تازه ترین خبرها از ارگ جهان‌نمای اصفهان

هفته گذشته جمعی از کسبه و سرمایه‌گذاران ارگ جهان‌نما در اعتراض به اقدامات شهرداری اصفهان و خلف‌وعده‌های 10 ساله در قبال ارگ جهان‌نما، مقابل اتاق شهردار اصفهان تجمع کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: برج جهان‌نمای اصفهان که با ارتفاع 50 متر حدود 17 سال پیش در فاصله 700 متری و در منظر میدان تاریخی فرهنگی ثبت جهانی‌شده نقش جهان ساخته شد، از همان ابتدا مخالفت میراث‌دوستان و کارشناسان سازمان یونسکو را به دنبال داشت. ساخت این برج 14 طبقه موجب شد تا موضوع قرارگرفتن میدان نقش جهان در فهرست «میراث در خطر» یونسکو برای نخستین‌بار در سال 80 مطرح شود. کارشناسان یونسکو در بازدید از وضع آثار ثبت جهانی‌شده ایران به‌ویژه میدان نقش‌جهان و برج جهان‌نما، علت مخالفت خود با این سازه را مخدوش‌شدن حریم منظری میدان ثبت جهانی‌شده نقش جهان اصفهان به‌دلیل ارتفاع بلند برج جهان‌نما اعلام کردند و با بیان اینکه میدان نقش جهان را نمی‌توان منفرد و مجزا از اطراف آن در نظر گرفت، خواستار تعدیل ارتفاع آن شدند. ارگ جهان‌نمای اصفهان سازه‌ای است با الهام از معماری دوره سلجوقی که درست رو‌به‌روی شهرداری مرکزی اصفهان و با اندکی خطا روی پایه‌های یک ارگ قدیمی به همین نام بنا شده است.

برای ساخت این پروژه تجاری، شهرداری اصفهان در سال 1375 اقدام به تخریب بافت تاریخی حوالی میدان امام حسین (دروازه دولت)، کارگاه‌های نقره‌کوبی و نقره‌سازی و به‌ویژه کاروانسرای تحدید که در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، کرد. در سال 1380 برای نخستین‌بار قرار‌گیری این پروژه در حریم بصری میدان نقش جهان توسط یونسکو مطرح شد و خطر حذف میدان نقش جهان از فهرست میراث جهانی کار را به جایی رساند که رئیس‌جمهوری وقت در رابطه با آن شخصا وارد عمل شد. درنهایت در سال‌های 1384 تا 1389 طبقات بالایی این برج اداری- تجاری تخریب شد اما از آن تاریخ، این پروژه با آنکه هنوز تکمیل نشده اما در حال کار است. گرچه در رابطه با این پروژه و اقدامات غیرقانونی شهرداری صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود اما چیزی که امروز چالش‌آفرین شده، عدم تحقق وعده‌های شهرداری اصفهان است.

ارگ جهان‌نما هنوز پایان کار ندارد

امیر ایزدی، رئیس هیأت‌مدیره ارگ جهان‌نما در رابطه با این موضوع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 12 سال پیش هرکدام از این کسبه به نوعی سرمایه‌ای را به سختی جمع کرده‌اند، چیزی در حدود چندصد میلیون را در ارگ عظیم جهان‌نما که قرار بود «چنین و چنان» باشد با اعتماد به آقایان «شهرداریچی» هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. او ادامه داد: شاید باورکردنی نباشد که ارگ جهان‌نما هنوز بعد از گذشت 11 سال که در آن کاربری وجود دارد و رسما افتتاح شده است، هنوز پایان کار ندارد و همین فعالیت‌هایی که در آن وجود دارد، طبق قوانین شهرداری غیر‌قانونی است و باید هرچه زودتر نسبت به تکمیل نواقص آن اقدام می‌شد. رئیس هیأت‌مدیره ارگ جهان‌نما افزود: این ساختمان حتی یک آسانسور باربر ندارد زیرا شهرداری برای کاهش هزینه‌ها از آسانسورهای کوچک‌تر استفاده کرده است. آسانسور پانورامای ارگ کاور ندارد و هر سال زیر آفتاب بخش‌هایی از آن ذوب می‌شود.

