پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سومین همایش کارگاهی - هنری مهر گشایش یافت

تصویرگری هنرمندان در فضای معنوی حسینیه جماران

مراسم افتتاحیه سومین همایش کارگاهی - هنری مهر صبح چهارشنبه 22/8/87 با حضور اساتید و دانشجویان دانشکده های هنر سراسر کشور در حسینیه جماران آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه سومین همایش کارگاهی - هنری مهر صبح چهارشنبه 22/8/87 با حضور اساتید و دانشجویان دانشکده های هنر سراسر کشور در حسینیه جماران آغاز به کار کرد.
به گزارش واحد خبر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در این مراسم غلامحسین کریمی دونا قائم مقام معاونت هنری این موسسه در سخنان کوتاهی، به ارائه گزارشی از شکل گیری همایش دوسالانه مهر پرداخت و گفت: معاونت هنری موسسه در طول سالهای فعالیت خود علاوه بر گردآوری آثار سمعی، بصری و هنری به تولید فیلم، آثار ادبی، فعالیت کودکان و نوجوانان و ارائه برنامه های مختلف در حوزه هنرهای تجمسمی پرداخته است که همایش کارگاهی مهر از آن جمله است.
قائم مقام معاونت هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه ابعاد وجودی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در بعد سیاسی و اجتماعی شناخته شده تر از ابعاد عرفانی و هنری است، گفت : ضرورت تامین و تعمیق بیشتر آثار هنری و ارتقاء کیفیت این آثار و همچنین شناخت عمیقتر موضوعات پیرامون امام و انقلاب اسلامی شورای هنرهای تجسمی موسسه را بر آن داشت که در قالب همایش های کارگاهی به این مهم بپردازد.
وی با بیان اینکه آثار تولیدی و گردآوری شده در گنجینه مهر، موزه امام خمینی(ره) نگهداری می شوند، اظهار داشت: نخستین دوسالانه همایش کارگاهی _ هنری مهر در سال 83 و دومین دوره آن در سال 85 با کیفیت و کمیت مطلوبی در نگارستان امام خمینی در اصفهان برگزار شد که به خلق بالغ بر 30 اثر هنری ارزشمند منجر شد.
در این مراسم همچنین دکتر مرتضی حیدری دبیر این همایش در سخنانی با بیان اینکه مهتری و مهربانی امام خمینی بخاطر عبودیت ایشان بود ، اظهار داشت: امام فرمودند" هنر یعنی دمیدن روح تعهد در انسانها". ایشان در سیره و رفتار خود عبد بودن را به کمال نشان داد.
وی به توصیف جایگاه هنر از دیدگاههای مختلف پرداخت و گفت: آدامز عکاس معروف آمریکایی که هرگز دوربین را از روی چهره امام بر نمی گرداند می گوید تمامی هنر بیان یک چیز واحد است و آن ارتباط روحی انسان با انسانهای دیگر و با هستی.
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت : هنر و ادراک زیبایی امری روحی است. انسان با جسم خود زیبایی را تماشا می کند اما ادارک معنایی با روح است. روح است که زیبایی را تامین می کند.
حیدری افزود: کارلیچ شاعر رمانتیک انگلیسی در مورد خیال می گوید خیال سرچشمه فیاض تصویرگری در صورت هنری است. هنرمند بدون قوه خیال نمی تواند کار خلاقی بکند. تخیل عامل وحدت بخش عالم روحی یک انسان با انسانهای دیگر و نیز وصل عالم انسان با طبیعت و مهمتر از همه وحدت بخش انسان با جهان درون خود است.
دبیر همایش کارگاهی _ هنری مهر ادامه داد : در این همایش 3 روزه هنرمندان با تکیه بر خیال و منظر هنری خود از حضرت امام و سیره شریف و کنش، و منش و سلوک ایشان به خلق آثار هنری خواهند پرداخت. ما امروز ، فردا و پس فردا شاهد خیال پردازی های هنری هنرمندان در فضای معنوی حسینیه جماران خواهیم بود.
وی افزود: در این کارگاه خواهیم دید که چگونه از طریق خیال می شود ارتباط روحی را با پیرامون برقرار کرد. ما سیره، اندیشه و شخصیت امام را در تخیل هنرمندان شاهد خواهیم بود.
دکتر حیدری در ادامه خطاب به هنرمندان شرکت کننده در این همایش گفت: تقاضا می کنیم با آزادی کامل و با بهره ای که از باطن روشن خود دارید و با مدد از قوه خیال خودتان آزادانه چیزی را تصویر کنید که شایسته هست.
وی تاکید کرد: در این همایش قرار نیست کسی به کسی سفارشی بدهد هنرمندان آزادند به روش های مختلف هنری ساده، انتزاعی و یا به هر شکلی که مایل هستند آنچه را که می پسندند و حاصل معرفت خودشان هست، تصویرگری کنند.
گفتنی است، سومین همایش کارگاهی هنری_ مهر با حضور هنرمندانی از دانشگاههای سراسر کشور از امروز به مدت 3 روز در حسینیه جماران برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.