یکی از محیط هایی که اختلاف نظرات و آرا در آن وجود داشت و همه با هم به صورت مسالمت آمیز و خوب زندگی می کردند خانواده امام بود. آنها هریک اندیشه ای داشته و طرفدار یک سلیقه و گرایش سیاسی بودند . اگر راهپیمایی ای اعلام می شد برخی از افراد خانواده طرف یک دسته و برخی طرف دسته دیگر می رفتند و وقتی بر می گشتند خدمت امام می رسیدند و امام از هر دو طیف نظر می پرسیدند . به یاد دارم که بنی صدر و همچنین طرف آیت الله بهشتی اعلام راهپیمایی کرده بودند که هر دو دسته در خانواده امام حضور داشتند و وقتی بر می گشتیم ،امام جداگانه از همه درباره تعداد و تیپ آدم ها و شعارها نظرخواهی می کردند و همه به راحتی و به دور از تعصب، ابراز نظر می کردیم و در واقع امام از منابع مختلف کسب اطلاع می کردند و در نهایت هم خودشان نظری داشتند که آن را اعلام می کردند .

فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی گفت: شفاف سازی محیط خانواده و بیان دقیق و و اقع گرایانه و به دور از احساسات و همراه با صداقت مسائل نزد امام خمینی از ویژگی های بارز همسر حضرت امام بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبر ی جماران، دکتر فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی در سخنانی در اختتامیه سومین جشنواره ادبی یار و یادگار با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالگرد ارتحال یادگار امام و همچنبن ارتحال بانو خدیجه ثقفی ، عنوان کرد: در جمع هنرمندان از هنر سخن گفتن کار آسانی نیست ولی بر این باورم که اگر بپذیریم هنر کاشف زیبایی ها و بیانگر راز و رمزها و یا افشا کننده کمالات وجودی یک انسان است نتیجه می گیریم که هنری جاودانه است که با فطرت و روح انسانی و حقیقت آمیخته باشد و هنری که مطبوع و با حقیقت قرین باشد، جاودانه می شود.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی بانو قدس ایران گفت: ایشان شخصیتی بودند که کمالات خود را خوب شناخته بودند و آن را پرورش داده و به ظهور رسانده و شکوفا کردند به طوریکه در کنار پرتو درخشنده امام محو نشدند.

وی افزود: گرچه امام شخصیتی جهانی بودند اما در خانواده اگر تاثیر گذاری خانم ثقفی بیشتر نبود، ‌کمتر هم نبود.

طباطبایی با بیان اینکه استقلال رای بانو ثقفی زبانزد بود، گفت: ایشان صاحب اندیشه و در عین پیروی از حضرت امام مستقل بودند و این استقلال رای محیط بسیار مناسبی را برای رشد ایشان و خانواده فراهم کرده بود.

وی شفاف سازی محیط خانوارده را از مشخصه های ایشان دانست و گفت: در حال حاضر بحث شفاف سازی جامعه و محیط خانواده مطرح می شود و مسئولان فرهنگی باید برای شفاف سازی جامعه تلاش کنند چرا که در چنین جامعه ای تصمیم گیری ها درست و به جا انجام می شود و این مهم باعت طرح و تبیین بهتر مشکلات موجود و در نتیجه حل آسان تر آنها می شود.

وی افزود: همسر حضرت امام این هنر را داشتند و از آغاز زندگی زناشویی محیط خانواده را شفاف کردند و بر اساس قدرت درک و فهم و تحلیل درستی که داشتند، اطلاعات درستی را در اختیار امام می گذاشتند که این مساله در محیط خانواده تربیت خانواده، تعامل با سایر خانواده ها، تعامل با شهروندان در حد توانشان بود که در این باره دقت وتیزهوشی داشتند.

طباطبایی با اشاره به دقت نظر خاص همسر حضرت امام و تیزهوشی و واقع نگری دقیق ایشان، اظهار کرد: ایشان مسائل را به صورت دقیق و و اقع گرایانه و به دور از احساسات با صداقت در گفتار نزد امام عنوان و تبیین می کردند و در عین صداقت در گفتار می گفتند که این برداشت من از این جریان و واقعه است.