سنگ‌های درجه چهارم در ساخت اینجا به کار رفته است و کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد. شهرداری با «قلدربازی و گردنکشی» تا به امروز در مقابل خواست کسبه و قانون ایستاده است و هیچ سازمان بالادستی هم نظارتی بر آن ندارد. ایزدی با اشاره به عدم مسئولیت‌پذیری شهرداری اصفهان در رابطه با این پروژه گفت: ارگ جهان‌نما هنوز بعد از 11 سال سامانه اعلام و اطفای حریق ندارد. همین یک موضوع برای زیر سؤال بردن شهرداری کافی است. اگر یک آتش‌سوزی در این ساختمان رخ دهد، از دست هیچ‌کس کاری برنمی‌آید و ارگ جهان‌نما تبدیل به پلاسکوی دوم می‌شود. این اقدامات شهرداری بازی‌کردن با جان و مال مردم است که آقایان هیچ ارزشی برای آن قائل نیستند.

پرونده ارگ گم شده است

او می‌گوید: این پروژه 9 هزار مترمربع است و پرونده آن در شهرداری منطقه یک اصفهان گم شده است. یک سال است که دنبال پرونده این مجموعه در شهرداری منطقه یک می‌گردیم اما آن را به عمد گم کرده‌اند. حتی پروانه ساخت این مجموعه را هم گم کرده‌اند. به سختی توانستیم یک کپی از آن که به نام سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری است، پیدا کنیم. می‌دانند در آن پرونده می‌توان خلأها و تخلفات زیادی پیدا کرد. رئیس هیأت‌مدیره ارگ جهان‌نما ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از تأسیسات ارگ جهان‌نما هنوز تحویل و اجرا نشده است و شهرداری کاملا از آن شانه خالی می‌کند. درحالی‌که ارگ جهان‌نما با همه اتفاقاتی که برای آن افتاد، در قلب اصفهان است و می‌تواند بسیار رشد کند. سؤال می‌کنم از شهرداری که شما که این قرارداد ترکمنچای را با کسبه بسته‌اید، چرا آن را تکمیل نمی‌کنید، ایزدی گفت: روشنایی و برق‌کشی این ساختمان با گذشت 11 سال از افتتاح، هنوز کامل نیست.

این ساختمان ژنراتور اضطراری ندارد. تابلوهای برق همه اشکال دارد. فاضلاب این ساختمان مشکل دارد. هنوز بعد از 11 سال به هیچ‌کس حتی یک برگ سند هم نداده‌اند. اگر سند را به ما بدهند، همه این بندها در آن عنوان شده است. او با اشاره به ملاقات قدیمی خود با اعضای شورای شهر در رابطه با ارگ جهان‌نما گفت: هشت سال پیش رفتم دیدار آقای معین (عضو شورای شهر اصفهان) اما حتی سرش را هم بلند نکرد. من و باقی کسبه هرگز فراموش نمی‌کنیم که داشت می‌نوشت و ما حرف می‌زدیم و او حتی سرهم بلند نکرد که ببیند ما که حرف می‌زنیم، چه درخواستی داریم. ما دیگر هرگز شورا نرفتیم. رئیس هیأت‌مدیره ارگ جهان‌نما با اشاره به دارایی‌های شهرداری در ارگ جهان‌نما ادامه داد: شهرداری بخش قابل‌توجهی از واحدهای خود را فروخته است و فقط 70 واحد دیگر در این مجوعه دارد. هرکدام را یک میلیارد و دو میلیارد می‌فروشند و یک ریال خرج تکمیل‌کردن این مجموعه نمی‌کنند. این ساختمان در حال مستهلک‌شدن است و هنوز کار و کاسبی در آن نمی‌چرخد.

شهرداری ارگ جهان‌نما را نابود کرد

ایزدی ادامه داد: آقای شهردار گفت، هتل را به یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ کشور فروخته‌اند. یک سال منتظر بودیم بلکه با راه افتادن این هتل، بازار جان بگیرد اما شهرداری آن‌قدر او را هم آزار داد که تصمیم خود را عوض کرد و سرمایه‌اش را جای دیگری برد. او با اشاره به خلف‌وعده‌های 10 ساله شهرداری و اقدامات غیر‌کارشناسی شهرداری درباره این مجموعه گفت: شهرداری بلایی سر این مجموعه آورده است که طراح و معمار آن حتی علاقه‌ای به عبور‌کردن از کنار آن ندارد. ارگ جهان‌نما کاملا به دست شهرداری اصفهان نابود شده است.

