گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مدیر عامل "عروج چاپ" در گفت و گو با جماران عنوان کرد:

عرضه استفتائات ده جلدی امام در نمایشگاه کتاب تهران/ استقبال گسترده مردم از آثار قلمی حضرت امام(س) ادامه دارد

غفاری:کتاب های چهل حدیث و دیوان اشعار امام از پرتیراژترین آثار امام خمینی(س) هستند.

مؤسسه چاپ و نشر عروج با هدف اولیه و ذاتی چاپ، انتشار، بازرگانی و توزیع کتاب های حضرت امام خمینی (س) و آثار درباره ایشان در سال 72 تاسیس شد.

حمید غفاری ، مدیر عامل "عروج چاپ" در گفت و گو با جماران ضمن بیان این مطلب، افزود: این وظیفه در طول سال های حیات عروج ادامه یافته و آثاری که در معاونت های مختلف مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ، پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی و نیز دفتر نمایندگی قم تولید می شود، از طریق مدیریت انتشارات به این مرکز برای کارهای سخت افزاری از قبیل لیتوگرافی، چاپ، صحافی، توزیع و تبلیغ تحویل داده می شود.

وی طبقه بندی آثار منتشرشده به وسیله این مجموعه را تقسیم بندی فرهنگی در سه سطح دانست و گفت: این تقسیم بندی سه لایه بنیادی، تخصصی و عمومی را در بر می گیرد که لایه اول و بنیادی آن به مسائل اساسی مثل معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و غیره می پردازد و درواقع درباره بنیان های مسأله گفت و گو می کند. فرهنگ تخصصی که واسطی بین فرهنگ بنیادی و عمومی است، درگیر مسائل حرفه ای و تخصصی است که امام مطرح کرده است مانند حکومت، نقش مردم در حکومت و جامعه، سیاست؛ و لایه سوم هم که به سطح فرهنگ عمومی بر می گردد، کتابهایش باید به گونه ای تنظیم شود که برای اکثریت جامعه، روان و قابل ادراک باشد چون این قشر از جامعه است که درباره مسائلی مانند خانواده و تربیت کودک، مفاهیم اخلاقی و... به آن روی می آورد بنابراین دفتر نمایندگی قم با توجه به لایه سوم فرهنگی به تولید کتاب هایی با محتوای سعادت چیست، عدالت چیست، نفاق چیست و...در قطع رقعی و صفحات کم پرداخت و مفاهیم موجود در آن از سادگی ای برخوردار است که طیف وسیعی از جامعه از گروه سنی نوجوان تا سالمند را در برمی گیرد و این کتابها تا کنون به 35 عنوان رسیده اند.

غفاری به استقبال گسترده مخاطبان از آثار ارائه شده در نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: درباره استقبال از آثار قلمی امام (س) از جمله کتاب ولایت فقیه، دیوان اشعار، شرح جنود عقل و جهل، آداب الصلوه و... نمی توان تفاوتی قائل شد، چرا که همه آثار آن حضرت چه مباحث فقهی، چه کلامی و چه تفسیری با استقبال بسیار خوبی مواجه می شود و به همین سبب مردم به تناسب علایق و نیازهای فرهنگی خود از آثار خریداری می کنند؛ همچنین کتابهای مفاهیم اخلاقی، خاطراتی که درباره امام نوشته می شود یا زندگی نامه امام مانند کتاب حدیث بیداری بسیار خوب مورد استقبال قرار می گیرد. کتاب هایی که به زبان روانتر نوشته می شود مانند کتابچه هایی که نظر امام درباره قرآن، سیره نبوی و ائمه معصومین (ع) را در برگرفته نیز بسیار مورد پذیرش است.

مدیر عامل موسسه عروج با بر شمردن کتاب های چهل حدیث و دیوان اشعار امام به عنوان پرتیراژترین آثار امام خمینی(س)، درباره تعداد چاپ کتابهای مختلف این موسسه افزود: از ابتدای کار این مجموعه، چهل حدیث با 59 مرتبه، دیوان اشعار 61 مرتبه و آداب الصلوه نیز با 22 مرتبه چاپ در اختیار علاقه مندان آن حضرت قرار گرفته اند. 

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) انجام داده در هر سه سطح فرهنگی عنوان شده، آثاری به چاپ می رسد بدین شکل که با راه اندازی سمینارهای تخصصی و حضور علما و اساتید دانشگاه ها و طرح مباحث بنیادی، زمینه برای شکل گیری آثار در این سطح فراهم می شود که این خود، زمینه ساز فعالیت های علمی و پژوهشی در دانشگاه ها و حوزه های ماست؛ بنابراین مؤسسه با توجه به حساسیتی که در هر سه سطح وجود دارد، برنامه ریزی خود را به گونه ای تنظیم و تدوین کرده است که بتواند در همه سطوح پاسخگوی مخاطب باشد.

غفاری به دسته بندی عناوین چاپی کتاب های عروج پرداخت و افزود: کتاب هایی که با عنوان "تبیان" به چاپ می رسد، دارای تقسیم بندی موضوعی بوده که این، کار را برای پژوهشگران و اشخاصی که قصد تحقیق و نوشتن مقاله یا رساله ای را دارند، آسان می کند بدین ترتیب که موضوع های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... که از حساسیت خاصی نیز برخوردارند تبیین شده و همه مطالبی را که امام در این حوزه ها بیان فرموده اند و در صحیفه امام و آثار قلمی آمده، یکجا گردآوری کرده و در یک مجلد ارائه می شود به عنوان مثال درباره موضوع نبوت یا سیمای معصومین (س) در نگاه امام، انتخابات و مجلس، زنان، جوانان و... مجلدی با همین عنوان موجود است.

مدیرعامل مؤسسه عروج، تقسیم بندی موضوعی کتاب ها را به گونه ای عنوان کرد که عموم جامعه را در برمی گیرد و جمع بندی آن را ناشی از پرسشهای مخاطبان در نمایشگاهها و موارد دیگری دانست که در خود موسسه تنظیم و نشر آثار امام در نظر گرفته می شود و بیان داشت: به عنوان مثال درمورد قرآن و تفسیر آن به این جمع بندی رسیدیم که همه آثار آن حضرت و مواردی را که دیگران با استفاده از آثار ایشان در این زمینه شرح و بسط داده اند در فصلی به چاپ برسانیم مانند کتاب تفسیر و شواهد قرآنی اثر حسین مستوفی، تفسیر قرآن مجید اثر محمد علی ایازی که در جایگاه تخصصی قرار دارد و مهجوریت قرآن از نگاه امام خمینی که در سطح فرهنگ عمومی قرار می گیرد؛ همچنین دسته دیگری از تقسیم بندی ها به وجود نبی مکرم اسلام (ص) برمی گردد که مانند قرآن همه کتاب هایی را که در این موضوع کار شده در برمی گیرد.

حمید غفاری

وی اضافه کرد: انتخابات موضوع مهم دیگری است که مورد توجه قرار می گیرد بنابراین نگاه امام به این مقوله در کتاب های مختلفی مانند کتاب «میزان رأی مردم است» که بسیار روشنگر و واضح هم برای حوزه تخصصی و هم حوزه عمومی راهگشایی می کند، به چاپ رسیده و مورد استقبال قرار گرفته است. کتاب های دیگری نیز که به نگاه جامعه شناسی امام پرداخته و بنیادهای فکری آن حضرت را در این زمینه بیان کرده مورد توجه است، مقوله های مختلفی مانند مردم، حکومت، اجتماع، اداره جامعه، نهادهای متشکله اجتماعی در این مبحث گنجانده شده است.

مدیر عامل مؤسسه عروج تعداد آثار تولیدی چاپی را 650 تا 700 عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر این تعداد 250 عنوان به 23 زبان خارجی ترجمه و چاپ شده است.

وی گفت: به سبب حساسیتی که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) نسبت به مقولات فرهنگی اندیشه حضرت امام دارد و اینکه باید صحیح و بدون خدشه به دست مردم برسد همه آثار در عروج چاپ، منتشر می شود و اینکه بعضی کتاب ها با آرم مؤسسه و بعضی با لوگوی عروج به چاپ می رسد، بستگی به سطح بندی کتاب ها دارد.

غفاری به نیازمندی سرمایه گذاری عظیم برای چاپ مجدد صحیفه امام اشاره کرد و افزود: از آنجایی که این مجموعه وزین به صورت کامل و جامع در 22 جلد تنظیم شده و به دو زبان فارسی و عربی به چاپ رسیده است، در اختیار عمده مراکز علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی قرار گرفته است و هنوز هم کسانی که مایل به خریداری این مجموعه هستند، با مراجعه به فروشگاه مرکزی عروج و هم 30 نمایندگی که در استان ها وظیفه توزیع انتشارات ما را بر عهده دارند، می توانند آن را تهیه کنند؛ همچنین برای فروش آثارمان در خارج از کشور نیز از طریق وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مراکزی که با خارج در ارتباط هستند، اقدام می کنیم. آستان قدس رضوی نیز کتاب ها را برای زائران خارجی ارائه می کند. فروش آن لاین و سایت عروج هم با دسترسی آسان قابل دسترس است.

مدیر عامل "عروج چاپ" همچنین با رد برخی شبهات در خصوص تفاوت در چاپ های مختلف صحیفه گفت: این موارد یا در ویرایش کلمات بوده یا استعلام هایی که در انتهای کتاب قرار گرفته وگرنه در شاکله هیچ تفاوتی ایجاد نشده است.

وی مرکز تولید محتوای آثار را  معاونت پژوهشی، معاونت بین الملل، معاونت فرهنگی، دفتر نمایندگی قم موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (س) و پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: اینها برای تولید از برنامه ریزی سالیانه برخوردارند به این صورت که مثلا قرار است امسال چه تعداد کتاب به چاپ برسد و بر همان اساس پیش می روند مانند سال 95 که برای 35 عنوان کتاب چاپ اول برنامه ریزی شد.   

غفاری از عرضه کتاب استفتائات امام در ده جلد برای نمایشگاه بین المللی کتاب اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: چاپ یا تجدید چاپ برخی از آثار امام به سیاست های کلان موسسه ربط دارد و ما نیز تابع همان سیاست ها هستیم.

وی وقوع رویدادهای مختلف و درگذشت یاران حضرت امام(س) مانند آیت الله هاشمی را در رجوع مردم به آثار منتشر شده تأثیر گذار دانست و افزود: از آنجایی که مردم امام را به عنوان معمار انقلاب قبول دارند و حساسیت ویژه ای به نگاه آن حضرت داشته و دارند بنابراین به یاران ایشان، کسانی که با آن حضرت زیستند و بحث هایی که درباره آنها شده است، حساسند و می گردند ببینند چکیده این مطالب چیست و در این ایام مردم سراغ این مباحث می آیند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.