وی با تاکید بر اینکه این نوع شفاف سازی هنرمندانه خانم در خانواده امام ، ثمرات بسیار خوبی به همراه داشت، عنوان کرد: قصد تعریف ندارم، گرچه شاید این مهم نیز به حق و وظیفه من باشد اما در کل منظورم این است که از این همایش ها درس بگیریم و بدانیم که ثمرات این چنین خانواده ها بسیار زیاد است و فرزندان خوبی در چنین محیطی پرورش می یابند.

وی گفت: در چنین محیطی و جامعه ای است که فرزندان اعتماد به نفس می بایند، مساله ای که خود شاهد آن بوده ام. در حقیقت اگر جامعه ای نیز چنین شود افراد آن اعتماد به نفس و آزادی رای و قدرت ابراز عقیده پیدا می کنند و در این تعامل اندیش هاست که جوامع شکوفا می شوند و در حال حاضر جامعه ما نیازمند این مهم است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در چنین خانواده ای که خانم امام آن را هنرمندانه پی ریزی کردند، درعین اعتماد به نفس و استقلال رای ، اختلاف نظر هم وجود داشت و الزما همه یک چیز را نمی پسندیدند و سلیقه ها مختلف بود و همه یاد گرفته بودند که چگونه در کنار هم آزادانه زندگی و ابراز عقیده کنند و حرف مخالف را بشنوند.

همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی در ادامه با بیان اینکه من زمانی وارد این خانواده شدم که حضرت امام در تبعید به سر می بردند، به دوران زندگی در نجف و قبل و بعد از انقلاب همراه با این خانواده اشاره کرد و گفت: در همه این زمان ها مشکلات سیاسی و اختلاف عقاید همیشه وجود داشت و طبیعتا اعضای خانواده امام هم هرکدام یک نظری داشتند و هرکدام طرفدار یک گروهی بودند و خیلی آزادانه با یکدیگر در حضور امام و همسرشان بحث می کردیم و من اعتراف می کنم که خانم امام نقش بسیار مهمی در این باره داشتند .

وی افزود: گاهی شاهد حضور افرادی بودیم که بسیار تند مدافع یک اندیشه ومنتقد فردی دیگر بودند که خانم با مدیریت درست بحث را هدایت می کردند و هرکس می توانست انتقادش را بیان کند و ایشان هم یاد می دادند که از روی تعصب سخن نگویید و عقیده تان را چگونه بارور کنید و از آن دفاع کنید و ضرورتی نیست که کسی عقیده دیگری را بپذیرد ولی باید این تحمل را داشته باشید که حرف مخالف را هم بشنوید .

طباطبایی با اشاره به شرایط بعد از انقلاب، اظهار کرد: یکی از محیط هایی که اختلاف نظرات و آرا در آن وجود داشت و همه با هم به صورت مسالمت آمیز و خوب زندگی می کردند خانواده امام بودند. آنها هریک اندیشه ای داشته و طرفدار یک گرایش سیاسی بودند . اگر راهپیمایی ای اعلام می شد برخی از افراد خانواده طرف یک دسته و برخی طرف دسته دیگر می رفتند و وقتی بر می گشتند خدمت امام می رسیدند و امام از هر دو طیف نظر می پرسیدند .

وی افزود: به یاد دارم که بنی صدر و همچنین طرف آیت الله بهشتی اعلام راهپیمایی کرده بودند که هر دو دسته در خانواده امام حضور داشتند و وقتی بر می گشتیم ،امام جداگانه از همه درباره تعداد و تیپ آدم ها و شعارها نظرخواهی می کردند و همه به راحتی و به دور از تعصب، ابراز نظر می کردیم و در واقع امام از منابع مختلف کسب اطلاع می کردند و در نهایت هم خودشان نظری داشتند که آن را اعلام می کردند .

به گفته وی، این مهم از ثمرات مدیریت خانم حضرت امام بود که توانستند با واقع گرایی و شفاف سازی و یاد دادن استقلال رای، فرزندان خود را اینگونه تربیت کنند تا مسائل مرتبط را به خوبی فهمیده و تحلیل کنند .

طباطبایی عنوان کرد: وقتی مسائل به خوبی تبیین شود، مدیر خانه و جامعه بهتر می تواند مسائل را حل کند.

گفتنی است،همسر مرحوم حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی در خاتمه بخشی از قصیده ای از حضرت امام در مدح ولی عص(عج) را نیز قرائت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.