همه کسبه این مجموعه را «شهرداریچی‌ها» به خاک سیاه نشانده‌اند. رئیس هیأت‌مدیره ارگ جهان‌نما گفت: اگر قرارداد کسبه با شهرداری را نشان شما بدهم، خواهید گفت این قرارداد را بسیار بد تنظیم کرده‌اند. شهرداری ابتدا پول را تا ریال آخر از مردم گرفت و سه ماه بعد قراردادی یکطرفه را آورد تا امضا کنیم. ایزدی ادامه داد: شهرداری در یک تاریخی به یکباره حمایت خود را از ارگ جهان‌نما قطع کرد و سعی کرد با هزار و یک شیوه، واحدهای تجاری ارگ را به امثال ما بفروشد. شهرداری ما را بیچاره کرد. زندگی همه ما را به باد داد. شهردار وقت آقای سقاییان‌نژاد، یک خط قرمز دور ارگ کشید که مبادا بیش از این به وجهه‌اش آسیب برسد، ایشان باید جوابگو باشد. وی ادامه داد: بعد از آمدن آقای جمالی‌نژاد، قول‌هایی به همه کسبه دادند اما ایشان هم نتوانست کاری از پیش ببرد. انگار عده‌ای در پشت پرده با حل شدن این مشکل مخالف هستند تا از آن استفاده‌های سیاسی کنند. خود آقای جمالی‌نژاد مرد بسیار خوبی بود اما افراد دیگری مدیریت واقعی شهرداری در دستشان است.

جهان‌نما، ابزار تخریب

رئیس هیأت‌مدیره ارگ جهان‌نما افزود: جهان‌نما اگر امروز در ذهن مردم بد جا افتاده است، به این خاطر است که یک زمانی شورای چهارم می‌خواست برای زیر سؤال‌بردن شورای سوم از آن سوءاستفاده سیاسی کند. باید بالاخره یک نفر پیدا شود و دست از این سیاسی‌بازی‌ها بردارد و مشکلات ارگ جهان‌نما را برطرف کند. ایزدی با اشاره به اینکه طرح ارگ جهان‌نما دو بار در کشور اول شده است، گفت: هرآنچه هم در این ارگ اتفاق افتاده است با تلاش‌های خود کسبه بوده است.

شهرداری هیچ حرکت مثبتی برای این مجموعه انجام نداده است. هر روز یک بلایی سر این مجموعه می‌آورند. در ورودی را یک روز به بانک شهر می‌دهند. یک روز غرفه‌های غیر‌قانونی اضافه می‌کنند و راه مردم را می‌بندند و یک روز با زور باتوم، غرفه‌های گوشه‌وکنار را که به این مجموعه روح داده است، جمع می‌کنند. وی ادامه داد: هیچ مصوبه‌ای برای تخریب جهان‌نما وجود نداشت. سازه این مجموعه زیگوراتی است و تخریب طبقات بالای آن ممکن است برای طبقات پایین مشکل ایجاد کرده باشد اما شهرداری هیچ وقت پژوهشی علمی درباره این موضوع انجام نداده است.

هتل 5 ‌ستاره ارگ را بنیاد تعاون ناجا خریده و توان تأسیس ندارد

ایزدی ادامه داد: هتل پنج‌ستاره ارگ جهان‌نما را ناجا خریده است اما توان مالی، تخصص و حتی زیرساخت سازمانی لازم را برای راه‌اندازی آن ندارد و این هتل پنج‌ستاره به یک مخروبه تبدیل شده است. شهرداری نباید این هتل را به بنیاد تعاون می‌فروخت. هتلی که چهار سالن سینما، دو آمفی‌تئاتر و دو استخر در کنار 150 اتاق خود در دل شهر دارد، می‌توانست بهتر اداره شود. ایزدی با اشاره به اینکه رسانه‌های زیادی جرأت انعکاس بی‌قانونی‌های شهرداری را ندارند، گفت: خبرنگاران ایمنا (سایت خبری شهرداری اصفهان) بارها با من مصاحبه کرده‌اند اما خودشان می‌گویند ما نمی‌توانیم صحبت‌های شما را بنویسیم. نفوذ رسانه‌ اجازه نمی‌دهد مردم حقیقت را بدانند. او خاطرنشان کرد: مشکلات جهان‌نما باید یک‌بار برای همیشه حل شود. امروز با 50 نفر به شهرداری رفتیم و اگر نتیجه نگیریم، دفعه بعد با 500 نفر خواهیم رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید