با مشارکت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رایزنی فرهنگی ایران در هندوستان، وبینار علمی-فرهنگی «مرثیه سرایی در ایران و هند» برگزار می شود.

به گزارش جماران؛ ​نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد از برگزاری وبینار علمی-فرهنگی «مرثیه سرایی در ایران و هند»، با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو خبر داد.

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از برگزاری وبینار علمی-فرهنگی «مرثیه سرایی در ایران و هند»، خبر داد و گفت: با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، وبینار علمی-فرهنگی «مرثیه سرایی در ایران و هند» روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه از ساعت ۱۵ الی ۱۸ برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: برگزاری وبینار از سوی محافل ادبی نهاد، با نگاهی علمی به مقوله شعر و ادب انجام می شود که پیش از این، کمتر در محافل ادبی مورد توجه قرار گرفته است. با محدودیت های ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا و در جهت تبدیل تهدید به فرصت، تلاش کرده ایم با برگزاری این وبینار از امکانات فضای مجازی در جهت هم اندیشی چهره های علمی و ادبی جهان اسلام بهره مند شویم.

وی با اشاره به آثار ارسال شده برای ارائه در این وبینار، گفت: آثاری از سوی استادان دانشگاه های لکنهو و بنارس از کشور هندوستان، آکادمی مطالعات ایرانی لندن و دانشگاه های کشور ارسال و پس از انجام فرایند داوری، تعدادی از این مقالات برای ارائه در وبینار انتخاب شد. آثار انتخابی عبارتند از:

«تحول گفتمانی مرثیه سرایی در ایران و هند» توسط دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران؛

«نگاهی به گنجینه الاسرار عمان سامانی» توسط دکتر احسان الله شکرالهی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو؛

«قالب ترکیب بند و سهم آن در مراثی عاشورایی» توسط دکتر علیرضا قزوه، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو؛

«هزار سال مراثی فارسی» توسط دکتر علی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو؛

«مرثیه در دوره قاجار» توسط دکتر احمد خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی؛

«سهم مکتب ادبی لکنهو در مرثیه سرایی» توسط دکتر عباس رضا نیر، رئیس گروه زبان و ادبیات اردو دانشگاه لکنهو؛

«معرفی مرثیه سرایان ناشناخته» توسط مهدی باقرخان، شاعر و پژوهشگر شهر جونپور؛

«سهم دبیر و میرانیس در مرثیه سرایی هند» توسط دکتر سید تقی عابدی، محقق هندوستانی مقیم کانادا؛

«تحلیل عرفانی غزل «کجایید ای شهیدان خدایی» مولانا» توسط حجت الاسلام دکتر سید سلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن؛

«تحلیل ترکیب بند محتشم کاشانی به زبان انگلیسی» توسط حجت الاسلام سید صدرالدین صفوی، از آکادمی مطالعات ایرانی لندن؛

«دوره های شعر عاشورایی در ادبیات فارسی؛ ویژگی ها و نام آوران» توسط دکتر غلامرضا کافی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز؛

«فرهنگ مراثی دهرمیندر نات» توسط دکتر فرزانه اعظم لطفی، استاد گروه زبان و ادبیات اردو دانشگاه تهران؛

«تاریخچه آغاز و رشد مرثیه سرایی در ایالت بیهار» توسط سلطان آزاد، نویسنده و محقق از ایالت بیهار هندوستان؛

«بازخوردهای فرهنگ شیعی و نماد عاشورا در دیپلماسی جمهوری اسلامی» توسط دکتر رضا سیمبر، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان؛

«سیر تطور تاریخی مرثیه» توسط دکتر محمود مقدس، استاد گروه معارف دانشگاه گیلان؛

«مرثیه سرایان غیر شیعه اهل بیت(ع)» توسط دکتر محمدعلی خزانه دارلو، استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه گیلان؛ 

و «عاشق حسین گویی نات امن و مرثیه سرایی اردو وی»، توسط دکتر کلیم اصغر از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی اسلامی دهلی نو.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تصریح کرد: گواهینامه شرکت در وبینار علمی-فرهنگی «مرثیه سرایی ایران و هند» از سوی رایزنی فرهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به ارائه دهندگان اثر در این برنامه، اعطا می شود. همچنین آثار برگزیده این وبینار در قالب کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.

وی در خاتمه اظهار داشت: محفل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از آذرماه ۹۸ آغاز به کار کرد و در حال حاضر محافل ادبی در ۳۱ استان کشور تحت مدیریت ۳۱ دبیر استانی که از چهره های برجسته ادبی هستند، در فضای مجازی به فعالیت می پردازند.

گفتنی است علاقه مندان برای شرکت در وبینار علمی - فرهنگی «مرثیه سرایی در ایران و هند» می توانند از این پیوند (https://www.skyroom.online/ch/tehranpl.ir/mahafel) استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.