظایف خود درباره این مدرسه عمل نکرده و نمی توان رنگ آمیزی دیوار مدرسه را به معنای آماده سازی کامل آن دانست.
وی گفت: تجهیزات این مدرسه با توجه به تعطیلی چند ساله آن هم اکنون فرسوده شده و امکانات برای آشپزخانه، خوابگاه و کلاس های درس کامل نیست.
سپهریان ادامه داد: یکی از دلایل مقاومت ما نسبت به بازگشایی این مدرسه در سال گذشته همین پیش بینی عدم آماده سازی امکانات برای آن بود وگرنه آموزش و پرورش، شرایط سخت این منطقه را درک کرده و از امکان تحصیل دانش آموزان در منطقه خودشان استقبال و حمایت می کند.
وی با بیان اینکه منطقه چوقور در بخش طارم سفلی به شدت دچار محرومیت است گفت: در فصل پاییز و زمستان، رفت و آمد در جاده های این منطقه بسیار دشوار است تا جایی که سال گذشته 2 تن از دانش آموزان در راه بازگشت از مدرسه به منزل راه را گم کرده و وارد گردنه خطرناک و برفگیر اردک شده بودند که اگر لودر آنجا نبود حتما کشته شده بودند.

***هزار و 450دانش آموز در طارم سفلی تحصیل می کنند
رییس آموزش و پرورش طارم سفلی گفت: جمعیت دانش آموزی منطقه طارم سفلی هزار و 450نفر بوده که به تنهایی بیش از تعداد دانش آموزان الموت های شرقی و غربی است.
سپهریان خاطرنشان کرد: بخش طارم سفلی با احتساب دبیرستان شبانه روزی امام محمد باقر(ع) دارای 6مدرسه شبانه روزی شامل سه مدرسه دخترانه در نیارک، کوهگیر و ماهین و سه مدرسه پسرانه در سیاهپوش، کلج و حصار و همچنین 71مدرسه روزانه است.
رییس آموزش و پرورش طارم سفلی با بیان اینکه سامانه گرمایشی مدارس طارم سفلی نیز در برخی روستاها دچار مشکل است گفت: با وجود گازکشی در برخی از روستاهای این منطقه از جمله آلتین کش، هنوز مدارس مجهز به بخاری گازی نیستند.
سپهریان افزود: حتی با وجود تمایل خانواده ها به گازکشی مدرسه، مسئولان اجازه این کار را نمی دهند و آن را مشروط به ورود پیمانکار می کنند.

***350میلیون ریال برای آماده سازی دبیرستان حصار هزینه شد
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین در واکنش به اظهارات رئیس آموزش و پرورش طارم سفلی مبنی بر تامین نشدن امکانات مورد نیاز مدرسه حصار گفت: در سال جاری این اداره کل بیش از 350میلیون ریال برای این مدرسه هزینه کرد و آنچه لازم است انجام شود تا برای دانش آموزان مشکل ایجاد نکند، انجام شده است.
عسگر علی جوانبخت افزود: کل اعتبارات سالانه این اداره کل برای تعمیرات و بازسازی مدارس در حد سه میلیارد و 700میلیون ریال است که در تمام مناطق چهارده گانه آموزش و پرورش هزینه شده است.
وی اضافه کرد: با این مبالغ ناچار باید آنچه نیازهای فوری مناطق را برطرف می کند انجام دهیم و در مدرسه حصار و حتی روستای دهنج در نزدیکی آن، تعمیرات خوبی داشته ایم.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین در خصوص استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس نیز گفت:در سال جاری اعتبارات استانداردسازی سامانه گرمایشی تخصیص نیافته و به محض تزریق اعتبارات به ترتیب و با اولویت مدارس روستایی اقدام لازم انجام خواهد شد.
جوانبخت گفت: هم اکنون نیز سامانه گرمایشی این مدارس بخاری کاربراتوری است که استانداردهای لازم را دارند.
طارم سفلی به مرکزیت شهر سیردان یکی از بخش‌های شهرستان قزوین است که 15هزار و 800 نفر جمعیت دارد.
دبیرستان شبانه روزی پسرانه روستای حصار پس از پنج سال تعطیلی در سال تحصیلی جدید با 30دانش آموز فعالیت خود را آغاز می کند.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.