سال گذشته به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان سلسله یادداشت هایی از حجت الاسلام و المسلمین حسین مستوفی با موضوع «شرح دعای 44 صحیفه سجادیه(ع)» منتشر کردیم. امسال نیز بنا داریم در همین ایام «شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه(ع)» را داشته باشیم.

پایگاه خبری جماران: در ادامه بخش سوم مجموعه یادداشت های شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه(ع) را می خوانید:

«سُبْحَانَهُ مَا أَعْجَبَ مَا دَبَّرَ فِی أَمْرِکَ وَ أَلْطَفَ مَا صَنَعَ فِی شَأْنِکَ جَعَلَکَ مِفْتَاحَ شَهْرٍ حَادِثٍ لِأَمْرٍ حَادِثٍ»

«پاک و منزه است او، چه شگفت است آنچه در کار تو تدبیر کرده، و چه لطیف هنری   درباره تو به کار برده است، تو را کلید ماه نو برای کار نو و جدید قرار داده است.»

در این قسمت دو مطلب بیان شده است، یکی اظهار شگفتی در مورد آنچه در ساختمان و تدبیر ماه انجام شده است، که فهم و درک آن نیاز به مطالعه پیرامون ساختمان این سیاره و چگونگی حرکت و فهم و دریافت تأثیر آن در نظام هستی دارد که مطالعه کتاب‌های هیأت می‌تواند به طالبانش اطلاعاتی بدهد.

و مطلب دوم، تنزیه حق است، و این حکایت دارد آنچه ما از امور عالم در می‌یابیم، حتی برترین درک و فهم ما از آن، و آن را به حق نسبت می‌دهیم، در حد دریافت و درک ماست، و حق نه تنها در ذات و صفات خویش، بلکه در افعال و لطایف آفرینش برتر از آن است که ما بتوانیم آن را دریابیم و به حق نسبت بدهیم.

و آخرین نکته‌ای که در آن است، نو شدن عالم به نو شدن ماه است، و این نیز خود توجه به استمرار فیض و تدبیر حق تعالی و نو بودن هر فیض و تدبیر است، و در حالی که به ظاهر تکرار به نظر می‌رسد، ولی در حقیقت تکرار نیست، بلکه هر ماهی فیضی جدید و اتفاقی جدید است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.