زمانی این شهر 4 سینما داشت

تا پیش از انقلاب، شهرستان بروجرد دارای چهار سینما بود که در حال حاضر این تعداد به 2 مورد رسیده که از این میان تنها سینما «فلسطین» فعال است. این سینما که در ۱۳۴۱ با عنوان گرین‌سیتی یا شهرسبز تأسیس شده بود، دارای سالن بزرگی با ۱۰۷۷ صندلی بوده و مساحت آن ۱۲۲۹ متر مربع است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سینما داریوش با نام آزادی نیز تا سال ۱۳۸۵ فعالیت داشت اما در اثر زمین لرزه، آسیب دید و در سال‎های اخیر از فضای آن برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استفاده شده است. سینما آزادی بروجرد نیز سال‎هاست به دلیل فرسودگی و قدمت بالا، غیرقابل استفاده است و سالن انتظار آن مدتی است به صورت موقت به فروش و نمایش کتاب اختصاص یافته است.

در حال حاضر شهرستان بروجرد دارای یک سینمای فعال به نام سینما فلسطین بوده که به نسبت جمعیت و نیز قدیمی بودن امکانات و تجهیزات این سینما جوابگوی نیاز مردم این شهرستان نیست. با ورود به هر سینما در نگاه اول ظاهر سینما نمایان می‎شود اما تنها سینمای شهر بروجرد یا همان سینما فلسطین صندلی‎های پاره و سقفی که بر اثر بارش باران زرد شده جلب توجه می‎کند.

سینما با 1000صندلی پاسخگو نیست

علیرضا معینی بخش، معاون اداری و مالی حوزه هنری کشور در این‎باره اظهار کرد: بروجرد را قطب فرهنگی غرب کشور می‌دانیم و متاثر هستیم چرا در این سال‌ها بروجرد آنگونه که باید در بخش فرهنگ رشد نکرده است.

وی با اشاره به بازسازی سینما فلسطین بروجرد، افزود: در حال حاضر سینمای یک‌هزار صندلی در شهرها پاسخگو نیست و می‌توان به جای این سالن ‌را تبدیل به چند سالن با ظرفیت 300 نفره کرد.

معاون اداری و مالی حوزه هنری تصریح کرد: بازسازی سینما فلسطین مطلوب مردم فرهیخته شهرستان بروجرد نیست و یک پردیس سینمایی در شهرستان باید احداث شود.

معینی بخش با اشاره به سینما آزادی بروجرد، اضافه کرد: این سینما به زودی تجهیز و بازسازی و برای تغییر کاربری سینما آزادی نیز تصمیم گیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه 40میلیارد تومان به وزرات ارشاد جهت بازسازی سینماها داده می‌شود و می توان از این هزینه استفاده کرد. تعویض صندلی‌های سینما فلسطین بروجرد و یک بازسازی مطلوب در دستور کار قرار می‌گیرد که به زودی این اقدامات انجام خواهد شد. هرجا سینما باشد بزه نیست.

زمانی در این شهر 4 سینما وجود داشت

همچنین عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در این باره تصریح کرد: متاسفانه امروز بروجرد در جایگاهی که شایسته شهرستان باید باشد نیست. شهرستان بروجرد از نظر فرهنگی زبانزد خاص و عام است و نگین فرهنگی در غرب کشور است.

نماینده مردم بروجرد تصریح کرد: زمانی در این شهر 4سینما وجود داشت که در حال حاضر2 سینما باقیمانده که یکی تعطیل و سینما فلسطین هم وضعیت مطلوبی ندارد.

گودرزی با اشاره به اینکه باید بروجرد به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود، اضافه کرد: تراز فرهنگی بروجرد بالا بوده اما این شهر فاقد فرهنگسرا و محتمع گردشگری فرهنگی است.

وی بیان کرد: امید می‌رود با کمک مسئولین وضع موجود بهبود یابد و آنگونه که شایسته است تراز بروجرد حفظ شود. برای تعیین تکلیف سینما آزادی بروجرد قرار است در جلسه‌ای جداگانه اقداماتی صورت گیرد.

سینمای بروجرد نیازمند متولی است

علی کورانی‌فر، معاون استاندار لرستان در این باره گفت: فرهنگ مهمترین موضوع در همه کشورهاست و مسائل فرهنگی و آموزشی بر رفتار مردم اثر گذار است.

وی افزود: شهر بروجرد پیشینه فرهنگی خوبی دارد و نیاز است مسائل فرهنگی در اولویت باشد اما مکان‎های فرهنگی در بروجرد محدود است. بروجرد دارای پیشینه خوبی است. به‎جای اینکه سینما در بروجرد افزایش یابد کاهش داشته است.

کورانی اضافه کرد: دو مرکز فرهنگی بروجرد تنها مکان برای نمایش فیلم نیست بلکه بسیاری از برنامه‎ها در این سالن برگزار می‎شود. سینمای بروجرد نیازمند متولی است. مردم بر روی مسائل فرهنگی حساسیت دارند و این دو مکان باید برای بروجرد حفظ شود.

امروزه سینما تنها مکانی برای مشاهده فیلم نیست بلکه بستری برای تقویت فرهنگ، رشد فرهنگی و انتقال آموزه‎ها و نکاتی است که در قالب یک فیلم به جامعه منتقل می‎شود و ابزار آموزش و فرهنگ است که در این راستا هرچه سریع‎تر باید وضعیت تنها سینمای شهر بروجرد ساماندهی شود و بازسازی و تعمیرات لازم صوت گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید