دبیر اجرایی سینما انقلاب:

«سینما انقلاب» خود را در مقابل «جشنواره فیلم فجر» نمی داند

دبیر اجرایی سینما انقلاب با بیان اینکه "ما هیچ وقت خودمان را در مقابل جشنواره فیلم فجر نمی‌دانیم"، گفت: جشنواره فجر رویکردهایی داشته و یک محیط هیجانی خوبی ایجاد می‌کند ولی بحث‌های نظری در آن جایی ندارد، این خلأ احساس می‌شد و ما در جایزه ققنوس سعی کردیم این خلا را برطرف و در کنار آن باشیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نشست خبری هفتمین هماندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس که قرار است از ۲۰ ام تا ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شود، صبح امروز ۹ بهمن‌ در تالار شهید آوینی حوزه هنری با حضور دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره برگزار شد.

محمد کوچک دبیر اجرایی سینما انقلاب در ابتدای نشست بیان کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره این است که بتوانیم تولیدات هنری را به یک اثر هنری تبدیل کنیم و راهکار آن هم کنار هم قرار گرفتن هنرمند و اندیشمند است.

او ادامه داد: جشنواره فجر رویکردهایی داشته و یک محیط هیجانی خوبی ایجاد می‌کند ولی بحث‌های نظری در آن جایی ندارد. این خلأ احساس می‌شد و ما هیچ وقت خودمان را در مقابل جشنواره فیلم فجر نمی‌دانیم بلکه در کنار آن هستیم. امسال هم سال متفاوتی برای جشنواره خواهد بود به خاطر آثار معرفی شده در جشنواره و حضور افرادی چون پرویز شیخ‌طادی، احمدرضا معتمدی، بهرام توکلی و ابراهیم حاتمی‌کیا می‌تواند اتفاق جدیدی رقم بخورد.

دبیر اجرایی سینما انقلاب اضافه کرد: سال گذشته جایزه ققنوس توجه ویژه‌ای به انیمیشن داشت که در فجر مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود اما برگزیده ققنوس ششم شد، امسال هم انیمیشن سینمایی «فیلشاه» را داریم که به نظر کار خوبی می‌آید.

کوچک با اشاره به اینکه به سبک سال گذشته در جشنواره ققنوس گفتمان حاکم است، بیان کرد: در این دوره فضای اندیشه‌ای و فکری به نام سینما عدالت اجتماعی داریم که شاخصه‌های مختلفی دارد و می‌خواهیم فضای اندیشه‌ای و فکری، نوع تولیدات و فضای مدیریتی و حواشی مرتبط با آن را بررسی کنیم و سینمای فعلی را با نگاه سینمای عدالت اجتماعی بررسی کنیم و به فیلم‌هایی جایزه خواهیم داد که مصادیق عدالت اجتماعی داشته باشند.

او اضافه کرد: امسال محافل هم اندیشی از ۲۰ تا ۲۵ بهمن‌ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد و در تلاش هستیم بین ۱۵ تا ۱۸ کار از جشنواره فجر را اکران کنیم که روزی دو الی سه فیلم خواهد بود و سپس محافل هم اندیشی با حضور افرادی چون حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی، مجید شاه‌حسینی، رضا غلامی، وحید جلیلی همچنین صاحبان اثر و فیلمنامه‌نویسان برگزار خواهد شد.

کوچک با بیان اینکه هیأت داوران سه دسته هنرمندان، رسانه و اهالی اندیشه هستند، گفت: امسال هفت نفر شامل مجید شاه‌حسینی، نصرالله پژمان‌فر، نادر طالب‌زاده، شهریار بهرامی، جمال شورجه، سیدمحمد حسینی و سیدناصر هاشم‌زاده اعضای هیأت داوران این جشنواره هستند.

او در پایان صحبت‌هایش به دو اتفاق جدید در این دوره اشاره کرد و گفت: ما همکاری با خانه نوجوان چکاوک خواهیم داشت و جلسات گفت‌وگویی با نوجوانان برگزار خواهد شد. همچنین برخی طلاب حوزه بین‌الملل که در داخل کشور در حال تحصیل هستند نیز فیلم‌ها را مشاهده و نظرات خودشان را بیان می‌کنند.

در ادامه این نشست روح‌الله رجبی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره با بیان اینکه ما تفاوت کوچکی با فجر داریم، گفت: ما به جشنواره فجر یک نقد کوچک داریم که به نظر می‌رسد جای بحث عقلانیت در فجر خالی است و تنها فعالیت آن‌ها گاهی چند جلسه نقد است ولی باید جایی برای طرح مباحث هم بوجود بیاید.

او ادامه داد:‌هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه ققنوس به عقلانیت کشاندن فجر است. نگاه‌مان این نیست که تأثیری بر هیأت داوران و داوری بگذاریم زیرا فکر می‌کنیم فجر در جای دیگری رقم می‌خورد و خیلی احساس نمی‌شود که با این جشنواره اتفاق خاصی در سینمای ایران رقم بخورد. همان طور که خیلی از فیلم‌ها نخواستند و یا نتوانستند خودشان را به این جشنواره برسانند.

رجبی بیان کرد: شاید جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده است که این جشنواره کفایت نمی‌کند و باید در کنارش جشنواره‌های دیگر هم وجود داشته باشند. گویی مرکزیت‌اش را مقداری از دست داده است و شاید اگر به عقلانیت کشانده می‌شد در کنار محیط هیجانی‌اش تأثیر بیشتری می‌گذاشت. به نظر می‌رسد یک فضای غلبه با هیجان و سلفی با هنرمندان بوجود آمده و شاید به همین دلیل بعضی فیلمسازها میلی به فجر پیدا نمی‌کنند.

او درباره سینمای عدالت اجتماعی که امروزه در سینمای ایران گسترده شده است، اظهار کرد:‌ ما می‌خواهیم نظری داشته باشیم و برخی تولیدات را به این سمت بکشانیم که در مقابل سینمای سیاه‌نمای اجتماعی است که میلی به قهرمان ندارد و منتقد است. ما می‌گوییم این نوع نگاه کردن خوب نیست و باید روزنه‌های امید را هم در سینمای عدالت اجتماعی نشان دهیم.

رجبی اضافه کرد: هر کدام از مشکلات اجتماعی عللی دارند که باید در سینما باز و مطرح شوند. سینمای عدالت اجتماعی امیدوارانه است و به دنبال علل مصائب می‌گردد و اگر سینما قهرمان داشته باشد، جذاب است. ما می‌خواهیم در یک فضای شاد و راحت به گفت‌وگو بنشینیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره از اجرای یک برنامه تلویزیونی هم خبر داد و گفت: یک برنامه تلویزیونی از ۱۲ بهمن به مدت ۱۵ شب از شبکه چهار و از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به نام «ققنوس» ‌پخش خواهد شد که این برنامه زنده در ابتدا در خود پردیس ملت و بعد از پایان فجر هم در حوزه هنری ادامه پیدا می‌کند. اجرای این برنامه را اکبر نبوی بر عهده دارد و در چند قسمت به گفت‌وگو با کارگردانان و عوامل فیلم‌ها می‌پردازد.

او با بیان اینکه اگر جشنواره فجر دچار ضعف شود به ما هم منتقل خواهد شد، گفت: ما به نحوی کمک کننده و مکمل فجر هستیم بنابراین اگر اتفاقی برای آن بیفتد برای ما هم خواهد افتاد. ممکن است سال آینده شرایطی به وجود بیاید که جایزه ققنوس زمانش تغییر کند و فراخوان فیلم بدهد. امسال هم رایزنی‌هایی داشتیم تا بتوانیم فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور نداشتند در جایزه ققنوس اکران شوند ولی به خاطر مشکل اجرایی و هیأت انتخاب الان نمی‌توانم اسامی این فیلم‌ها را اعلام کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید