سال گذشته به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان سلسله یادداشت هایی از حجت الاسلام و المسلمین حسین مستوفی با موضوع «شرح دعای 44 صحیفه سجادیه(ع)» منتشر کردیم. امسال نیز بنا داریم در همین ایام این موضوع را ادامه دهیم.

پایگاه خبری جماران: در ادامه بخش بیست و ششم مجموعه یادداشت های شرح دعای چهل و چهار صحیفه سجادیه(ع) را می خوانید:

 

«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، فى کُلِّ وَقْتٍ وَ کُلِّ اَوانٍ، وَ عَلى‌ کُلِّ حالٍ عَدَدَ ما صَلَّیْتَ عَلى‌ مَنْ صَلَّیْتَ عَلَیْهِ، وَ اَضْعافَ ذلِکَ کُلِّهِ بِالْاَضْعافِ الَّتى لا یُحْصیها غَیْرُکَ، اِنَّکَ فَعّالٌ لِما تُرید»

«بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست، در هر وقت و هر زمان، و در هر حالى، به اندازه درودى که به هر کس دیگر فرستاده‌اى، و چند برابر آن درودها که احدى را قدرت بر شمردن آن نباشد، همانا آنچه را تو بخواهى انجام مى‌دهى.»

 

حضرت سید الساجدین صلوات الله علیه دعا را با صلوات به پایان می برد، آن هم صلواتی که در توانایی هیچ کس جز خداوند نباشد.

چند نکته در باره صلوات

۱_«صلوات» از صلی(ناقص یابی) گرفته شده است، «صلّی، با تشدید لام» باب تفعیل آن است.

صلوات را به دعا، تعظیم، رحمت و برکت معنا کرده اند. (صحاح اللغه)

صاحب التحقیق می نویسد: اصل آن به معنای ثنای جمیل است، چه به صورت تحیت که دعا برای حیات و زندگی است یا به صورت دعاهای دیگر و چه به صورت خبر باشد و چه انشاء، و چه این صلوات از خدا باشد و چه فرشتگان و انسان. (التحقیق، ج۶، ص ۲۷۳)

۲_ در آیه ۵۶ سوره احزاب آمده است: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»؛ در این آیه پس از بیان فعل حق و فرشتگان حق نسبت به نبی اکرم، به اهل ایمان فرمان داده می شود که در این کار خدایی همراه آنها شوند، آنها هم در زمره ثناگویان و مادحان و دعا کنندگان بر نبی قرار گیرند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «الصلاة من الله عز و جل رحمة، و من الملائکة تزکیة و من الناس دعاء؛ صلوات از خدا رحمت و از فرشتگان تزکیه و از مردم دعاست.» (تفسیر برهان، ج۴، ص ۸۸)

در دیگر روایات و سخنان نیز مشابه همین آمده است.

۴_ در چگونگی صلوات فرستادن روایات متعددی آمده است که در آنها دستور داده شده است که در صلوات بر پیغمبر باید آل او را داخل کرد و رسول خدا صلی الله علیه و آله از صلوات ابتر، یعنی بدون آل نهی کردند. همچنین در روایات آمده است که بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم و تعابیر دیگری مانند آن. (نگاه کنید به تفسیر برهان، ج۴، ص ۴۸۸_۴۹۱ و دیگر کتاب های حدیث و تفسیر)

و می دانیم از واجبات نماز در تشهد فرستادن صلوات بر پیغمبر همراه آل اوست.

۵_ در فواید صلوات و ثواب آن مطالب فراوانی آمده است از آنها: دعا محجوب است از آسمان تا صلوات فرستاده شود (تفسیر برهان، ج۴، ص ۴۸۹) یا ثواب صلوات خروج از گناهان و آمرزش آنهاست، و یا صلوات سبب رحمت و قرب برای انسان است،و یا صلوات در میزان اعمال از همه چیز سنگین تر است. (همان، صص ۴۸۹_۴۹۰)

۶_سفارش به ذکر صلوات و فراوانی آن و فرستادن صلوات در هر حال حتی در نماز با شنیدن نام رسول الله (ص) (به تفسیر برهان رجوع کنید) چنانکه در آخر همین دعا ذکر صلوات در هر زمان و مکان آمده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.