به گزارش روابط عمومی استانداری قزوین، قدرت الله مهدیخانی روز شنبه به مناسبت دهم شهریورماه، سالروز وقوع زلزله دلخراش سال 41 شهرستان بویین زهرا گفت: با گذشت بیش از 55 سال از وقوع آن حادثه مهیب و کشته شدن بیش از 30 هزار نفر و بی خانمان شدن جمع کثیری از هموطنانمان، هنوز سنگینی بار مصیبت بر دوش بازماندگان این واقعه تلخ احساس می شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که وقوع زلزله های منجیل، بم، آوج و آبگرم و نیز کرمانشاه برگ های تیره و غم انگیزی را در تاریخ این کشور رقم زده است که شاید نتوان عمق درد و رنج را در هیچ یک به درستی نشان داد، اما سوال اینجاست، چرا زمین لرزه که یک رخداد طبیعی و گاهی نیز مفید می باشد تا این حد موجب آسیب و پیامدهای جبران ناپذیر بوده و چرا بشر با تمام تجربیات خود هنوز در برابر این رخداد، ناتوان مانده است؟
مهدیخانی ادامه داد: با نگاهی به روند توسعه کشورهای پیشرفته می توان به وضوح دریافت که شدت تاثیر پذیری آنها از بلایای طبیعی، به خصوص زمین لرزه، روند نزولی داشته و تلفات و خسارت های ناشی از آن در این کشورها به شدت کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: رشد آگاهی عمومی به کمک آموزش های همگانی در تمام سطوح، از خردسال گرفته تا کهنسالان به عنوان در کشوری مانند ژاپن که سالانه چندین هزار زلزله کوچک و بزرگ در آن به وقوع می پیوندد، حتی در خانه سالمندان نیز آموزش های پناهگیری به آنان ارائه می شود.
مهدیخانی خاطرنشان کرد: آموزش های پیشگیرانه در کشور ما متاسفانه به صورت محدود و تنها در سطوح دبستان و دبیرستان ارائه می شود.
این مسئول، رعایت اصول دقیق ساخت و ساز در اجرای انواع سازه و تعهد به انجام تمام قوانین مهندسی ساختمان تحت هر شرایطی را از جمله راهکارهای پیشگیرانه برشمرد و گفت: متاسفانه این موضوع در بسیاری از سازه هایی که در کشور ما، و حتی قزوین ساخته می شود رعایت نشده و گاهی اوقات نیز جدی گرفته نمی شود.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین افزود: براساس نظریه دانشمندان زمین شناس، با توجه به موقعیت خاص زمین ساختی، پهنه سرزمین ایران تحت فشارهای بسیار عظیمی قرار دارد که ظرفیت لرزه خیزی آن را به شدت بالا برده و این وضعیت تا میلیون ها سال بعد نیز ادامه خواهد داشت.
مهدیخانی در پایان اضافه کرد: بهتر است با عزم و اراده جدی در تمام سطوح، ازمسئولان بلند پایه گرفته تا مردم کوچه و بازار، با توسعه فرهنگ مقابله و پیشگیری، آموزش های همگانی، نظارت و اجرای سازه های مستحکم، رعایت حریم ها و قوانین ساخت و ساز از تکرار فجایع دلخراش و جبران ناپذیر جلوگیری کنیم.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.