در اختتامه جشنواره ار و یادگار اشرف بروجرد و حجت الاسلام علی کمساری به سخنرانی پرداختند که در زیر می آید.

اختتامه جشنواره شعر  یارو یادگار عصر امروز در سالن قلم کتابخانه ملی برگزارشد و در آن از برگزیده شدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی: همه ابعاد وجودی امام باید شناخته و شناسانده شود.

به گزارش جماران ، اشرف بروجردی در ابتدای این مراسم گفت: خوش آمد می گویم به همه مهمانانی که به خاطر امام و یادگار ایشان در این محفل گرد آمده اند تا خوشه چین معرفت امام از منظر شعر و شاعری باشند به بازخوانی اندیشه امام بپردازند.

وی ادامه داد: امیدوارم این مراسم طلیعه ای باشد برای این که در آینده ما شاهد این باشیم که ابعاد وجودی حضرت امام در حوزه های فرهنگی و ادبی بتواند خودش را نشان دهد.

رئیس کتابخانه ملی ابراز داشت: معمولاً هر کس از منظر خود و شناخت خودش به امام می پردازد. به دلیل این که این شخصیت بزرگوار دارای  ابعاد متعددی بودند. به همین خاطر کمتر می شود همه این ابعاد را در یک معنا قالب بندی کرد.شاید گذشت ایام بتواند این موضوع را برای ما بیشتر تبعیین کند.

و افزود: تا قبل از این که آن شعر معروف امام یعنی شعر «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم»، از زبان امام شنیده شود، کمتر کسی فکر می کرد که امام از چنین روحیه لطیفی برخوردار باشد. آنچه که جامعه را به این سمت و سو سوق داد که باید به شخصیت امام(س) از منظرهای مختلف پرداخت، همین طلیعه(جرقه) بود برای این که بدانیم شناخت حقیقت و بازگو کردن آن از زبان امام می تواند در قالب هنری  می تواند متجلی شود.

بروجردی خاطرنشان کرد: شعر این خاصیت را دارد و می تواند این حلقه اتصال باشد. لطافت های روحی و ذهن های پویایی که شعرا دارند، می تواند از رفتارهای دیگران تصویری ایجاد کند و این تصور سکویی باشد برای تعامل و تامل بیشتر.

وی ابراز داشت: در جهان شاید بیشتر شخصیتی مانند امام را به عنوان چهره ای سیاسی بشناسند و کمتر با ابعاد دیگر شخصیت ایشان آشنا باشند، اما جامعه ما این را تجربه کرد که امام دارای ابعاد ذی وجوهی است که دامنه اش به حوزه شعر و شاعری و حوزه معرفت شناسی می رسد، و چه بسا این ابعاد به بعد سیاسی ایشان غلبه دارد.

بروجردی تاکید کرد: شاید به همین دلیل بود که امام ایامی را داشتند که ترجیح می دادند با خودشان خلوت کنند، از نمونه ها ی این دوران می توان به ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد که امام در این دوران کمتر ملاقات و دید و بازدیدی را قبول می کردند و دوست داشتند تنها باشند.اگر به سخنرانی های بعد از ماه رمضان امام دقیق بنگریم می بینیم که از چه عمق معرفتی برخوردار است، این معرفت می تواند گنجینه ای باشد برای شعرا تا آن را در قالب شعر به جامعه عرضه کنند.

وی همچنین با بیان این که زمان زیادی نیاز است تا ما بتوانیم همه ابعاد شخصیتی امام را بشناسیم و در آن تدبری داشته باشیم، گفت: تا حاصل آن تدبر و تامل بتواند یک معرفت نوینی را در ذهن ما بروز و ظهور دهد که می تواند نقشه راه جمهوری اسلامی ایران برای آیندگان باشد.

مشاور رئیس جمهور اظهارداشت: بنابراین شخصیت امام و یادگار بزرگوارشان می تواند ناظر بر عشق و محبتی باشد که امام نسبت به امتشان داشتند. امام مردم را دوست داشتند و از این رابطه دوستی با مردم لذت می بردند و دلشان می خواست که برای تعالی جامعه و برای رشد بشریت کاری بکنند. این روح لطیف در مقاطعی از زندگیشان در قالب شعر متجلی شده است.

وی ادامه داد: این خدمت به انسان ها می تواند مبنای قرار بگیرد برای هر سیاست مداری و برای هر کسی که جمهوری اسلامی را می خواهد هدایت کند. چرا که همه دغدغه امام آینده جامعه اسلامی و این سرزمین بود. و این که بالاخره جامعه اسلامی چگونه می توانند تحقق پیدا کند یا مدیران ارشد جامعه اسلامی چگونه می توانند چهره ای از اسلام عرضه کند که بتواند معرف باورهای دینی باشد.

 

معاون فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر  آثار امام خمینی (س): علی کمساری: نمی خواهیم جشنواره ای توصیفی و ستایشی برگزار کنیم

 

و همچنین در این مراسم علی کمساری معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر  آثار امام خمینی (س)، ضمن خیر مقدم به کلیه میهمانان به ویژه شعرای جوان، گفت: امروز تقریبا از همه استان های کشور نمایندگانی را در این همایش داریم. 

وی ادامه داد: امسال در حالی جشنواره دهم یار و یادگار را برگزار می کنیم شاهد رشد کیفی و کمی جشنواره نسبت به سال های گذشته هستیم. سال های ابتدایی جشنواره رونقی داشته، سال های میانی؛ دوران نسبتا کم فروغی بوده ولی طی چند سال گذشته مجدداً دوران رونق و فروغ این جشنواره آغاز شده است. 

حجت الاسلام کمساری اظهار داشت: جشنواره یار و یادگار در سه سال اخیر به صورت کاملاً تخصصی برگزار شده است؛ به این معنا که تنها به مقوله شعر پرداخته ایم و سراغ دیگر مضامین ادبی نرفته ایم. موضوع جشنواره هم وصف حضرت امام و البته اندیشه و گفتمان امام است، هر چند که قصد ما از این جشنواره برگزاری همایشی توصیفی و ستایشی نیست بلکه به توصیه یادگار حضرت امام این جشنواره به سمت مراسمی پویا و اجتماعی حرکت کرده است. به عبارتی جشنواره ای که به گفتمان امام بپردازد. 

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خاطرنشان کرد: هم در سال گذشته و هم امسال شاهد ارسال آثار اجتماعی با رویکرد نقادانه بوده ایم که مورد توجه قرار گرفته است، بدیهی است پرداختن به این موضوع لازمه خارج شدن از حالت تشریفاتی جشنواره است. 

کمساری تاکید کرد: اگر در موسسه تنظیم و نشر آثار امام به مقوله های شعر، موسیقی، داستان و سینما می پردازیم به معنای ورود تخصصی به این عرصه های هنری نیست بلکه همه اینها زبانی برای ترویج اندیشه های امام هستند. البته در همین حد هم معتقدیم این کارها باید به صورت کاملا کارشناسانه انجام شود.

 

دبیر جشنواره یار و یادگار: هدف از برگزاری این مراسم احیای روحیه نقد و پرسشگری است

عبدالجبار کاکایی نیز در اختتامیه دهمین جشنواره یار و یادگار  که شب گذشته در محل کتابخانه ملی برگزار شد، یاد مرحوم سید احمد خمینی را گرامی داشت و به بیان خاطره ای پرداخت: نخستین دیداری که با ایشان داشتم همراه با مطایبه ای از جانب ایشان بود.

به گزارش خبرنگار جماران ، دبیر دهمین جشنواره شعر یار و یادگار ادامه داد: در آن زمان 25 ساله و مسئول واحد ادبیات در موسسه بودم که جمع آوری اشعار مربوط به حضرت امام را برعهده داشت. در آن زمان  شعری از محمد علی بهمنی به دست من رسیده بود و حاج احمد آقا از من خواستند شعری درباره امام بخوانم که من این شعر را خواندم:

 زنده‌تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؛

مرگمان باد و مباد آن که تو را گریه کنیم

کاکایی با بیان اینکه به مرحوم حاج احمد آقا گفتم شاعر این شعر جناب بهمنی است و بنده نیستم، ادامه داد: ایشان در پاسخ گفتند«عجب». شما شاعر ها یکدیگر را قبول دارید چون ما آخوندها یکدیگر را قبول نداریم.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره زنده نگاه داشتن یاد امام نیست،تاکید کرد: هدف اصلی، زنده نگه داشتن گفتمانی است که حضرت امام در پی آن بود. گفتمانی که متاسفانه امروز به دلیل وجود و فراگیری گفتمان افراطی مورد بی توجهی قرار گرفته و از بین رفته است.

دبیر جشنواره یار و یادگار افزود: امیدوارم این گفتمان متعالی که امام (ره) در جامعه بنیان گذاشته است؛ احیا شود  و شعر هم از آبشخور آن بهره ببرد.

کاکایی با اشاره به بخشی از جزئیات برگزاری این جشنواره، گفت: تلاش این بوده است که روحیه پرسش گری و نقد در فضای شعر و ادبیات کشور احیا شود. چراکه تلاش امام این بوده است که این منش را در جامعه ایجاد کند و ما و شما نیز باید به احیای توجه کنیم.   

 

برگزیدگان دهمین جشنواره یار و یادگار معرفی شدند. 

 

به گزارش خبرنگار جماران ، در اختتامیه دهمین جشنواره  یارو یادگار که شب گذشته؛ چهارشنبه 29 شهریور  در محل کتابخانه ملی برگزار شد؛ از برگزیرگان و شرکت کنندگان در این مراسم تقدیر و از مجموعه اشعار جشنواره تقدیر شد. 

اسماعیل محمدپور، احسان محمدی، معین رضوانی، امیر بختیاری، پیام جهانگیری، امید خسروی، نیلوفر شاطری، ایوب شیخی زاده، علیرضا نوری، حسین شکربیگی، سید مجید موسوی، مجتبی چترایی و الهام علومی برگزیدگان این دوره از جشنواره هستند. 

علاوه بر این، از میلاد حبیبی، لیلا مهذب، محمد مقتدایی راد، علی فردوسی، فاطمه سلیمان پور، نازنین مریم انبارلو، محمد زارعی، آرش پورعلیزاده، زهرا وفا و سارا پورعبدالله نیز تقدیر شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.