کشف چرخ ریسندگی دوره ساسانیان در شمال عراق

تیمی از باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای سوخته‌ یک چرخ ریسندگی متعلق به دوره ساسانیان، تقریبا 1500 سال پیش، در سایت باستان‌شناسی سلیمانیه در شمال عراق شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، درک ویک، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «هدف اصلی از این حفاری‌، تکمیل تاریخچه باستانی سرامیک‌های این منطقه است. درک روند پیشرفت سرامیک‌ها، یکی از هدف‌های طولانی مدت محققان در دشت شهریسور، دشت مرزی میان بین‌النهرین با دو منطقه فرهنگ باستانی در شمال عراق و غرب ایران، بوده است».

به گفته تیم تحقیقاتی، سایت باستان‌شناسی سلیمانیه بهترین مکان برای مطالعه روند پیشرفت سرامیک‌هاست.

ویک در ادامه افزود: «با وجود این که سایت سلیمانیه کوچک است اما تپه‌ بلندی دارد که ما مجموعه کاملی از قطعات سرامیک‌ را در آنجا پیدا کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که این تپه طی هزاره سوم قبل از میلاد مسیح، دوره اسلامی، قابل سکونت بوده است».

گوشه‌ای از اتاق که بقایای چرخ ریسندگی ساسانی بین دیوار (قسمت بالایی) و شش آجر گلی دیده می‌شود

با این حال تیم باستان‌شناسی انتظار نداشت که بقایای سوخته یک دستگاه ریسندگی متعلق به دوران ساسانیان، قرن چهارم تا ششم میلادی، را پیدا کنند. به گفته باستان‌شناسان، جنس این چرخ ریسندگی از سفال بوده است.

ویک در این باره گفت: «علاوه بر بقایای سوخته، تعداد زیادی پوشش مومی، احتمالا از رول‌های پارچه، پیدا شده است که نشان می‌دهد تولید پارچه در مقیاس بالا در این مکان صورت می‌گرفته است»

همچنین وی افزود: «همچنین دیوارهای سنگی و محکم یک تراس از دوره امپراتوری آشوری نو، قرن نهم تا هفتم قبل از میلاد مسیح، کشف شده است که نشان می‌دهد کارهای ساخت‌وساز بزرگی در این منطقه در حال انجام بوده است. ممکن است که این اماکن سکونی مرمت شده باشد تا در مجددا هزاره اول قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار بگیرند».

 

دیدگاه تان را بنویسید