حضرت امام خمینی (س) عالم دین، فیلسوف، اندیشمند سیاسی و جامعه شناسی است که به بهترین وجه، عقلانیت دینی را در عرصه های فردی و اجتماعی متبلور ساخت و جلوه ای جدید از کارکردهای دین بر مبنای عقلانیت و توانمندی آن در تاریخ اسلام و عرصه جهانی نمودار ساخت.

کتاب «عقلانیت دینی در حوزه رفتار اخلاقی از نگاه امام خمینی» به قلم معصومه صابری توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) به چاپ رسید.

به گزارش جماران، این کتاب 256 صفحه ای در چهار بخش منتشر شده که هر بخش شامل سه فصل است. چاپ اول چاپ اول این کتاب را مؤسسه چاپ و نشر عروج در شمارگان یک هزار نسخه منتشر کرده است.

در مقدمه ای که نویسنده این کتاب بر آن نوشته آمده است: «عقلانیت دینی با عدم اکتفا به عقل ابزاری، حقایق ماورای عالم طبیعت را پذیرفته و تنها به اتکای انسان در حیات خود به عقل عرفی بسنده نمی کند؛ بلکه با اعتماد به وحی و شرع مبتنی بر عدم جدایی عقلانیت و ارزش، انسان محوری سکولار، توجه به منافع و سود سرای آخرت است.

در واقع عقلانیت دینی در پرتو هدایت و تربیت های دینی، به چنان تفکر و بینش بالنده ای رسیده که میدان دادن به نفس اماره و برآوردن همه خواسته ها و انتظارات کنترل نشده و تعدیل نگشته را نه تنها نشانه خردورزی، تمدن و ترقی نمی داند؛ بلکه بدترین نوع جهالت، اسارت و بردگی و دور شدن از شرافت و کرامت انسانی می شمارد.

در راستای پاسخ به مسائل مطرح در مورد «تعامل و ترابط عقل و دین» و به طور دقیق تر «عقلانیت دینی» در اندیشه اسلام حقیقی و بینش شیعی، لازم است به بررسی جایگاه و ارزش آن از دیدگاه عالمی شیعی از دوران معاصر بپردازیم.

حضرت امام خمینی (س) عالم دین، فیلسوف، اندیشمند سیاسی و جامعه شناسی است که به بهترین وجه، عقلانیت دینی را در عرصه های فردی و اجتماعی متبلور ساخت و جلوه ای جدید از کارکردهای دین بر مبنای عقلانیت و توانمندی آن در تاریخ اسلام و عرصه جهانی نمودار ساخت. مبانی معرفتی حضرت امام خمینی (س)، معرف و مبین جایگاه اندیشه فلسفی به دین، اساس و پایه نظریه پردازی و تفسیر هستی، روش و رویکردی و اساسی در حصول معرفت و شناخت، و بیانگر نوع نگاه به انسان است. نگاه امام به انسان، نگاهی خلیفة اللهی است و این جایگاه عظیم و تمایز وی از سایر مخلوقات، فقط به سبب عقل و ارزشمندی آن حاصل آمده است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.