برگزیدگان سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار که در بخش های مختلف شعر، ترانه، داستان و نثر ادبی و تحقیقی و بخش ویژه با موضوع بانوی انقلاب اسلامی توانسته اند حائز رتبه های برتر این دوره از جشنواره یار و یادگار شوند در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به بیان بخشی از اهدافد و انگیزه های خود پرداختند و همچنین ارزیابی خود را از نحوه اجرا و سطح جشنواره بیان کردند.

سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار ششم اسفندماه با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف در محل سالن سوره حوزه هنری به کار خود پایان داد. این جشنواره که در یادبود حجه الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی یادگار حضرت امام(س) برگزار می گردد در سومین دوره خود بخش ویژه ای را نیز با عنوان بانوی انقلاب اسلامی به یادبود همسر گرانقدر حضرت امام(س) اختصاص داده بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این جشنواره که با محورهای امام خمینی(س) حقیقت همیشه زنده تاریخ، انقلاب اسلامی فصل بیداری ملتها، مهر میهن، عشق ولایت و در بخش ویژه با محوریت بانوی انقلاب برگزار شد، 20 نفر در رشته های شعر، داستان کوتاه و بلند، نثر ادبی، نثر تحقیقی (مقاله) و ترانه برگزیده شدند. آن چه در پی می آید گفتگو با برگزیدگان این جشنواره است که به بیان بخشی از اهداف و انگیزه های خود پرداختند و همچنین ارزیابی خود را از نحوه اجرا و سطح جشنواره بیان کردند.
حسنا محمدزاده نفر اول شعر از استان اصفهان نیز هدف خود را از شرکت در جشنواره یار و یادگار این گونه بیان کرد:علاقه قلبی ام به حضرت امام خمینی باعث شده است تا در زمینه شناخت و معرفی شخصیت ایشان اشعاری را بسرایم و علاقه مند بودم که اشعارم به گوش مخاطبین برسد. جشنواره های این چنینی بهترین فرصت برای برقراری ارتباط با مخاطبین است.
وی در ارزیابی سطح جشنواره افزود: جشنواره نیز در سطح مناسبی برگزار شد. پیشنهاد دارم که برنامه های اینچنینی استمرار پیدا کنند و گسترده تر شوند چرا که این برنامه ها می تواند وسیله ای باشد برای آشکار کردن علاقه جوانان به حضرت امام و به تعمیق و گستردگی این عشق و علاقه کمک کند.
پروانه نجاتی نفر سوم بخش شعر با اثری با عنوان حلقه مهر به خبرنگار ما گفت: من معمولا در رابطه با اعتقاداتم شعر می گویم و شعری نیز که در رابطه با بانو خانم خدیجه ثقفی سرودم بلافاصله بعد از فوت ایشان اتفاق افتاد.
با توجه به این که زندگی کردن با فردی با اهمیت و دلمشغولی ها حضرت امام خمینی(س) به هر حال زندگی را به زوایای سختی می برد فکر می کنم خانم ثقفی کار بزرگی کرده اند و جامعه همان طور که مدیون حضرت امام هستند نه به همان اندازه اما تا حدودی مدیون خانم ثقفی نیز هست.
به طور کلی در زمینه شناخت ابعاد شخصیتی حضرت امام کار کمی صورت می گیرد و به یک کنگره نهادینه شده دائمی در رابطه با محورهای فکری و شخصیتی ایشان نیاز داریم که هر ساله برگزار شود و بنا به شرایط روز هم می تواند بخش ویژه ای به آن اضافه شود.
نجاتی ضمن اشاره به کمبود ادبیات در زمینه انقلاب اسلامی افزود: ما در واقع با شناخت امام و محورهای شخصیت ایشان می توانیم ویژگی های انقلاب اسلامی را بشناسیم و این نکته مهمی است چرا که متاسفانه به علت اینکه ادبیات پس از انقلاب خیلی سریع با ادبیات دفاع مقدس گره خورد ما در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی دچار کمبود هستیم و جریان ادبی انقلاب اسلامی نتوانست راهش را به طور جداگانه طی کند بنابراین خود این جریان ناشناخته مانده است و ما امروز شعر انقلاب خیلی کم داریم بنابراین شخصیت حضرت امام می تواند محوری باشد که در تازه کردن اندیشه ها و رویکرد ها و شناخت زوایای پنهان وجود ایشان در قالب چنین کنگره ای موثر باشد.
علی سلیمانی نفر دوم بخش ترانه با اثری به نام کسی توراهه از همدان به پایگاه جماران گفت: من در سالهای گذشته در قالب نمایشنامه و شعر و داستان همواره در زمینه شناخت شخصیت حضرت امام خمینی فعالیت داشته ام و هر جا نیز جشنواره و همایشی در این رابطه برگزار شده است برای معرفی این فعالیت ها و همچنین برای برقراری ارتباط با مخاطب اقدام به ارسال آثارم می کنم. انگیزه ام نیز زنده نگهداشتن آرمان ها و باورهای امام راحل و انقلاب اسلامی است. امسال جشنواره بسیار ارتقا پیدا کرده بود و در برخی از شاخه ها و زمینه های جدید گسترش پیدا کرد.امیدوارم در سال های آینده نیز زمینه های جدیدی به جشنواره اضافه شوند تا بتواند طیف مخاطبین ادبی بیشتری را پوشش دهد. افزایش زمینه های جشنواره کمک می کند تا این موضوع در بین بخش بیشتری از هنرمندان عمومیت پیدا کند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.