با نزدیک شدن به عید سعید فطر، دفاتر مراجع عظام تقلید مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال 1403 را اعلام کردند.

به گزارش جماران؛ با نزدیک شدن به عید سعید فطر در سال 1403، دفاتر مراجع عظام تقلید  مبلغ زکات فطره و کفاره روزه امسال را اعلام کردند:

 

 

نظر امام خمینی(س) بر اساس رساله عملیه ایشان است

امام خمینی (س)

کفاره روزه

مساله 1660ـ‌‌ کسی که کفارۀ روزۀ رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد‌‎ ‎‌کند یا به دستوری که در مسالۀ بعد گفته می شود دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را‌ سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند‌‎ ‎‌اینها بدهد، و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که می تواند به فقرا طعام‌‎ ‎‌بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگرچه مثلاً یک مرتبه بگوید‌‎ ‎‌استغفرالله ‌‌و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را‌‎ ‎‌بدهد.‌

‌‌مساله 1661ـ‌‌ کسی که می خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ رمضان را بگیرد، باید سی و‌‎ ‎‌یک روز آن را پی در پی بگیرد و اگر بقیۀ آن پی در پی نباشد اشکال ندارد.‌

‌‌مساله 1662ـ‌‌ کسی که می خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ رمضان را بگیرد، نباید‌‎ ‎‌موقعی شروع کند که در بین سی و یک روز، روزی باشد که مانند عید قربان، روزۀ آن‌‎ ‎‌حرام است.‌

زکات فطره

‌‌مساله 1991ـ‌‌ کسی که موقع غروبِ شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و‌‎ ‎‌فقیر و بندۀ کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر‌‎ ‎‌نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت‌‎ ‎‌و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است.‌

‌‌مساله 1992ـ‌‌ کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسبی هم ندارد‌‎ ‎‌که بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند فقیر است و دادن زکات فطره بر او‌‎ ‎‌واجب نیست.‌

‌‌مساله 1993ـ‌‌ انسان باید فطرۀ کسانی را که در غروب شب عید فطر نان خور او‌‎ ‎‌حساب می شوند بدهد؛ کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج‌‎ ‎‌آنان بر او واجب باشد یا نه، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.‌

‌‌مساله 1994ـ‌‌ اگر کسی را که نان خور او است و در شهر دیگر است وکیل کند که‌‎ ‎‌از مال او فطرۀ خود را بدهد، چنانچه اطمینان داشته باشد که فطره را می دهد، لازم‌‎ ‎‌نیست خودش فطرۀ او را بدهد.‌

‎‌مساله 1995ـ‌‌ فطرۀ مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت‌‎ ‎‌صاحبخانه وارد شده و نان خور او حساب می شود بر او واجب است.‌

‌‌مساله 1996ـ‌‌ فطرۀ مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر بدون رضایت‌‎ ‎‌صاحبخانه وارد می شود و مدتی نزد او می ماند واجب است، و همچنین است فطرۀ‌‎ ‎‌کسی که انسان را مجبور کرده اند که خرجی او را بدهد.‌

‌‌مساله 1997ـ‌‌ فطرۀ مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد می شود، بر‌‎ ‎‌صاحبخانه واجب نیست، اگرچه پیش از غروب او را دعوت کرده باشد و در خانۀ او‌‎ ‎‌هم افطار کند.‌

 

 

آیت الله العظمی سید علی خامنه ای

دفتر رهبر معظم انقلاب میزان فطریه سال 1445 هجری قمری را به شرح زیر اعلام کرده است:

میزان فطریه قیمت گندم برای هر نفر 65 هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر 180 هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است.

همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شده، به این شرح است:

یک سال نماز قضا: هشت میلیون تومان

یک ماه روزه: چهار میلیون تومان

کفاره یک روز روزه عمد: 960 هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

کفاره یک روز روزه عذر: 16 هزار تومان (شانزده هزار تومان)

حداقل فطریه هر نفر: 65 هزار تومان (گندم)

کفاره عهد برای هر مورد (اطعام 60 فقیر): 960 هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام 10 فقیر): 160 هزار تومان (یکصد و شصت هزار تومان)

یک دوره ختم قرآن: یک میلیون تومان

قربانی: نه میلیون تومان

عقیقه: نه میلیون تومان

 

آیت الله العظمی سیستانی

 

دفتر آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال ۱۴۰۳ هجری شمسی / ۱۴۴۵ (هجری قمری) را اعلام کرد.

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی  صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.

 

آیت الله العظمی وحید خراسانی

دفتر آیت الله وحیدخراسانی میزان زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ٧٠ هزار تومان اعلام کرد.

دفتر آیت الله وحیدخراسانی اعلام کرد: پیرو سؤالات مکرر مؤمنین  مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١٤٤٥ براساس اعلام دفتر این مرجع تقلید به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها از طعام های متعارف در محل است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر ایشان زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ٧٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سوال می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۷۴۰۶۱۱ تماس حاصل نمایند.

 

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه

 شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم به حساب گندم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...)  یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد. 

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند. 

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 80 هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم)  و مبلغ 20هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

 

 

دفتر مرحوم آیت‌الله العظمی علوی گرگانی

مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای گندم، حداقل ۶۵ هزار تومان و بر مبنای برنج بر اساس برنج مصرفی خانوار است و حد متوسط آن ۱۵۰ هزار تومان است.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، ۳ کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت شود.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بر اساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت و پنج هزار تومان (۶۵٠.٠٠٠ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان (١.٨٠٠.٠٠٠ ریال)  است. 

کفاره روزه غیر عمد مبلغ شانزده هزار تومان (١۶٠.٠٠٠ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ نهصد و شصت هزار تومان (٩.۶٠٠.٠٠٠ ریال) است.

 

میزان فطریه و کفاره اعلامی دفتر آیت‌الله العظمی محفوظی 

 

میزان فطریه و کفاره اعلامی دفتر آیت‌الله العظمی محفوظی

 

دفتر مرحوم آیت الله العظمی یوسف صانعی

با توجه به فتوای حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج که امروزه جزء قوت غالب مردم است و پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار کفایت می کند، بنابراین با توجه استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر مرحوم آیت الله العظمی صانعی(ره)  میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال 1403 به شرح ذیل است.

فطریه بـرای هـر نـفر بـه قیمت گـنـدم

مبلغ :  000 65تومان  

(شصت و پنج هزارتومان) 

فطریه بـرای هـر نـفر بـه قیمت بـرنـج ایرانی 

مبلغ: 000 250 تومان 

(دویست و پنجاه هزار تومان)    

فطریه بـرای هـر نـفر بـه قیمت بـرنـج خارجی 

مبلغ: 135000 تومان 

(یکصد و سی،و پنج هزار تومان)    

کفاره غیر عمد بـرای هـر روز                           

مبلغ: 000 15تومان  

(پانزده هزار تومان)

کفاره عمد بـرای هـر روز                            

مبلغ: 900000 تومان

(نه صد هزار تومان )

 

آیت‌الله العظمی نوری همدانی

آیت‌الله العظمی نوری همدانی مبلغ زکات فطره برای هر فرد را به ازای قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و به ازای قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد.

همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰هزار تومان می‌باشد.

 

آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی

به اطلاع مؤمنین می رساند؛ مبلغ فطریه امسال از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی، هفتاد هزار تومان (70.000 تومان) بابت سه کیلوگرم گندم برای هر نفر اعلام شد.

لازم به ذکر است با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف باید به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه گردد.

همچنین کفاره روزه غیر عمد مبلغ  هجده هزار تومان (18.000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود و کفاره در صورتی واجب است که شخص نتواند تا یکسال قضای روزه را بجا بیاورد. 

 

 

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.