محمود عزیزی: کاش فرهنگ را اصلاح کنیم

مهرداد رایانی مخصوص مجری کارشناس بخش تئاتر «چشم شب روشن» شنبه شب میزبان محمود عزیزی برای ارزیابی شرایط تئاتر معاصر بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عزیزی در ابتدای بحث گفت: «اگر به صورت مطلق بگوییم وضعیت بد یا خوب است غلو کرده ایم. ما نیاز به برنامه ریزی داریم، ما امکانات بی نظیری داریم و دانشجویان بسیار اما برنامه نداریم. بیش از 300 مکان در اختیار شهرداری تهران است که می تواند به درد دانشجویان بخورد و روح این مکان ها می تواند تجلی ساز یک نگاه پویا و فعال باشد. اما متاسفانه اغلب استفاده درست از آنها نمی شود.»

او افزود: «من فکر می کنم بسیاری از مشکلات ما به سیاستگذاری ها برمی گردد. ما همیشه هنرمندان را محکوم میکنیم که چرا این کتاب، چرا این فیلم، چرا این نمایش؟ اما فراموش می کنیم کارگزاران فرهنگی هستند که این خط و خطوط را می دهند. »
این استاد دانشکده هنرهای نمایشی تصریح کرد: «نمی فهمم چرا وقتی دولت عوض می شود و وزیر جدید می آید، چرا بدنه وزارتخانه ها متحول می شود؟ چرا نمی گذاریم برنامه ها ادامه پیدا کند؟ ما 40 سال است درگیر این مشکل هستیم. »
بازیگر سریال «ستایش» ادامه داد: «دولت موظف است برای بخش عمومی جامعه برنامه ریزی کند. تصمیم می گیرند که فلان تعداد دانشجو برای رشته تئاتر پذیرش شوند اما این موضوع در نظر گرفته نمی شود که این افراد بعد از فارغ التحصیلی که ثروت ملی هستند باید فضای فرهنگی برای کار داشته باشند.»

عزیزی تأکید کرد: «باید کارشناسانی باشند که در زمان ورود جوانان ما به دبیرستان ارزیابی و سمت و سو دهی داشته باشند تا ما نظارت داشته باشیم که چه تعداد هنرمند، مهندس یا دکتر قرار است در آینده از دانشگاه ها فارغ التحصیل شوند. ما کارخانه های عدیده و جاده هایی درست می کنیم اما ای کاش قبل از گلکاری خیابانها، فرهنگ را اصلاح کنیم!»

او ادامه داد: «ما به اندازه کافی امکانات داریم اما توزیع آنها درست نیست. ما هیچ جایی در دنیا نداریم که دولت سرمایه گذاری برای هنر نکند. مشاغل هنر، مشاغل فصلی است. ما در دوران بیکاری مان کجای کار هستیم؟ تامین اجتماعی داریم؟ همه این بداخلاقی ها جمع می شود و جایی خود را نشان می دهد.»

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: «در سبد خانوار ما اینقدری نیست که 70 هزار تومان بدهد تئاتر ببیند یا با هزینه 200 هزار تومان به کنسرت برود. مثلا درباره هنرهای تجسمی دولت باید تابلوها و آثار هنری را خریداری و در مکانهای عمومی نصب کند تا همه ببینند. متاسفانه چارچوب هنر در قانون جمهوری اسلامی گم است، اگر قانون داشتیم تامین اجتماعی یا وزارت کار موظف به پاسخگویی بود.»

عزیزی افزود: «بحث من حقوق بگیری نیست، بحثم تامین اجتماعی است تا هنرمندان مجبور به گدایی از این طرف و آن طرف و صندوق هنرمندان و غیره نشوند. اکنون ما از اهداف مملکتی که بنیان نهضتش مسائل فرهنگی بوده است دور هستیم. اگر من به عنوان کارگر فصلی تامین باشم دو ماهی که در سال بیکار هستم تن به هر پیشنهادی نمی دهم و وضعیت فرهنگ هم بهبود پیدا می کند.»

او یادآور شد: «ما در بخش فعالیت های فرهنگی هنری تاثیرگذار که روح جامعه با آنها جلا پیدا می کند و به آرامش می رسد، سرمایه گذاری نکرده ایم. چند متر به فضای نمایشی ما از طریق دولت رسیده است؟ اگر این فرهنگسراهای بی هویتی را که خیلی هایشان به درد هیچ فعالیتی نمی خورد ندید بگیریم که دیگر هیچ...»

بازیگر «لیلی با من است» تصریح کرد: «هسته هایی هستند که امکانات وسیعی از دولت می گیرند اما خروجی ندارند. چرا ما باید کسی را که دبیر جشنواره فیلم بوده بعد از دو سال برمی داریم؟! مگر او از بنگلادش آمده؟ خب اگر کارش ایراد دارد اصلاحش کنیم. اینگونه وقتی فرد بعدی هم که می آید فقط دنبال بیلان کاری است و به فکر خلاقیت و نوآوری نیست. ما سبداوقات فراغت عموم مردم را فراموش کرده ایم.»

عزیزی با اشاره به مباحث مطرح شده در مناظره ریاست جمهوری تأکید کرد: «شما اگر بخواهید نگاه کنید آن 4 درصدی ها هم رادیکال 4 هستند. چند درصد جامعه ما می توانند 200 هزار تومان بدهند و در سالن موسیقی بنشینند؟ مسئولیت این به دولت برمیگردد و اگر این موضوع را جبران نکند، باید پاسخگوی فاجعه ای که پیش می آید باشد. »

او تصریح کرد: «وظیفه ما این است که این مسائل را مطرح کنیم. ما خیلی داریم شبنامه ای فکر می کنیم و این به نفع هیچکسی نیست. نه نظام، نه هنرمند و نه مردم. این مسائل باید گفته شود. اصلا می شود از همین امکانات موجود به شکل بهتری استفاده کرد. مادرهایی را دیده ایم که آورده پدر آنقدری نبوده اما فضایی فراهم کرده که همه اعضای خانواده بهره ببرند، سیر بشوند و لذت ببرند. ولی ما امکانات بسیاری داریم که از آنها بهره نمی بریم.»

بازیگر «بادیگارد» در پایان گفت: «ما الگوهایمان را نابود کرده ایم و جریان گلخانه ای راه انداخته ایم که فقط ستاره بیرون می دهیم. اگر همینطور ادامه دهیم فقط 80 میلیون ستاره خواهیم داشت! اما کجا می خواهیم برای اینها خروجی تعیین کنیم؟»

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

 

دیدگاه تان را بنویسید