با توجه به اثرگذاری تبلیغات انتخاباتی بر احساس جامعه؛ لازم است رفتار انتخاباتی به گونه ای مدیریت شود که از سیاه نمایی ها و تخریب یکدیگر خودداری کرده و نیز از از ریخت و پاش و هزینه های سرسام آور تبلیغاتی دوری کنند، چراکه این شکل تبلیغات انتخاباتی «احساس» جامعه را مخدوش می کند.

پایگاه خبری جماران: با اعلان فهرست نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هم اینک در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی به سر می بریم. انتخابات ها به عنوان یکی از مؤثرترین رخدادها بر فرهنگ سیاسی جامعه به شمار می روند و در این مقطع؛ رفتار انتخاباتی نامزدها، رسانه ها، احزاب و نخبگان و فعالان سیاسی و نیز مراجع فکری بر وضعیت احساس سیاسی جامعه سایه می اندازد.

 جامعه علاوه بر «جسم» از «احساس» هم برخوردار است و در فضای انتخاباتی؛ نحوه تبلیغات انتخاباتی – به عنوان بخشی مهم از رفتار انتخاباتی -  از سوی ستادهای انتخاباتی نامزدها، هوادران ایشان و از همه مهم تر؛ کاندیداهای محترم ریاست جمهوری بر  احساس جامعه اثر گذار است، بنابراین اگر دوره تبلیغات انتخاباتی را فرصتی مغتنم برای نقش آفرینی در ارتقای سطح اخلاق سیاسی جامعه بیانگارند؛ لازم است این رفتار در شأن داوطلب پست ریاست جمهوری کشور بزرگ و تاریخی ایران اسلامی و مردم غیور، نجیب، محترم و عزیزمان باشد، به گونه ای که به خلق احساس امید، نشاط و سرزندگی و پاکی و راستی و درستی در مردم نجیب انجامیده و با در پیش گرفتن رویکردی خاص از رفتار تبلیغاتی، به حاکمیت عقلانیت و انتخاب آگاهانه و آزادانه از سوی مردم شرافتمند کمک کنند.

با توجه به اثرگذاری تبلیغات انتخاباتی بر احساس جامعه؛ لازم است رفتار انتخاباتی به گونه ای مدیریت شود که از سیاه نمایی ها و تخریب یکدیگر خودداری کرده و نیز از از ریخت و پاش و هزینه های سرسام آور تبلیغاتی دوری کنند، چراکه این شکل تبلیغات انتخاباتی «احساس» جامعه را مخدوش می کند.

نحوه تبلیغات هر کدام از نامزدها نشانه ای از باورها، ارزش ها و رویکرد ایشان در اداره دولت خواهد بود، بنابراین لازم است همگان در بررسی رفتار انتخاباتی نامزدها، به این مسأله توجهی درخور داشته باشند.

احزاب، نخبگان و فعالان سیاسی، در وضعیت آگاهی، شعور و بالندگی سیاسی و اجتماعی مردم نقش آفرین هستند، بنابراین لازم است با احساس مسوولیت اجتماعی و درک اهمیت و ضرورت موضوع «انتخاب»، کنش گری سیاسی خود را به گونه ای تدبیر کنند تا منزلت «اختیار» و «عقلانیت» مردم محترم  شمرده شود، به این صورت که بر اساس تأمین منافع ملی، ضمن ارایه آگاهی ها، تحلیل های و معیارهای برتر نامزد بهتر، به افزایش سطح شاخص هایی هم چون «تفکر و تأمل گرایی»، «شایسته سالاری»، «آینده نگری» و «وحدت و انسجام» و نیز «سرمایه اجتماعی» کمک کنند.

 

علی محمدی

 

رسانه ها از بسترهای ویژه در شکل گیری رفتار انتخاباتی مردم به شمار می آیند، بنابراین لازم است اصحاب رسانه  در سایه ارزش هایی هم چون اخلاق، عدالت، عقلانیت و نظم اجتماعی و دوری جستن از پرده دری، حرمت شکنی و جوسازی در ارتقای سطح عناصر فرهنگ سیاسی جامعه که شامل باورها، اخلاقیات، ارزش ها، هنجارها و رفتار و ادبیات سیاسی مردم است، سهیم شوند.

از مراجع فکری جامعه چنانچه تبحری در امور سیاسی ندارند، انتظار می رود با ارجاع مردم به متخصصان و کارشناسان مربوط، در حاکمیت عقلانیت و انتخابات آگاهانه و آزادانه جامعه نقش آفرینی می کنند.

در موضوع رفتار انتخاباتی در ارتباطات میان فردی شایسته است همه ما تلاش کنیم تا ضمن بالابردن آستانه شکیبایی و روحیه نقدپذیری، از تعصب و جزم گرایی و رفتارهای احساسی نادرست دوری گزیده و با رعایت مرزهای اخلاقی، ارتباطات میان فردی را فرصتی برای آموزش سیاسی بیانگاریم و به جای اصرار بر قانع کردن طرف مقابل، دلایل درستی نظر خود را بیان کنیم و البته نظرهای درست طرف مقابل را تأیید کنیم و مراقب باشیم تا خدایی نکرده گفتگوهای انتخاباتی ما با یکدیگر به کدورت منجر نشود.

از شایسته های فرهنگی رفتار انتخاباتی ما در انتخاب گزینه ها، آن است که تلاش کنیم تا فهم درستی از منافع ملی به دست آورده و با بالابردن سطح آگاهی و شناخت خود نسبت به وضعیت جامعه و نیز شناخت ویژگی های مؤثر نامزدها از منابع مختلف، انتخاب ما برای دستیابی به منافع ملی بر اساس شاخص و ویژگی هایی باشد که برای نامزد برتر درنظر گرفته ایم و در این مسیر از مشورت با کارشناسان و متخصصان امر بهره مند شویم.

در پایان این یادداشت «تخصص گرایی»، «اخلاق مداری»، «ارجحیت منافع ملی بر منافع گروهی و ...»، «عدالت پیشگی»، «قانون مندی» و «پای بندی به آرمان های انقلاب اسلامی» را به عنوان برخی از شاخص های فرهنگی نامزد برتر معرفی می شود.

به امید ایران اسلامی سربلند و سربلندتر

 

*کارشناس ارشد امور فرهنگی و استاد دانشگاه

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.